Românii sunt din ce în ce mai îngrijorați în legătură cu viitorul economic și politic al țării, potrivit EY Consumer Index 2024. Studiul relevă că 67% dintre respondenți se așteaptă la o înrăutățire a situației economice, în creștere cu șapte puncte procentuale față de 2023.

Rezultatul alegerilor politice reprezintă principala preocupare pentru 70% dintre participanții la studiu. Aceasta este urmată de creșterea costului vieții (68%) și mersul economiei (61%). Alte îngrijorări majore includ:

  • Creșterea costurilor la energie electrică, gaz și apă – 56%
  • Accesul la asistență medicală de calitate – 54%
  • Găsirea unui loc de muncă – 52%
  • Creșterea impozitelor și a costului alimentelor – 48%
  • Imposibilitatea achiziționării unei locuințe – 40%

Tinerii cu vârste între 18 și 24 de ani sunt cei mai preocupați de rezultatul alegerilor politice (81%) și de creșterea costului vieții (83%). În același timp, majoritatea celor între 18 și 30 de ani se tem că nu vor putea cumpăra o locuință fără ajutor financiar.

CITEȘTE ȘI: CJUE vine cu o obligație pentru angajatori în cazul lucrătorilor casnici

La polul opus, persoanele între 51 și 65 de ani sunt mai îngrijorate de mersul economiei, 68% dintre acestea consideră că situația economică se va deteriora.

Totodată, studiul arată că românii sunt tot mai atenți la cheltuieli și la sustenabilitate:

  • 89% dintre respondenți declară că evită risipa alimentară, în creștere față de 80% anul trecut.
  • 79% vor să facă economii, iar 58% preferă să repare lucrurile în loc să le înlocuiască.
  • 39% consideră că mărcile nu sunt importante în deciziile de cumpărare.

Pentru a economisi, respondenții reduc cheltuielile pe categorii precum:

  • Accesorii de modă (68%)
  • Electronice de consum (59%)
  • Jucării și gadgeturi (58%)

În schimb, cheltuielile pe vacanțe și sărbători (41%), activități recreative (27%) și donații caritabile (26%) sunt în creștere.

De remarcat este și rezultatul în ceea ce privește cumpărăturile online, care continuă să câștige teren. Acestea sunt preferate de 50% dintre respondenți la ultimele evenimente de reduceri, o creștere de 4% față de 2023. Totodată, 64% dintre consumatori au observat fenomenul de shrinkflation, unde dimensiunea produselor scade, dar prețul rămâne constant sau crește.

În 2024, starea de pesimism a românilor s-a accentuat, atât în ceea ce privește situația financiară personală, cât și economia națională“, subliniază Georgiana Iancu, EY România.

Studiul EY Consumer Index 2024, desfășurat în perioada noiembrie-decembrie 2024, a implicat un eșantion reprezentativ de respondenți, dintre care 42% aveau vârste între 18 și 40 de ani, 43% între 41 și 65 de ani. În ceea ce privește veniturile, 33% câștigau între 5.000 și 9.999 lei lunar, 20% între 10.000 și 15.000 lei, iar 27% depășeau 15.000 lei. Din punct de vedere geografic, 91% proveneau din mediul urban, cu 59% din București și 9% din Cluj.

CITEȘTE ȘI: Lege promulgată: Modificare majoră pentru companii, la plata cu cardul

Foto: ID 328453969 © Jakub Zerdzicki | Dreamstime.com