
Q&A: Un „țăran”, un produs al civilizației rurale În lunile de izolare petrecute la Slătioara – atunci s-a născut ideea „Niște orășeni”, din dorința de a face ceva pentru comunitate, pentru satul de care se simțea atât de atașat. Cum a ajuns de la o simplă idee la un adevărat proiect național și cum vede acum, de la firul ierbii, satul românesc, în următorul capitol: Q&A. „Niște orășeni” - de ce, de unde această nevoie de a aduna în jurul dvs o comunitate? Nevoia de „Niște Orășeni” a venit la fața locului, dorind să ajut localitatea care m-a adoptat, să o întineresc, să repopulez casele goale, dar și să ajut oamenii ce doresc să părăsească orașul, oferindu-le un ghid de mutare, o listă de aspecte pe care să le urmărească atunci când își aleg satul în care vor să se mute. Oferiți-mi câteva exemple de informații esențiale pe care le-aș găsi în broșură. Broșura cuprinde aspecte de ordin social, cultural, arhitectural și antreprenorial, folositoare celor ce doresc să migreze în rural, pentru a-și face o idee cât mai clară despre localitatea care îi adoptă. Cum este primit ghidul în comunitatea celor interesați de mutarea la țară? Ghidul este primit foarte bine, până în prezent fiind descărcat de mai bine de 1.500 de ori. Pagina de Facebook este și ea populară, strângând peste 6.500 de oameni interesați de acest subiect. Slătioara, spuneați, a fost un proiect pilot? Aveți un bilanț? Rezultatele confirmă necesitatea/oportunitatea de a fi extins la nivel național? Un articol dintr-un ziar cu acoperire județeană menționa Slătioara drept localitatea cu cel mai mare număr de tranzacții imobiliare, semn că proiectul nostru a dus la cunoașterea zonei și la popularea ei. Primesc constant mesaje de la familii ce-mi spun că am devenit vecini, chiar peste câteva zile, când mă voi întoarce în Slătioara, urmând să vizităm o familie cu 2 copii, ce s-a întors din Irlanda și a cumpărat o casă lângă noi. Practic, cum simțiți dvs rolul/ rostul/scopul proiectului „Niște orășeni”? Care credeți că va fi cea mai importantă schimbare pe care ar putea s-o genereze în satul românesc? Rolul proiectului este acela de a spune că se poate, că mutarea în rural poate fi o soluție, atunci când migrarea se face în cunoștință de cauză. În plus, proiectul mi-a dat posibilitatea de a vorbi în diverse medii despre geo-branding, despre nevoia satului românesc de a se prezenta în fața lumii ca un produs, de a-și gândi viitorul din punct de vedere antreprenorial, pe termen mediu și lung. Analizând în mare comunitatea pe care ați strâns-o în jurul dvs, ați putea creiona un portret/tipar de orășean dispus (predispus) să lase confortul urban și să ia în piept viața la țară? În general sunt familii tinere, ai căror componenți au studii superioare, lucrează folosindu-se de internet și au un mare dor de natură. Se știe, satul românesc (la modul general) este sclavul unor mentalități care îl țin captiv în trecut. Cum e la Slătioara? Ce v-a dat cel mai mult de furcă? Cum ați reușit să treceți peste? La Slătioara am întâlnit oameni ce privesc spre viitor, care au înțeles oportunitatea de a chema noi locuitori care să ajute la prosperitatea comunității. Poate că am avut noroc, poate că oltenii de munte sunt mai deschiși, dar văd cum această schimbare este îmbrățișată și în alte zone din România. Ne mișcăm și o facem în direcția cea bună. Practic, de unde dorința aceasta a dvs de a vă implica efectiv în transformarea în bine a satului românesc? La fel ca mai mult de 90% din populația României, și eu sunt tot un „țăran”, un produs al civilizației rurale. Fac parte din prima generație născută la oraș, lucru pe care l-am conștientizat târziu. Prin demersul meu vreau să transmit dragostea de rural și copiilor mei, și copiilor copiilor mei. Ce sentimente/trăiri/emoții declanșează conectarea la aceste aspirații colective? Cât de greu/ușor găsiți oameni care să vi se alăture/să vă sprijine? Inițiativa noastră s-a bucurat de la început de o energie bună, care a strâns alături oameni de bună credință, puși pe fapte mari, o inițiativă care crește și cu sprijinul Patria Bank. Care sunt cele 3 lucruri/decizii capitale care ar ajuta satul românesc să renască (în unele cazuri chiar din propria cenușă)? Satul românesc are nevoie de geo-branding, procesul în urma căruia o localitate/regiune comunică extern/ intern: -unicitatea culturală și istorică -resurse ale zonei -viziunea de dezvoltare în viitor oferind: -strategie antreprenorială -creștere în vizibilitate încredere în viitor având ca rezultat final: -atragerea de noi locuitori/ antreprenori -dezvoltarea producției locale -atragerea de investitori.
Citește și: Drumul către sat Citește și: Evadarea din confort. Reinventarea vieții Citește și: Andy Hertz: Mutat la țară. Viața fără ceas Citește și: Claudia Petrescu: Calitatea vieții. Urban vs Rural
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 273 Pentru abonare, click aici
