Sa spunem ca sunteti manager, chiar top manager, intr-o firma. Ce inseamna asta? Ca aveti responsabilitati mai multe, beneficii mai mari, prestanta mai bine conturata in fata celorlalti. Insa ramaneti, la urma urmelor, doar unul dintre multii angajati ai acelei afaceri. Altfel stau lucrurile daca va doriti sa fiti intreprinzator, sa fiti pe propriile picioare. Este in fond doar o schimbare de atitudine, nu denumirile sau proprietatile fac diferenta. Modul in care privesti lucrurile conteaza, iar daca-ti creezi propriul SRL virtual, poti fi de acum inainte nu doar manager-angajat, ci furnizor de servicii de management, intr-o colaborare de la egal la egal cu firma in care te afli.

Viziunea antreprenoriala presupune - chiar in interiorul companiei in care activezi - mai multa initiativa, o negociere mai serioasa, concentrarea permanenta pe dezvoltarea competentelor tale centrale si, nu in ultimul rand, asumarea efectiva a responsabilitatii. Atunci cand firma ta personala este in joc, nu te mai poti ascunde sub masca protectoare de angajat al altcuiva.

Punctul de plecare in aceasta schimbare de perspectiva este auto-cunoasterea. Sa stii exact care este raza ta de actiune. Aici intra propriile calitati, abilitati, competente, spuneti-le cum doriti, dar toate acestea trebuie dezvoltate si bine investite.

Esentialul oricarei cariere antreprenoriale este sa-si creasca valoarea actiunilor pe piata. Pentru asta, eul-companie trebuie sa se defineasca, sa-si identifice calitatile si defectele, sa analizeze piata pe care vrea sa intre, sa-si stabileasca strategiile de promovare etc. Exact ca intr-un proces de marketing directionat asupra propriei persoane.

Am participat nu cu mult timp in urma la o sesiune de training organizata de Qipa Consulting. Ideea cursului era tocmai aceasta: aplicarea principiilor de business la viata profesionala a fiecaruia. Cu alte cuvinte, se aprofundau principalele domenii de business (marketing, vanzari, management si resurse umane) si toate cunostintele specifice erau folosite in contextul dezvoltarii personale.

Ca la demararea oricarei afaceri, trebuie sa-ti identifici in prima faza calitatile forte si pozitionarea pe piata, sa-ti stabilesti obiectivele si sa-ti concepi o strategie de dezvoltare (Self Marketing). Apoi sa inveti de la profesionisti cum sa-ti "vinzi" mai bine produsul, propria persoana (Self Selling). Managementul este cheia intregii afaceri. Inseamna auto-disciplina, adica gestionarea resurselor, luarea de decizii, administrarea timpului, a imaginii, a relatiilor etc. Nu in ultimul rand, domeniul resurselor umane te ajuta sa-ti descoperi propriile mecanisme de motivare si sa le folosesti de-a lungul vietii profesionale.