După nenumărate studii interne derulate pe parcursul unui an și jumătate, soldate cu peste 10.000 de răspunsuri, și după discuții animate în mai bine de 20 de focus group-uri, la care au participat colegi din toate echipele, pentru eMAG decizia privind viitorul scenariu de lucru a fost clară: munca hibrid, cu un program cât mai flexibil, respectiv doar 1 zi pe săptămână de la birou ca recomandare minimă. Care au fost criteriile care au stat la baza acestei decizii, pașii urmați, provocările și oportunitățile pe care le vor presupune noua formă de lucru, am aflat de la Delia Rotaru, VP People & Organisation eMAG, invitata noastră în suita de interviuri realizate în această ediție sub tema umbrelă „A new challenge! The next age of work”.

***

Care credeți că vor fi cele mai importante lucruri ce se vor schimba în compania dvs odată ce vor fi ridicate toate restricțiile sanitare și situația epidemiologică va permite întoarcerea la birou? Schimbarea principală cred că a avut loc deja în aceste ultime 18 luni, și anume că ne-am dat seama că putem lucra la fel de bine și de la distanță. Cred că în momentul în care vom avea opțiunea de a ne întoarce și la birou, vom intra în sfârșit în modul de lucru hibrid, care ne va permite mai multă flexibilitate în funcție de nevoile fiecăruia și de specificul activității noastre. Decizia pe care noi am luat-o ca organizație este să oferim un mod de lucru hibrid cât mai  flexibil, cu doar 1 zi pe săptămână de la  birou ca recomandare minimă. Va fi o  trecere importantă, de la obișnuința de a  te vedea cu toți colegii la muncă, la noua  realitate, care va însemna ca nu vom fi  toți la birou în același timp. Și acest mod  de lucru are implicații importante în  cum lucrăm împreună, cum comunicăm,  cum ținem aproape. Ne gândim la toate  și vom încerca să le adresăm astfel încât  munca hibrid să ia ce e mai bun din  ambele lumi, pentru că noi credem că  este viitorul. Ați stabilit și un moment anume în care  această decizie să devină noua formă permanentă de lucru? După aproape un an și jumătate de  când peste 3.000 de colegi din sediile  de birouri lucrează de acasă, sperăm să  putem implementa noul nostru mod  de lucru permanent, hibrid, din luna  septembrie. Noi am decis să mergem la  birou cel puțin 4 zile pe lună, iar în restul  zilelor să lucrăm de acasă sau, de ce nu,  din cafeneaua preferată.  Suntem însă în continuare atenți la  modul în care evoluează pandemia de  Covid-19 și sperăm să nu fim afectați de  un nou val. Ne dorim să implementăm  noul nostru mod de lucru în condiții  de siguranță, pentru că punem în  continuare sănătatea pe primul loc. Ne  așteptăm să avem o perioadă de adaptare,  dar suntem încrezători că vom trece cu  bine prin ea, pentru că anul prin care  am trecut cu toții ne-a demonstrat încă  o dată că avem o echipă bine sudată, pe  care ne putem baza în orice context. În alegerea noului regim de lucru, care au  fost cele mai importante criterii de care  ați ținut cont? Când am decis în această primăvară  că noul nostru mod de lucru permanent  va fi cel hibrid, am ținut cont de ce ne-au  spus colegii noștri că-și doresc. Am vrut  să aflăm încă din prima zi de lucrat de  acasă cum se simt colegii noștri. Pe tot  parcursul anului trecut am desfășurat  mai multe studii interne, ca să aflăm cât  mai exact cum ne dorim să lucrăm pe  termen lung. Am analizat peste 10.000  de răspunsuri și am organizat peste 20  de focus group-uri, la care au participat  colegi din toate echipele. 97% dintre  colegi ne-au spus ca vor să continue să  aibă opțiunea de a lucra de acasă, iar în  același timp, 63% dintre ei ne-au spus  însă că resimt lipsa colegilor, iar toate  aceste insight-uri ne-au ajutat să decidem  că nouă, la eMAG, ni se potrivește cel  mai bine modul de lucru hibrid. Cred  că el ni se potrivește cel mai bine pentru  că ne dă șansa să luăm ce e mai bun din  ambele lumi. Până unde veți lăsa libertate de alegere  angajaților, în stabilirea detaliilor privind  noua formă de muncă? Cel puțin patru zile pe lună la birou  înseamnă o zi pe săptămână. Ne dorim  să ne vedem față în față pentru că  interacțiunea umană nu poate fi înlocuită  de niciun tool. În plus, colegilor noi le va  fi mai ușor să înțeleagă cultura noastră,  dinamismul, cât de deschiși suntem să  încercăm și să testăm lucruri noi dacă  vor petrece timp fizic în sediile noastre. Lăsăm însă la latitudinea fiecărei echipe cum vrea să se organizeze, în funcție de specificul proiectelor. Mă aștept, de exemplu, ca în preajma Black Friday-ului să fim mai mulți colegi la birouri, în timp ce în perioadele business as usual, numărul să mai scadă. Cred că oamenii trebuie tratați ca adulți, tuturor ne place sentimentul de încredere, iar noi avem încredere că fiecare echipă va fi preocupată să-și atingă obiectivele indiferent dacă va lucra de acasă sau de la birou. Unii specialiști afirmă deja că întoarcerea la birou și alegerea noului mod de lucru va fi pentru lideri o provocare cel puțin la fel de mare ca decizia de a trece în work from home. Cum vedeți dvs acest moment? Cum l-ați descrie? Considerați că sunteți suficient pregătiți pentru el? Este un moment important în viața tuturor organizațiilor și cred că el indică foarte clar ce fel de cultură are organizația respectivă. Desigur, în noul mod de lucru hibrid, cel mai mult va conta rolul managerilor, care sunt, de fapt, cei care vor gestiona echipele în acest mediu mixt. Ca să operaționalizeze acest model, la ei va fi cea mai mare responsabilitate. Însă, oricât de mult ne pregătim, această tranziție va fi un proces continuu de învățare și îmbunătățire a modului în care lucrăm împreună. Nu cred ca vom avea toate răspunsurile din prima zi. Ce vă îngrijorează, de fapt, cel mai mult? Nu aș numi nimic din ce simt îngrijorare, mai degrabă simt entuziasm, pentru că prind o schimbare globală majoră legată de modul în care lucrăm - ca specialist asta e ceva ce mă bucură, pentru că e o oportunitate pentru toți cei din domeniul resurselor umane de a testa lucruri noi și de a intra în cu totul altă eră a muncii. Ce vă dă siguranța că veți depăși acest moment la fel de bine ca pe cel din martie 2020? Vă povesteam mai devreme despre Black Friday. Este cel mai mare eveniment de shopping pe care îl organizăm an de an încă din 2011, iar noi glumim mereu și spunem că e și cel mai serios examen pe care ni-l dăm an de an. Cred că toată experiența acumulată pe parcursul celor peste 10 ani în care am făcut Black Friday ne-a ajutat enorm să ne adaptăm rapid la lucrul de acasă. Tehnologia ne-a ajutat foarte mult, dar și faptul că știam cum să luăm decizii rapid, să rezolvăm situații neprevăzute și să apelăm la colegii potriviți în funcție de problemele cu care ne confruntam.  Deși suntem conștienți că va fi un proces de  adaptare, avem încredere că îl vom depăși cu  bine pentru că avem know-how-ul necesar și  disponibilitatea de a ne susține unii pe ceilalți  în momentele dificile și nu numai. Acum, privind în urmă, cum credeți că a remodelat  această criză organizația dvs? Ce a câștigat, ce a  pierdut organizația dvs în aceste ultime 18 luni? Ca orice schimbare, ne-a învățat multe lucruri  noi, am înțeles mai bine ce ne leagă și care sunt  lucrurile pe care trebuie să le facem mai des și mai  bine ca să ne simțim aproape. Cred că momentele  de schimbare sunt cele care îi leagă și mai mult  pe oameni de organizație, dacă ea știe să îi ajute  să navigheze prin ele și este acolo pentru ei. Sper  că am reușit să facem asta pentru colegii noștri.  Am câștigat o experiență neprețuită împreună și  asta aduce mereu oamenii și mai aproape.

Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 273 Pentru abonare, click aici