Ce am observat
În gimnaziu, copiii au hobby-uri, pasiuni. Începând cu liceul, tinerii noștri renunță progresiv la tot ceea ce înseamnă activități care să le facă plăcere. Dacă îi întrebi de ce, spun că nu mai au timp. Ceea ce este real. Un adult nu ar reuși să mențină programul unui elev. Ore dimineața, apoi meditații, apoi ajung acasa și fac teme, apoi se culcă și o iau de la capat. Un program umplut oră de oră. Tinerii nu mai știu ce le place. Spun că se plictisesc. Plictiseala apare când nu sunt implicați în activități care să conteze pentru ei. Activități relevante pentru ei. Mulți ajung să-și alunge plictiseala prin social media și Netflix. E un fel de fugă, neînțeleasă de mulți părinți. Ei nu stau de plăcere pe Instagram. A devenit nevoie. Tinerii răspund diferit la presiunea parinților. Dacă atunci când sunt mai mici și nu este critică decizia de carieră situația pare mai lejeră, când se apropie momentele cheie legate de direcția pe care să meargă copiii, atmosfera se ”încinge”. Mă gândesc aici la clasa a 8-a, când ar trebui să aleagă un profil de studiu și, apoi, în clasa a 11-a când ar trebui să aleagă o facultate. Noi lucrăm constant cu tinerii, ajungem să îi cunoaștem și știm ce profile de personalitate și ce interese au. De multe ori ne iau prin surprindere alegând domenii ce nu sunt aliniate cu profilele lor. Stăm de vorbă să aflăm motivele și, nu de puține ori, auzim răspunsuri de genul ”cu mate-info ai mai multe opțiuni/șanse de reușită în viață”. Copiii noștri sunt extrem de pragmatici. Ei vor să aibă succes și vor să aibă un nivel de trai peste medie. De aceea, câștigul într-un domeniu sau altul are funcție de orientare. Cunosc foarte mulți tineri care aleg să studieze într-un domeniu sau altul în funcție de cât cred ei că se poate câștiga acolo. Dar nu iau în calcul toate variabilele, nu iau în calcul că în orice domeniu există oameni care nu câștigă, cum în absolut orice domeniu există oameni care câștigă foarte bine. Informația parțială, ajunsă la ei prin sursele lor limitate, le determină decizia. Școala nu îi pregătește pentru viața profesională. Școala și-a pierdut sensul esențial. Acela de a le da o direcție și de a le oferi sprijinul necesar pentru a reuși. Școala îi învață matematică, spre exemplu, dar fără scop. Nepersonalizat. Fără să țină cont de nevoi. Copiii și familiile lor încearcă să-și găsească propriul înțeles profesional pornind de la ceea ce le oferă școala. Cu alte cuvinte, acum carul e pus în fața cailor. E ca și cum te-ai duce într-un magazin sătesc și, cu cele câteva ingrediente pe care le găsești acolo, vezi ce ai putea să pregătești de mâncare. Când lucrurile ar trebui să plece de la ceea ce îți dorești să mânânci. De la nevoie. E o chestiune de nuanță, dar cu efecte majore în viitorul copiilor noștri. Facultățile din România au rămas în secolul trecut. Majoritatea. Nu le oferă tinerilor nici mediul de studiu pe care și-l doresc și nici concepțiile actuale. De aceea, peste 95% dintre tinerii cu care lucrăm pleacă la studii în străinătate. Nu știu dacă e bine sau rău, nu comentez asta. Știu doar că, spre exemplu, în Olanda, în oricare campus universitar, limba română a ajuns să fie un fel de... limbă oficială. Finanțăm masiv statele lumii, direct prin taxe de studiu și asigurarea vieții de student și, indirect, prin faptul că cei mai mulți dintre tinerii noștri nu se mai întorc în țară. Lipsa perspectivelor de pregătire profesională în România va duce la dezechilibre grave ce au început să se resimtă pe piața muncii.Care sunt efectele?
Avem toate ingredintele eșecului. Tineri fără sprijin, fără direcție, nepregătiți pe arii esențiale profesionale (cum să comunice, cum să ia decizii, cum să argumenteze, cum să vorbească în public, cum să rezolve probleme etc.), școli din ce în ce mai slabe, migrație masivă a creierelor. O priveliște morbidă. Firmele se confruntă de ani cu aceste probleme. Ele se vor acutiza de la an la an. Multe dintre companii înțeleg și investesc în pregătirea nou intraților. Au tot felul de programe, internship-uri, open days, job shadowing, cursuri etc. Dar, e ca și cum ai pescui în balta fără pește. De aceea, de multe ori, soluția rapidă este ”împrumutul” de la competitori. Asta înseamnă ”licitații salariale” și transformarea oamenilor pregătiți în ”mercenari de job”. Toată lumea pierde și, în general, cei puternici și cu bugete vor lua crema, cei mici se vor mulțumi cu ceea ce rămâne.Ce soluții sunt?
Cele sistemice au nevoie de susținere politică. Și nu există. Sau nu se pot pune în practică. Sau se lovesc de diverse interese. Așa că soluțiile le văd mai mult la nivel micro, individual, cu speranța că multe inițiative micro, la un moment dat, vor schimba și partea sistemică. Părinții joacă un rol esențial. De a-i spijini pe tineri. Fiecare părinte, pe cont propriu, își ajută copiii. Părinții care conștientizează ce se întâmplă la nivel sistemic caută pentru copiii lor cursurile și experiențele care să-i ajute în viața profesională.
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 278 Pentru abonare, click aici
