Studiul

Potrivit Eurostat, aproape 67% dintre companiile romanesti aveau in luna ianuarie 2008 conexiune la internet, iar 44% dintre ele beneficiau de o conexiune de mare viteza (broadband). Aceste cifre pozitioneaza tara noastra pe ultimul loc in UE. Romania este ultima si in privinta numarului de organizatii care si-au facut propriile pagini web. Comparativ, 99% dintre companiile din Olanda si Finlanda au acces la internet.

La inceputul anului 2008, in cele 27 de state ale UE, 93% dintre companiile cu peste 10 angajati aveau acces la acest serviciu, situatia inregistrata fiind la acelasi nivel cu anul 2007. Datele mai arata ca 81% dintre companiile europene au o conexiune de banda larga (broadband).

Importanta internetului

Bill Gates spunea ca in viitor vor exista doua tipuri de business: pe internet si deloc.

Plecand de la aceasta afirmatie si analizand datele furnizate de Eurostat, reiese ca majoritatea companiilor din statele Uniunii considera internetul drept o parte importanta a activitatii lor. Dar cat de important este accesul la internet pentru organizatii?

Din punctul de vedere al unei companii care isi desfasoara activitatea in domeniul telecomunicatiilor, cum este Cosmote, de exemplu, accesul la internet si la toate resursele de informare este deosebit de important.

Datorita specificului activitatii, unde tehnologia avanseaza in fiecare zi, iar procesul de invatare este permanent, angajatii companiei nu au restrictii la folosirea internetului sau a altor mijloace de informare. De asemenea, pentru comunicarea interna, angajatii au la dispozitie intranetul, care le ofera utile informatii interne, dar si posibilitatea de socializare.

Pentru o agentie imobiliara cum este Euroest, internetul este, practic, baza afacerii, iar aceasta legatura directa cu lumea exterioara are beneficii de ambele parti. Titel Folea, director de marketing in cadrul Euroest, are si o explicatie pentru plasarea companiilor romanesti pe ultima pozitie in privinta accesului la internet. "Infrastructura nu este suficient dezvoltata, mai ales in orasele unde au inceput sa functioneze firmele mici".

Pagina web

La inceputul anului trecut, rata companiilor care detineau un website era foarte diferita intre statele membre ale Uniunii. Danemarca (87%), Tarile de Jos (85%) si Finlanda (82%) au inregistrat cele mai ridicate procente. Numai in Romania (27%), Bulgaria (33%), Letonia (42%), Portugalia (46%), Cipru si Ungaria (48%) cifrele arata ca mai putin de jumatate dintre companii au o pagina web.

Potrivit datelor, se observa o usoara crestere in privinta companiilor care beneficiaza de propriul website. In cele 27 de state din UE, 64% dintre companii detineau un website in ianuarie 2008, in crestere cu un procent fata de perioada similara a anului 2007.

Utilizatorii Cosmote, de exemplu, pot accesa pagina web a companiei pentru a se informa cu privire la produsele si serviciile oferite, promotiile sau noutatile legate de organizatie. De asemenea, prin intermediul sectiunilor speciale de pe site, vizitatorii pot aplica la unul dintre joburile disponibile sau pot adresa intrebari departamentului de Customer care.

Piata serviciilor de internet in 2008

Potrivit Autoritatii Nationale pentru Comunicatii (ANC), informatiile statistice privind piata de comunicatii electronice din Romania in prima jumatate a anului 2008 indica un ritm anual de crestere a numarului de conexiuni la internet.

Conform acestor date, raportate de aproximativ 1.200 de furnizori de internet operationali din Romania, la nivelul lunii iunie 2008 se inregistrau aproximativ 2,29 milioane de conexiuni de acces la puncte fixe, cu 450.000 mai multe decat in perioada similara a anului trecut (1,84 mil.).

De asemenea, la aceeasi data, existau peste 1,2 milioane de conexiuni la puncte mobile pentru care au fost tarifate servicii de acces la internet, in crestere cu aproximativ 80% fata de jumatatea anului 2007. Din totalul de 2,29 milioane de conexiuni, 290.000 erau alocate companiilor in iunie 2008 (12,6%).

7 miliarde de euro in 2009

In acest an, dezvoltarea serviciilor de internet va fi principalul motor al cresterii pietei locale de comunicatii.

Presedintele ANC, Liviu Nistoran, estimeaza o valoare de aproximativ 7 miliarde de euro a acestei piete, la care se adauga si piata echipamentelor hardware si serviciile de software.

"Acordarea, in primavara acestui an, a doua licente BWA (Broadband Wireless Access) care vor permite dezvoltarea serviciilor de tip Wimax (servicii de Internet fara fire la viteze maxime), lansarea comerciala a serviciilor de comunicatii mobile de catre Romtelecom, precum si competitia tot mai stransa dintre jucatorii de pe piata constituie principalele motive care arata ca rata de penetrare a accesului la internet in banda larga in Romania (10,5%) va recupera mult din decalajul pe care il are fata de media europeana (21,7%,)", subliniaza Liviu Nistoran.