Săptămâna de lucru de patru zile a devenit realitate! Rezultatul? Productivitatea a crescut cu 40%
Raluca Florescu
La nivel mondial, tot mai multe firme au scăzut durata săptămânii de lucru la patru zile. Încet, încet, modelul începe să se extindă însă și la marile corporații. Recent, gigantul Microsoft a implementat în cadrul unui proiect pilot săptămâna de lucru de patru zile, rezultatele fiind neașteptat de bune.
Astfel, în luna august compania a redus programul de lucru al angajaților filialei din Japonia la 4 zile în cadrul unei campanii denumite "Work Life Choice Challenge".
Rezultatele au fost cât se poate de promițătoare: deși perioada de timp petrecută la serviciu a scăzut substanțial, productivitatea (măsurată sub forma volumului de vânzări per salariat) a crescut cu nu mai puțin de 40% comparativ cu luna august a anului anterior.
Astfel, odată ce programul de muncă s-a diminuat, managementul a cerut angajaților să reducă timpul pe care îl petreceau în cadrul întâlnirilor de lucru. Durata ședințelor a fost limitată la 30 de minute. În plus, scurtând perioada de lucru, compania a redus totodată energia consumată deci implicit costurile.
Microsoft a ales să implementeze proiectul în Japonia deoarece vorbim despre o țară în care există un adevărat cult pentru muncă. Preocuparea pentru reducerea programului de lucru a devenit una cât se poate de serioasă în urmă cu patru ani, după ce un angajat al gigantului japonez Dentsu s-a sinucis în ziua de Crăciun. Ulterior s-a aflat că acesta făcuse nu mai puțin de 159 de ore suplimentare înainte de a muri. Întâmplarea tragică a determinat companiile să caute soluții pentru a preveni astfel de evenimente pe viitor. Guvernul japonez a lansat inițiativa „premium Friday”, prin care angajații pot pleca mai devreme de la lucru în ultima zi de vineri a fiecărei luni.
Microsoft nu este însă prima companie care a scos în evidență beneficiile programului scurt de lucru. Andrew Barnes, fondatorul companiei Perpetual Garden declara recent că a derulat un experiment similar în cadrul firmei, ce a adus beneficii atât angajaților, cât și angajatorilor. În urma implementării măsurii, compania a adoptat permanent acest program.