Studiul face parte din programul in curs al PwC, denumit si "Managementul noilor generatii de resurse umane" si se bazeaza pe raspunsurile a peste 4.200 de licentiati, din 44 de tari, printre care se numara si Romania. Intrebati care le sunt asteptarile in ceea ce priveste locul de munca si cariera, viitori angajati au dat raspunsuri care, cu siguranta, ii vor surprinde pe unii dintre angajatori.
Studiul arata ca reprezentantii Generatiei Mileniului se asteapta sa lucreze in principal la birou, vor un program de lucru regulat si isi doresc sa-si schimbe de putine ori angajatorul de-a lungul carierei.
Trei sferturi dintre respondenti presupun ca vor avea intre doi si cinci angajatori de-a lungul vietii. In plus, cei mai multi isi doresc de la angajatori un comportament responsabil - 88% afirmand ca isi vor cauta organizatii ale caror politici de responsabilitate sociala (CSR) sa reflecte propriile valori.
O alta concluzie a studiului este legata de calatoriile in strainatate, care reprezinta o prioritate pe agenda tinerilor absolventi, lucrul de acasa si orele flexibile nefiind atat de importante. Doar 3% dintre intervievati se asteapta sa lucreze in principal de la domiciliu si doar 18% sa lucreze in afara programului de lucru obisnuit.
Daca luam in considerare declaratiile recrutorilor referitoare la pretentiile si preocuparile tinerilor si le comparam cu rezultatele studiului, descoperirea e de natura sa surprinda. In decursul ultimilor doi ani, companiile din Romania s-au confruntat cu o problema in ceea ce priveste angajarea tinerilor absolventi: cerintele uneori exagerate ale tinerilor in ceea ce priveste remuneratia asteptata din partea angajatorilor. "Pe piata din Romania aparuse un fenomen cu totul special si anume o acceptare generala a faptului ca angajatii si tinerii, in general, vor schimba foarte rapid locurile de munca in functie de venitul oferit de companii. Fenomenul a atins inclusiv activitatea specialistilor in domeniul recrutarii, pentru care o emblema de job hopper pusa unui candidat nu mai reprezenta neaparat o motivatie de excludere a acestuia din procesul de selectie", subliniaza Ruxandra Stoian, Director al Departamentului de Consultanta in Resurse Umane, PricewaterhouseCoopers Romania. Pana de curand, factorii motivatori preferati de tineri erau pachetele financiare atractive, timpul liber, mediul de lucru placut, un colectiv simpatic si un sef care sa ii asculte si sa ii inteleaga. Acum, pe langa salariu si cursurile de instruire, dezvoltarea profesionala constituie pentru Generatia Mileniului cel mai important avantaj in primii cinci ani de cariera, potrivit cercetarii PwC.
Cu siguranta,
concluziile acestui studiu vor determina o serie de schimbari in randul specialistilor
de resurse umane. Ruxandra Stoian este de parere ca acestia vor fi nevoiti sa isi
schimbe modul prin care atrag si retin noii angajati, de cele mai multe ori
tineri absolventi. In primul rand, vor trebui sa actioneze asupra imaginii
companiei in interior si in exterior. In al doilea rand, vor trebui sa
revizuiasca si sa adapteze pachetele oferite noilor angajati facandu-le mai
creative, punand accent pe latura non-financiara. "Aceste doua elemente nu isi
vor atinge scopul daca nu sunt comunicate intr-un mod coerent si adaptat populatiei-tinta.
Practic, pozitiile din cadrul companiei vor trebui <
"Tinerii din ziua de azi"
Magda
Constantinescu, HR Director in cadrul companiei cu specific IT, SoftNet Group,
sustine ca aspiratiile tinerilor pot varia in functie de industria in care sunt
activi. De pilda, in IT, un specialist (programator, integrator, inginer de
suport etc) este intotdeauna mai atent la ceea ce lucreaza decat la cat lucreaza
sau la "cum arata liftul din cladirea in care lucreaza". "Toti tinerii cu care
am colaborat au fost interesati de ceea ce vor face, ce vor invata. In general,
am observat ca parasesc un job pentru challenge, nu neaparat pentru 50 de euro in
plus. Este adevarat ca <
Irina Serban, Manager eServGlobal telecom Romania, membra a SoftNet Group, este un specialist cu o experienta de sapte ani intr-o multinationala din industria telecom. Ea a interactionat cu echipe formate din tineri, mai ales cand a pus bazele echipei de Integrare Prepaid a companiei SoftNet. Irina Serban considera ca rezultatele studiului se potrivesc mai ales celor care au responsabilitati (familiale si financiare). "Marea majoritate a tinerilor este interesata de pachetul salarial, uneori nejustificat de experienta si pregatirea lor", spune ea. Cat despre schimbarea de atitudine inregistrata in randul tinerilor, ea sustine ca este atat un efect al crizei economice, cat si unul al uniformizarii salariilor si beneficiilor.
Criza trece, tinerii raman
Desi la prima vedere schimbarea de atitudine inregistrata in randul tinerilor tinde sa fie pusa pe seama efectelor crizei economice, este posibil sa fie de fapt o maturizare. Sau, dupa cum declara si Ruxandra Stoian, o schimbare a paradigmei, a unor valori dupa care tinerii doresc sa isi conduca pe viitor viata profesionala. "Va fi interesant de urmarit evolutia acestui comportament pe termen mediu si lung. Desi inlesnit de criza economica, acest comportament poate sa marcheze revenirea la normalitate, cu cresteri salariale in ritmul productivitatii si incurajarea stabilitatii si loialitatii. Varianta pesimista de interpretare este ca motivatia se rezuma la contextul economic curent, iar comportamentul este doar oportunist si temporar, doar pentru a reinvia odata cu sfarsitul crizei mondiale", spune Directorul Departamentului de Consultanta in Resurse Umane al PricewaterhouseCoopers Romania.