• cand treci printr-o criza, incearca sa descoperi partile bune ale situatiei; fa o lista cu aspectele pozitive si recapituleaza din cand in cand;
  • cantareste semnificatia; cand ceva te supara, intreaba-te singur daca situatia este importanta si daca te va afecta in viitor;
  • pastreaza-ti simtul umorului; nu lua lucrurile prea in serios;
  • observa cum optimismul ii afecteaza pe ceilalti; atitudinea pozitiva, ca si cea negativa, sunt contagioase; inconjoara-te cu oameni optimisti; incearca sa le transmiti atitudinea ta pozitiva.

Ca leader, poti cultiva atitudinea pozitiva a angajatilor. In primul rand, este de datoria ta sa stii si sa intelegi ce simt oamenii fata de locul lor de munca. Cel mai simplu este sa-i intrebi. Atentie! Nu te astepta sa afli numai lucruri bune, angajatii se vor simti datori sa-ti spuna ce vrei sa auzi, iar dialogul nu va fi sincer.

Daca iti doresti sa obtii satisfactia angajatilor, exprim-o in primul rand pe a ta. Feedback-ul pozitiv are cele mai mari sanse de a aduce o imbunatatire a starii de spirit si, implicit, a performantelor. Iata cateva reguli:

  • nu astepta perfectiunea pentru a felicita un angajat.

Fa-o ori de cate ori observi o imbunatatire;

  • incearca sa faci patru observatii pozitive la una negativa. Unele cercetari spun ca acest raport este optim. Atentie! Nu acorda laude in mod gratuit - iti vei pierde credibilitatea. Criticile trebuie sa fie constructive - vorbeste despre fapte, nu despre oameni;
  • acorda feedback pozitiv in mod imediat, pentru sarcini specifice, exact persoanei care a realizat performanta. Daca spui "good job" la o saptamana dupa indeplinirea sarcinii si intregii echipe, va avea un efect mai mic;
  • nu amesteca feedback-ul pozitiv cu cel negativ. Dupa laude nu trebuie sa urmeze nici un "dar". Altfel, angajatul va retine doar ceea ce urmeaza dupa "dar";
  • exprima-ti satisfactia in moduri diferite: verbal, prin e-mail, printr-o scrisoare sau acorda un premiu-surpriza angajatilor care il merita. Nu transforma laudele in rutina, nu si le va mai dori nimeni.