Sursa foto: Unsplash.com

La sfârșitul lunii noiembrie, la Viena, au avut   loc lucrările celei de a unsprezecea ediții a Global  Peter Drucker Forum, tema fiind extrem de   incitantă: „The Power of Ecosystems”. Aceasta a  pornit de la raportul publicat de World Economic Forum la începutul lui 2019 - „Platforms and  Ecosystems: Enabling the Digital Economy”. Peter Drucker Forum și-a propus și, în opinia   mea, a reușit cu ajutorul specialiștilor de marcă   pe care i-a invitat în scenă să aducă mai multă lumină asupra unor chestiuni importante legate de această temă. S-a vorbit despre: factorii  care conduc la crearea ecosistemelor; despre provocările și oportunitățile acestora; despre   modul în care se vor impune ele în viitor – dacă vor fi singura formă de configurare a businessului sau nu; despre felul cum vor  influența organizarea companiilor; cum se vor   schimba strategia, leadershipul, managementul  și guvernanța în era ecosistemelor; și, nu în  ultimul rând, despre impactul tehnologiei   asupra ecosistemelor și despre rolul statului în  acest context. Mi s-a părut interesant să prezint câteva  concluzii ale conferinței, referitoare la noul  context global, pentru că mi se pare că noul  context economic global pune libertatea într-o  nouă paradigmă. Putem acționa astăzi conform  propriei voințe, fără constrângeri, pentru a ne   realiza dorințele și a ne exprima opiniile? Cum  să stabilim relații firești și armonia cu lumea  care ne înconjoară? DESPRE ECOSISTEME, COOPETIȚIE  ȘI CO-CREAREA VALORII În cadrul lucrărilor forumului, s-a stăruit  asupra definirii ecosistemelor, asupra  factorilor care au condus la răspândirea lor,  precum și a noilor calități necesare liderilor  și echipelor lor. Trăim într-o lume în care digitalizarea ne   ajută enorm, dar în același timp stabilește   noi reguli. Felul în care companiile   interacționează pe piață se schimbă. Se  formează mereu noi parteneriate și alianțe   flexibile între cei mai aprigi competitori  (să ne gândim doar la un singur exemplu: Samsung și Apple). Granițele dintre   industrii devin neclare, iar schimbările  neașteptate au devenit o constantă. Mediul academic, cercetătorii și  consultanții semnalează necesitatea   schimbării priorităților dinspre „extragerea  profitului din orice activitate” către  „maximizarea valorii, a beneficiilor primite  de lumea vie și de societate, ca urmare a  activităților economice”. Ecosistemele devin tot mai numeroase,  vedem din ce în ce mai des în lume  organizații cu competențe și resurse  diferite precum instituții din sectorul  public și companii private din diferite  sectoare, inclusiv concurenți, dar și   beneficiari, creând rețele flexibile în  care lucrează împreună pentru a atinge   obiective îndrăznețe, comune. Întrucât în  aceste sisteme de lucru cooperarea, chiar și între competitori, devine esențială, se   folosește tot mai mult și se împământenește   noțiunea de coopetiție. Coopetiția este  necesară pentru a fi posibilă utilizarea  tehnologiei, care evoluează amețitor de  repede, cu scopul de a crea pentru clienți  experiențe speciale, personalizate. De  asemenea, pentru accesarea cunoștințelor   și experienței necesare. Coopetiția în  cadrul ecosistemelor conduce la necesitatea   protejării proprietății intelectuale, a unui   management al competiției între parteneri, a stabilirii regulilor de implicare a părților.  În perioada actuală nu mai concurează între   ele companii, ci mai adesea ecosisteme. Acest mod de conlucrare nu este nou, el  datează de sute de ani, când se organizau târgurile de bunuri. Peter Drucker a  vorbit despre organizațiile și instituțiile  complementare care formează ecologia   socială, iar Michael Porter despre clustere. Acum însă, tehnologia face ca ecosistemele  să fie mai complexe. O cercetare realizată  de Boston Consulting Group a arătat că  aspectele noi, care modifică modalitățile  de colaborare în cadrul ecosistemelor sunt: diversitatea geografică a participanților  care aparțin mai multor industrii,   caracterul mai flexibil și de mai scurtă  durată a înțelegerilor dintre participanți  și producerea valorii prin contribuția lor  comună. Ecosistemele au depășit de mult   domeniul smartphone‑urilor și pe cel   hightech, fiind întâlnite în sistemul bancar,  cel de sănătate, în sectorul bunurilor de  consum, logistică, auto, mobilitate, turism, etc. Desigur, nu toate ecosistemele au  succes. Dar specialiștii sunt de acord că   în viitor vor avea beneficii economice în  special acele companii care nu se vor feri   de ecosisteme, ci le vor folosi potențialul. Sunt necesare aptitudini care să fie utilizate  în parteneriat: cunoștințe, aptitudini și o  mentalitate propice elaborării și execuției  strategiei de ecosistem, dorința sinceră de  a obține rezultate avantajoase pentru toți  partenerii, prioritizarea utilizării resurselor  în interesul tuturor membrilor, luarea  deciziilor. În era digitalizării, principala provocare  nu este tehnologia, ci crearea culturii   organizaționale adecvate și a unui nou stil   de leadership, dezvoltând în oamenii cu care  lucrează creativitatea și gândirea laterală,  absolut necesare pentru performanță. Liderii  au nevoie de competențe specifice pentru   ca ecosistemele să prospere, fiind integri   și bazându-se pe încredere. Nemaiavând   întotdeauna putere formală, au nevoie de   talentul de a influența, de a armoniza, de a orchestra, de a crea comunități. Cooperarea   în echipe de persoane cu background divers devine esențială în luarea deciziilor și   elaborarea strategiei, de aceea este nevoie  ca liderii să cedeze controlul și să le dea   putere acestora să decidă și să acționeze. În   condițiile schimbărilor extrem de rapide din mediul ambiant, devine absolut necesară   flexibilitatea în abordarea strategiei. Liderii au nevoie de știința și obiectivitatea   de a analiza organizația și tendințele   mediului din afara ecosistemului precum   și de talentul de a organiza în consecință   acțiuni în interiorul său. Crește și mai mult   importanța unei comunicări corecte, prin   stabilirea de canale adecvate și cea a unei  ascultări atente a ceea ce spun cei din jur.  Mai presus de toate, este necesar ca liderii să  învețe să colaboreze. Preocuparea în cadrul  ecosistemelor, ce impun interconectarea, co-crearea, nu mai este: „ce companie are  cea mai mare felie de prăjitură”, ci „cum să   crească prăjitura”. ȘI CUM RĂMÂNE CU LIBERTATEA NOASTRĂ? Ce înseamnă libertatea în epoca  ecosistemelor, a coopetiției și a co-creării?  Cum putem fi liberi, ca indivizi și ca națiune,  având în vedere aspectele contextului global  actual, dezbătute la forum și pe care le-am  prezentat succint? ...Vă las pe fiecare dintre dumneavoastră  să trageți concluziile personale. În ceea ce mă privește, libertatea este   posibilitatea de a te auto investiga, pentru   a-ți înțelege pasiunile și menirea, de a  te concentra asupra rezultatelor pe care  dorești să le obții în viață, de a te dezvolta  permanent pentru a fi valoros și căutat,  astfel încât să-ți poți alege ecosistemul în  care să coopetiționezi, prin exploatarea   hotărâtă a oportunităților care ți se ivesc  și ți se potrivesc. Libertatea mai presupune  să-ți asumi că este necesar să fii extrem  de competent și să produci valoare în  mediile în care acționezi, pentru a rezista în   competiția cu tehnologia. Și mai presupune  să fii responsabil față de starea ta fizică, spirituală, intelectuală și emoțională, care-ți  dau energia de a munci, dar totodată și față  de binele din jurul tău. De asemenea, să ai  o perspectivă optimistă asupra realităților  din jur și să acționezi pentru a schimba  lucrurile în direcții favorabile, să te bucuri  și să fii recunoscător pentru realizările tale,  să înveți din greșeli și succese, apoi să te pregătești de noi provocări. Notă: pentru mai multe detalii despre temele dezbătute la Peter Drucker Forum, puteți accesa https://www.druckerforum.org/home/
Articol preluat din numărul 263, decembrie 2019/ianuarie 2020, al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click aici.