Toți liderii ar trebui să aibă viziune, să fie optimiști și să știe clar cum arată viitorul.
Prin fuziune, echipa vi se îmbogățește cu noi angajați. Cum îi veți sprijini în drumul lor spre succes? Care este mesajul dvs. pentru ei? „Bine ați venit! Avem nevoie de voi!” este ceea ce le transmit noilor noștri colegi. O fuziune generează două tipuri de emoții principale: entuziasm (pentru că vom avea noi oportunități pentru a crește și a face lucruri și mai grozave decât am făcut până acum) și neliniște (pentru că schimbarea generează un sentiment de nesiguranță, care nu e foarte confortabil). Această tranzacție, însă, este un pic diferită de altele – domeniul de expertiză al fiecăreia dintre cele două companii fiind diferit, vom avea nevoie de toate seturile de talente și abilități. Dacă mizăm pe această accelerare și pe faptul că vrem să livrăm produse și servicii mai bune tuturor stakeholderilor și societății românești, atunci este vital să ne putem baza pe combinarea celor două echipe, numai așa putem obține cele mai bune rezultate. La ce ar trebui să se aștepte clienții de la fuziunea Vodafone-UPC? Clienții noștri se pot aștepta la multă inovație – nu numai la nivel tehnologic, ci și în ceea ce privește serviciile și soluțiile pe care le oferim. Vodafone a inovat excelent până acum, așa că împreună vom duce inovația la un nivel superior. Vom livra conectivitate fără cusur – atât la birou, cât și acasă. Astfel, în lunile care urmează, vom pregăti un portofoliu de servicii complet integrat. Este important pentru noi să satisfacem toate nevoile clienților noștri, punându-le la dispoziție soluții pentru toate aspectele vieții lor: la nivel individual, de familie, profesional. Scopul nostru este să le oferim clienților cea mai bună experiență posibilă și să fim partenerul preferat de clienții din România. Sper să reușim acest lucru. Clienții noștri sunt foarte loiali, așa că le suntem recunoscători și sperăm să fie din ce în ce mai mulțumiți de noi. Ce ne puteți spune despre viitorul 5G – cum va schimba industriile? Care va fi impactul cel mai mare al 5G? 5G asigură trei beneficii: viteză ridicată, latență scăzută, stabilitate. Latența este foarte importantă, în special pentru serviciile viitorului, despre care încă nu știm prea multe. 5G va începe prin a schimba în special mediul de afaceri, mediul corporatist, facilitând soluții de business pentru care este nevoie de viteză mare, de latență scăzută și de stabilitate - precum IoT, automobile autonome, automatizare, VR, AR. Unele dintre aceste soluții au început deja să apară, dar urmează multe altele, care depind de maturizarea ecosistemului. Dacă privim în urmă, când a fost introdus 3G, ecosistemul nu era încă pregătit. De exemplu, încă nu existau dispozitivele și soluțiile necesare (smartphone-uri, sisteme de video-conferință etc.) pentru gestionarea datelor primite de la operatori. În timp, ecosistemul s-a maturizat. Așa se va întâmpla și în cazul 5G. Cred că maturizarea va începe din zona corporatistă, unde 5G va fi adoptat mai rapid pentru că va îmbunătăți productivitatea și eficiența, ceea ce se va vedea imediat în rezultate și în ROI. De aici, 5G va ajunge la consumatori, sub formă de soluții. Astăzi, primii utilizatori sunt, desigur, tinerii – mai ales în domeniul jocurilor, în turism, în industria auto, în medicină, energie. Noi ne-am dorit să ne implicăm în medicină. Am dezvoltat numeroase soluții în unitățile de terapie intensivă, la spitalul Marie Curie și în parteneriat cu SMURD. De altfel, soluțiile din domeniul telemedicinei vor fi din ce în ce mai larg răspândite. 5G va juca un rol important pentru Big Data și AI – lucrăm la asta, pentru beneficiul clienților și al altor industrii. Cum ați explica noțiunea de 5G unui om de afaceri tradiționalist, care crede că 5G încă nu este de actualitate și nu face demersuri în acest sens? Cred că cea mai eficientă cale ar fi demonstrarea soluțiilor 5G deja disponibile, pentru ca oamenii să vadă ce se poate face, ce se face deja în diverse domenii de activitate, ce fac deja competitorii și să se inspire din toate acestea. 5G este doar o chestiune de timp. Oamenii vor ajunge acolo, fiecare în ritmul său, dar se va ajunge acolo. Se discută mult despre problemele legate de sănătate și securitate pe care le-ar ridica 5G. Ce ne puteți spune despre asta? În ceea ce privește sănătatea, 5G este doar un upgrade al 4G, operăm pe aceleași frecvențe, în același spectru ca în cazul 4G. Aceste frecvențe sunt deja incluse în prevederile și reglementările privind expunerea la câmpul electromagnetic și, împreună cu alte frecvențe deja utilizate de rețelele mobile, au fost subiectul unor cercetări extinse derulate pe parcursul mai multor ani. Tehnologia este nouă, dar spectrul și nivelul de radiații sunt aceleași. Nouă ne fusese deja alocat acest spectru, pentru o altă tehnologie, Ymax, pe care o și utilizam. Acum am adaptat acest spectru la tehnologia 5G - pentru că 5G este mult superior, este mult mai eficient decât Ymax. Prin urmare, se schimbă numai dispozitivul, implicațiile sunt aceleași. Standardele internaționale pentru siguranță privitoare la expunerea la câmp electromagnetic (EMF) se aplică pentru semnale radio cu frecvențe de până la 300 GHz, acoperind, astfel, și benzile de frecvențe luate în considerare pentru implementarea tehnologiei 5G. Autorități precum Comisia Internațională pentru Protecția împotriva Radiațiilor Neionizante (ICNIRP) și Organizația Mondială a Sănătății (WHO) au ajuns la un consens, și anume că nu există efecte adverse asupra sănătății în urma expunerii, conform normelor internaționale de siguranță. Vodafone România respectă întru totul reglementările naționale și internaționale privitoare la expunerea la câmp electromagnetic (EMF), care acoperă domeniul antenelor de emisie și al dispozitivelor radio pentru toate tehnologiile implementate (2G,3G, 4G și 5G) și va continua să facă acest lucru. În ceea ce privește securitatea, 5G nu ridică probleme de securitate cibernetică specifice. Securitatea cibernetică este un aspect foarte important, de care trebuie să ținem seama cu toții, dar este specifică digitalizării, nu tehnologiei 5G. Vodafone face investiții mari, în fiecare an, pentru a-și proteja sistemele împotriva atacurilor cibernetice și pentru a realiza toate verificările și upgrade-urile necesare pentru securizarea fiecărui sistem. Securitatea cibernetică este un sine qua non, face parte din viața noastră și așa va fi de acum înainte. Dar nu este specifică 5G. “Diversitatea” și “incluziunea” sunt mereu discutate împreună și s-ar putea crede că sunt același lucru, dar nu este așa. Să vorbim puțin despre incluziune și cum poate fi aceasta asigurată. Incluziunea este unul dintre pilonii noștri. Scopul nostru – conectare pentru un viitor mai bun – este susținut de trei piloni: societate digitalizată, incluziunea tuturor și planeta. Incluziunea tuturor se referă la faptul că vrem ca nimeni să nu rămână în urmă: nici tinerii, nici cei în vârstă, nici oamenii din zonele rurale. Vrem să înlăturăm decalajul digital, pentru ca toți oamenii să se poată bucura de tehnologie. Văd din ce în ce mai des cum, cu ajutorul tehnologiei și prin activitatea pe care o desfășurăm, accelerăm incluziunea tuturor. Am fost în țări care erau cu decenii întregi în urma Europei, dar care ne-au ajuns rapid din urmă datorită tehnologiei și conectivității. Pentru mine, incluziunea tuturor înseamnă ca și oamenii din comunitățile îndepărtate, care au temeri, rețineri și care întâmpină dificultăți de integrare, să fie incluși în societate. Cum asigurați diversitatea și cum realizați incluziunea, la Vodafone? În ultimii ani, cred că am lansat aproape 10 programe privind incluziunea de gen, de exemplu. Dar, în funcție de caz, departament sau proiect, avem nevoie de diversitate pe mai multe planuri – diversitate de gen, de naționalitate, de expertiză – așa cum am menționat și mai devreme. Ne preocupă diversitatea de gen în rândul tinerilor, motiv pentru care am realizat programul Coding Like a Girl, destinat tinerelor adolescente, pentru ca ele să vadă dacă această carieră poate deveni visul lor. Am realizat și ReConnect, un program de susținere a femeilor care se întorc din concediul de maternitate. Dar un program la care țin foarte mult este Școala din valiză, realizat de Fundația Vodafone, care furnizează o platformă educațională digitală pentru școlile din mediul rural. Noi am pregătit un kit complet – ce include tabletă, soluții de conectivitate, conținut educațional – cu care am ajuns deja la copiii și profesorii din 8 școli din mediul rural. Și vrem să continuăm. Există sate și zone rurale care au fost uitate de toată lumea. Dar eu nu vreau să fie uitate. Asta înseamnă incluziunea, pentru mine. Care sunt visurile dvs. pentru Vodafone și UPC? Am o mulțime de visuri pentru Vodafone și UPC! În primul rând, îmi doresc ca această fuziune să fie un succes, iar clienții și stakeholderii noștri să fie mulțumiți. Vom deveni un competitor mai puternic, ceea ce este un câștig pentru clienți, întrucât creșterea concurenței înseamnă oferte competitive, calitate și multă inovație. Dar cel mai mare vis al meu este să devenim un contribuitor de seamă la transformarea digitală a României. Sper ca peste 10 ani să privim în urmă și să ne aducem aminte de vremurile în care schimbam România împreună.