A început să lucreze de mică pentru businessul familiei, a plecat în Statele Unite ale Americii la facultate, a lucrat pentru companii de consultanță, dar și pentru Departamentul de Educație New York. Revenită în România, după 11 ani în America, Alexandra Copos de Prada și-a propus să reinventeze trainingul în companii cu Moonstar Ventures.

Povestea tipic americană a  copiilor care încep să lucreze de  mici pentru afacerea familiei a  fost realitate pentru Alexandra  Copos de Prada, CEO & Fondator  Moonstar Ventures. Când avea 7  ani, părinții au îndrumat-o să îi  ajute să deschidă afacerea familiei  – o cofetărie mică în București, care, astăzi, după 30 de ani, s-a  transformat în lanțul de brutării și cofetării Ana Pan. Prima sarcină a Alexandrei  a fost să curețe oglinzile din magazin de lipiciul de  pe marginea unei aplicații  decorative de lemn, apoi să  șteargă vitrina de prăjituri de  amprentele copiilor. “A fost o  lecție excelentă. Timp de 13 ani  am muncit pe durata verii în  businessul familiei asumându-mi  responsabilități din ce în  ce mai mari”, își amintește  Alexandra. Astfel, de mică și-a  dorit să acumuleze îndeajuns  de multă experiență pentru a  avea un impact considerabil în  businessul familiei. LA FACULTATE ÎN AMERICA Din aceeași pornire, la 20 de ani, când a  avut șansa să plece la facultate în Statele Unite  ale Americii, după un an de cursuri la ASE,  Alexandra a ales Princeton – o decizie luată  pur strategic, odată ce a realizat că Stanford,  unde fusese acceptată, era pe Coasta de Vest,  ceea ce adăuga alte cinci ore zborului spre casă. Astfel, a înlocuit jobul pentru businessul  familiei din timpul verii cu unul în banking,  la Merrill Lynch, cât să realizeze că un loc de  muncă repetitiv nu o reprezintă. S-a orientat,  deci, în următorul an, către a doua variantă  promovată intens de facultate – consultanță,  iar timp de doi ani a lucrat la McKinsey & Company. „Am învățat considerabil, am  lucrat în șapte industrii diferite, pe trei  continente, și am gestionat proiecte de peste  un miliard de dolari în Orientul Mijlociu”,  spune Alexandra. Ulterior, din dorința de a avea un impact  pozitiv în viețile oamenilor, s-a angajat la  Departamentul de Educație din New York,  unde a dezvoltat un program de formare  pentru directorii de școli. După absolvire,  a ales să facă un dublu masterat la Harvard  Kennedy School în Administrație Publică și  un MBA la The Wharton School, University  of Pennsylvania.

„Unul din citatele care m-a motivat întotdeauna a fost: „Shoot for the Moon. Even if you fail, you’ll land among the stars.” De aici și numele de Moonstar. Cred cu tărie în stabilirea unor obiective mărețe care să motiveze un efort considerabil. Indiferent dacă atingem ținta finală, drumul spre aceste obiective ne va duce cu siguranță foarte departe.” (Alexandra Copos de Prada)

ÎNAPOI ÎN ROMÂNIA După 11 ani petrecuți în străinătate,  studiind și muncind, Alexandra s-a întors  în România. A condus mai multe companii  din cadrul grupului, însă cea asupra căreia  și-a lăsat cel mai mult amprenta a fost Ana Pan. A preluat o companie care scădea  cu aproape 10% anual, timp de cinci ani,  pe care a reușit, alături de echipă, să o  crească cu peste 17% anual; a rebranduit  tot lanțul, lansând noi game de produse  și concepte, precum Ana Baking Co. În  paralel, a crescut o echipă de management  care a devenit independentă operațional,  lucru care i-a eliberat timp pentru o nouă  provocare. PASUL CĂTRE ANTREPRENORIAT Așa a făcut pasul către antreprenoriat,  prin Moonstar – noua companie pe care  a lansat-o cu scopul de a oferi dezvoltare  profesională continuă de impact angajaților  din companii. Ce fac mai exact? Îmbină  tehnologia platformei experiențiale de  învățare cu conținut micro-modular  calitativ și de impact; dezvoltă conținut,  inclusiv în română, alături de experți  care au studiat la Harvard, Stanford sau  Wharton și au lucrat în companii precum  Google, McKinsey sau Amazon, printre  multe altele. În același timp, se folosesc  de ultimele cercetări în neuroștiințe  pentru a crea programe care transformă  competențele în noi obiceiuri. Astfel, Moonstar a fost înființat în 2017,  la intersecția a trei evenimente importante  din viața Alexandrei. În primul rând,  echipa ei trebuia să gestioneze fluctuația  de personal, în special în rândul noilor  angajați și să dezvolte accelerat colegii  cu potențial din companie. Având la acel  moment o echipă de 1.500 de oameni,  distribuiți în 28 de sedii din zone  geografice diferite, trainingul tradițional,  la clasă, ar fi fost extrem de costisitor,  dificil de organizat și, cel mai probabil,  la un nivel de calitate mediu. În al doilea  rând, odată cu mutarea soțului ei la  Londra, a și-a dorit o altă carieră care să  îi permită să petreacă mai mult timp în  afara României. Nu în ultimul rând, în acea perioadă  din viața ei s-a gândit la ariile care o pasionează și în care, de-a lungul  timpului, investise energie și timp. A  urmat sfatul lui Steve Jobs „You can’t  connect the dots looking forward; you can  only connect them looking backwards.  So you have to trust that the dots will  somehow connect in your future”, și  și-a dat seama că investise ani de zile  încercând să creeze o educație de impact.  Lucrase în reforma educațională în New  York, făcuse un masterat la Harvard axat  pe educație, lansase în România, alături  de alți patru prieteni, Aspire Academy și  ulterior Aspire Teachers, și, nu în ultimul  rând, își dedica peste jumătate din timp  predând în companie, pentru a crește  următoarea generație de manageri. Astfel, împreună cu partenera ei de  business la acea vreme, au definit o listă  de interese pentru care au identificat  oportunități de business. Își doreau o  afacere care să le motiveze pe termen lung  și care să aibă un impact semnificativ și  de durată asupra clienților. PROVOCĂRILE UNUI START-UP Moonstar a venit cu provocări, dar  și cu satisfacții. „Pe lângă provocarea  de a-mi gestiona trăirile, una cu care  cred că orice antreprenor se luptă, a fost  și aceea de a învăța de la zero cum să  creezi o companie pornind doar de la  o idee”, spune Alexandra. Construirea  unui start-up nu se compara cu nimic  din experiența ei de până la acel moment.  Astfel, a început să citească biografiile  celor care reușiseră, toate cărțile pe lean  start-up pe care le-a găsit, a vorbit cu  mulți prieteni care au trecut prin această  experiență. Despre câteva sfaturi își  amintește ca fiindu-i extrem de utile: ideea  de a privi tot procesul ca pe o oportunitate  de învățare; sfatul de a atrage alături cofondatori  și o echipa mică, perseverentă și  cu care să îți facă plăcere să petreci 12 ore  pe zi; setarea de obiective intermediare, pe  termen scurt și mediu. Crede cu tărie în ce  spunea Henry Ford „Whether you think  you can, or think you can't - you're right.”  „Astfel, un antreprenor cu un mindset  pozitiv, axat pe învățare, perseverent și  cu o structură de suport în jurul său va  avea șanse mari să aibă succes.”
CARE SUNT 3 CUVINTE  CHEIE CARE VĂ DEFINESC? Perseverență, Recunoștință,  Reinventare. CARE CREDEȚI CĂ  ESTE ROLUL UNEI  FEMEI IN FAMILIE? Unul din citatele de la noi din  casă definește cu umor, însă  perfect, acest rol: „It is hard to  be a woman. You must think  like a man. Act like a lady. Look  like a young girl. And work like  a horse.” Nu sunt de acord cu  ideea de a gândi ca un bărbat,  însă esența rolului femeii cred  că este clară. CUM GESTIONAȚI  ECHILIBRUL DINTRE  VIAȚA DE FAMILIE ȘI  VIAȚA PROFESIONALĂ? Nu cred că există un echilibru  perfect. Jonglez cu timpul,  dedicând câteodată mai mult  timp familiei și altădată mai  mult timp businessului. Am  norocul că soțul meu mă susține  mult în provocările profesionale  pe care mi le aleg. AŢI FĂCUT VREUN  SACRIFICIU IN VIAŢA DE  FAMILIE PENTRU CARIERĂ? Nu știu exact dacă să le  numesc sacrificii. Încerc să  trăiesc o viață în care să am cât  mai puține regrete legate de  deciziile și provocările pe care  mi le asum. Cu siguranță petrec  mult timp dezvoltând proiecte și  businessuri care au un impact pe  termen lung, pentru că acestea  mă împlinesc profesional și  personal. Însă cred că prin  acestea devin o persoană mai  bună, cu care familia mea să își  dorească să petreacă mai mult  timp de calitate.
     

Articol preluat din numărul 262, noiembrie 2019, al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click aici.