(continuare din numarul precedent) "Cultura este mai importanta decat produsul. Din ce in ce mai des, companiile trebuie sa isi "vanda" cultura sau imaginea de marca, nu doar produsele, pentru a-si invinge concurentii." (The Economist, 2 martie 1991)

Cultura organizatiei este exprimata in "filosofia" ei - declaratia de intentie/mission statement. Originea capitalului, proprietarul si/sau fondatorul, specificul activitatii, localizarea si dispersia geografica, scopul si obiectivele, tehnologia folosita, marimea organizatiei, tipul de specializare predominant, competitia, evenimentele dramatice - "crizele" care i-au marcat evolutia - sunt factori care modeleaza cultura unei organizatii.

Managementul culturii organizationale presupune parcurgerea unei serii de etape:

  1. diagnoza culturala: identificarea si evaluarea configuratiei culturale actuale a organizatiei si a concordantei ei cu strategia actuala a organizatiei;
  2. luarea deciziilor pentru initierea unor modificari structurale (in cazul in care anumite neconcordante, stridente sau chiar antagonisme sunt percepute ca evidente): stabilirea directiilor de schimbare si a strategiilor care vor fi folosite pentru introducerea schimbarii;
  3. crearea unei retele de "oameni-cheie" la toate nivelurile;
  4. fuzionari sau separari de departamente;
  5. repartizarea obiectivelor de indeplinit (a misiunilor);
  6. eliminarea sau intarirea modalitatilor de control;
  7. standardizarea sau stabilirea gradului de standardizare;
  8. stabilirea sau intreruperea canalelor de comunicare;
  9. revizuirea politicii de resurse umane: reconsiderarea criteriilor de angajare si de promovare, progra- marea periodica a rotatiei posturilor, structurarea programelor de specializare sau recalificare profesionala (identificarea locurilor de munca unde se face simtita nevoia unor astfel de programe si structurarea lor in vederea modificarii configuratiei culturale a organizatiei);
  10. monitorizarea evolutiei schimbarilor: supravegherea proceselor de schimbare culturala si a instrumentelor manageriale care au indus dezvoltarea acestor procese;
  11. repetarea periodica a diagnozei culturale.

La randul sau, Geert Hofstede identifica si alte dimensiuni ale culturii organizationale, in functie de:

orientarea spre proces

  • tendinta de evitare a riscurilor;.
  • tendinta de a elimina eforturile, in activitatea zilnica; gradul ridicat de rutina face ca fiecare zi sa semene cu cealalta.

eterogenitatea

  • caracteristica e existenta unei culturi "slabe", eterogene: raspunsurile date de membrii ei variaza foarte mult.

orientarea spre salariati

  • salariatii simt ca problemele lor sunt luate in considerare, ca organizatia isi asuma responsabilitatea pentru bunastarea lor;
  • deciziile importante sunt luate de grupuri sau comitete.

culturi limitate

  • sursa identitatii individuale a salariatilor este identitatea organizatiei. Membrii ei simt ca normele acesteia cuprind comportarea lor, in aceeasi masura la locul de munca si acasa, in familie;
  • la angajare, compania ia in considerare originea sociala si de familie in aceeasi masura cu competenta profesionala;
  • angajatii nu anticipeaza viitorul (nu se gandesc la aparitia necesitatii de a-si gasi un loc de munca); ei presupun ca organizatia se va ingriji de asta.

n culturi inchise

  • organizatia si membrii sai sunt inchisi, secretosi - chiar si intre ei;
  • adaptarea la climatul organizatiei este foarte dificila (cere o perioada lunga de timp - 1 an sau mai mult).

n control puternic

  • programarile sedintelor sunt respectate cu punctualitate;
  • glumele despre companie si munca sunt rare. Exista un cod nescris de comportare demna, a carui nerespectare duce la excludere;
  • costurile (de productie, etc.) au mare importanta.

n culturi normative

  • orientare spre respectarea unor reguli inviolabile. Procedurile organizationale sunt mai importante decat rezultatele;
  • standarde ridicate in ce priveste etica si onestitatea in afaceri.

n orientarea spre rezultate

  • preferinta pentru situatiile iesite din comun;
  • tendinta de a creste intensitatea eforturilor, in activitatea zilnica: fiecare zi aduce lucruri noi.

omogenitatea

  • existenta unei culturi "puternice", omogene: membrii ei dau aceleasi raspunsuri la intrebarile care le-au fost puse, indiferent de continutul lor.

orientarea spre munca

  • salariatii simt o presiune puternica in directia cresterii calitatii si ritmului de munca; ei percep organizatia ca fiind interesata numai de munca lor, nu si de bunastarea lor si a familiilor lor;
  • deciziile importante sunt luate individual.

culturi profesionale

  • salariatii considera ca viata lor privata e o chestiune personala, care nu priveste compania;
  • angajarile se fac numai pe baza competentei la locul de munca;
  • salariatii anticipeaza viitorul (iau in considerare schimbarea locului de munca).

culturi deschise

  • organizatia si membrii sai sunt deschisi celor nou-veniti si strainilor;
  • oricine poate sa-si gaseasca locul in organizatie. Noii salariati se adapteaza foarte usor (in cateva zile).

control slab

  • programarea sedintelor e respectata doar aproximativ;
  • . glumele despre companie si despre munca depusa sunt frecvente;
  • costurile nu sunt luate in considerare.

culturi pragmatice

  • orientare spre piata (spre clienti);
  • accentul se pune pe indeplinirea cerintelor clientilor. Rezultatele sunt mai importante decat corectitudinea procedurilor;
  • atitudine mai mult pragmatica decat etica, in afaceri.