Eșecul, greșeala sunt mult mai constructive atunci când sunt percepute ca oportunități de învățare. Pentru că acesta e adevărul. Numai că societatea noastră ne împinge să credem altceva. Încă din școală, eroarea e pedepsită... și cam atât. Foarte rare sunt ocaziile în care profesorul pune mai mult accent pe experiența de învățare în sine sau își face timp să lucreze cu elevul pentru a vede unde a greșit și de ce. Ei bine, cam așa ne comportăm și când devenim adulți și mergem la serviciu. Și nu numai. Fugim de greșeli, ne temem de ele și chiar și atunci când o comitem ne e greu să recunoaștem. Dar vine momentul în care viața ne dă o lecție pe calea grea: dacă nu învăţăm din greșeli, atunci cel mai probabil le vom repeta. Și uite-așa ne petrecem un timp din viața adultă să ne dăm seama cum să ne raportăm la greșeli. Toți greșim, dar cred că cea mai mare greșeală este că nu vorbim despre asta. Nu discutăm suficient despre lecțiile pe care le învățăm atunci când facem o eroare, nu simțim că avem cadrul propice la job ca să dezbatem aceste lucruri cu superiorul și colegii, nu stabilim cum putem merge în direcția dorită dupa un eșec, nu împărtășim suficient de mult experiențele de acest gen cu alții. Și, prin urmare, greșeala rămâne elefantul din cameră pe care adesea alegem să îl ignorăm. Dar lucrurile par că încep să se schimbe. Există semnale puternice că stigmatizarea greșelilor va fi la o scară mult mai mică odată cu intrarea în câmpul muncii a Generației Z.

Generația care îmbrățișează și înțelege că eșecul e o resursă

Când vine vorba de eșec, Generației Z nu îi este teamă să îl accepte. De fapt, peste 80% dintre aceștia consideră că acceptarea eșecului în cadrul unui proiect îi ajută să fie mai inovatori, iar 17% cred că eșecul îi face să accepte mai ușor riscuri noi, conform unui recent studiu EY derulat în rândul a 1400 de persoane din această categorie de vârstă. În special pentru Generația Z, a avea mentalitatea potrivită este esențial pentru succesul la locul de muncă. De fapt, peste două treimi (70%) dintre reprezentanții acestei generații cred că este mai important să fii perceput ca o persoană deschisă și curioasă decât să deții o anumită aptitudine sau cunoștințe de specialitate. În plus, membrilor Generației Z nu le este teamă să se confrunte cu o nouă provocare, aproape un sfert dintre aceștia (24%) fiind încântați și onorați de o astfel de oportunitate. Generației Z nu îi este frică să facă greșeli, mai ales când poate învăța din acestea. Aproape toți reprezentanții Generației Z (97%) sunt deschiși la evaluări, în mod constant, sau după finalizarea unui proiect sau a unei sarcini importante, iar 63% dintre respondenți preferă să primească feedback constructiv, punctual, în tot timpul anului. “Generația Z intră într-o lume în transformare totală de paradigmă. Părinții și bunicii tinerilor din generația Z au trăit etapele de educație – muncă – repaus într-un mod liniar, în timp ce ei vor avea o traiectorie cu totul diferită. Tinerii care intră acum în lumea muncii vor aborda secționat și interactiv aceste 3 etape de viață ca efect al erei digitale asupra felului cum lucram. Peisajul economic extrem de dinamic, cerințele de competențe noi la fiecare 5 ani, faptul că vârsta de pensionare crește în permanență, în timp ce sistemul de pensii devine limitativ, toți acești factori fac ca generația Z să devină una dintre cele mai <<elastice>>. Este extrem de bine-venit faptul că generația Z arată flexibilitate și disponibilitate pentru inovație și deschidere pentru eșecul aferent, pentru cicluri de învățare și reînvățare și, mai ales, pentru diversitate la locul de muncă. Dincolo de toate aceste aspecte pozitive, cel care mă bucură cel mai mult este faptul că par să fie mai dispuși să primească feed-back pentru a se dezvolta, în raport cu generația Y de exemplu, care manifestă mai degrabă tendința de a renunța decât de a se confrunta cu o oglindă care nu corespunde propriei imagini“, spune Andreea Mihnea, HR Director, EY România și Republica Moldova și EY South East Europe Talent Leader.

Design Thinking are un rol crucial când vine vorba de eșec

Tinerii înțeleg că eșecul reprezintă o experiență de învățare și o cale spre inovare, iar o parte din această victorie în ceea ce privește schimbarea de mentalitate se datorează și antreprenorilor care vorbesc deschis despre subiect, care sunt din ce în ce mai mulți. O să dau doar câteva exemple. Unicornul românesc UiPath are un departament cunoscut sub numele de ”Antreprenori Ratați”, un întreg TEDx românesc a fost dedicat ideii ”Dare to Fail”, iar Florin Talpeș, creatorul Bitdefender,