- Dispariția unor job-uri clasice și apariția inteligenței artificiale pe scară largă reprezintă o mare oportunitate în multe domenii, se pot dezvolta diverse aplicații IT, dar pot dispărea și unele job-uri.
- Atragerea de fonduri europene, încă insuficient exploatată și parcă dificil de abordat.
A fost ofițer în cadrul armatei, apoi a lucrat în corporație, iar acum are propria afacere
Constantin Pescaru
Dan Irimia a fost ofițer de finanțe în armată. În paralel, a început o activitate part-time ca agent de vânzări în asigurări, iar după câțiva ani în care le-a făcut pe ambele, a decis să urmeze noua pasiune. Astfel, după 20 ani a făcut pasul în domeniul privat, devenind vânzător în asigurări, unde a colaborat cu mai mulți brokeri și s-a angajat într-o multinațională.
”Activitatea de vânzător presupunea și instruirea oamenilor din echipă, ocazie cu care am descoperit bucuria trainingului și dezvoltării profesionale, care a devenit o adevărată pasiune. După 7 ani ca dezvoltator de echipe de vânzări și șef al departamentului de training în acea multinațională, am luat decizia să trec la nivelul următor, cel în care să creez propria firmă de training și dezvoltare a oamenilor și organizațiilor”, spune Dan Irimia, în interviul acordat Revistei CARIERE.
Așa a luat naștere firma IDEAL- Irimia Dan Engaging Adult Learning SRL, a cărei misiune este dezvoltarea creativității și inteligenței emoționale.
Cum ați luat decizia să lăsați corporația și să apucați calea antreprenoriatului? Care au fost principalele lucruri care v-au motivat să faceți acest pas?
După o experiență considerabilă în corporație, nu doar prin cei 7 ani petrecuți acolo, dar și prin interacțiunea cu aproape toți cei peste 1.500 de angajați și alte câteva mii de agenți part-time în cadrul activităților de training, pot afirma că există trei categorii de persoane care lucrează într-o corporație.
O categorie este reprezentată de carieriștii, cei care vor să urce în carieră cât mai mult posibil și fac din munca în corporație o prioritate, adesea chiar în defavoarea vieții de familie. O altă categorie e reprezentată de cei care vor să aibă o activitate, le place sau nu ceea ce fac, dar nu vor neapărat să promoveze, ei lucrează doar cât să obțină un venit bun, iar șefii să fie mulțumiți, dar fără să facă excese. Și mai există și categoria oamenilor care văd în activitatea în corporație o etapă, o cale spre alt nivel de dezvoltare, inclusiv spre antreprenoriat. În ce mă privește, am știut că nu voi petrece o viață în corporație și că după o vreme voi trece la antreprenoriat. Corporația era dor o etapă prin care aveam nevoie să trec.
Sigur, că momentul în care faci pasul plecării din corporație poate fi influențat de circumstanțe. Probabil că aș mai fi rămas 1-2 ani, însă unele viziuni diferite cu o parte dintre șefi care îmi limitau aplicarea unor idei în care credeam, specificul activităților de instruire a personalului care nu putea depăși anumite limite dar și o dorință tot mai arzătoare pentru un nou drum m-au determinat să cred că a venit momentul schimbării. Nu pot afirma că a existat o analiză clară despre ce și cum voi face, dar era în mintea mea ceea ce numim instinctul că momentul schimbării a venit.
Privind retrospectiv, cu mintea de acum, cum v-a pregătit munca în corporație pentru antreprenoriat?
Ca ofițer în armată, am participat și la trageri cu arma, așa că am deprins un obicei pe care-l recomand tuturor. Înainte de a învăța să tragi cu arma înveți regulile de siguranță, adică înainte de performanța lovirii țintei înveți cum să nu te accidentezi pe tine sau pe ceilalți. Tot așa și atunci când activezi într-o corporație sau în orice alt loc, pe orice funcție, ar fi bine să învățăm ce să nu facem, ce acțiuni ne-ar putea afecta pe noi sau pe cei din jur – angajați și parteneri în mod special. Cu alte cuvinte, zicala ”Ce ție nu-ți place altuia nu-i face” este prima lecție pe care am învățat-o și pe care am luat-o cu mine la plecarea din corporație. Aceste aspecte apar în orice organizație într-o măsură diferită, iar noi trebuie să le observăm pentru a nu le lua cu noi ca și comportament propriu ci ca aspecte pe care să le evităm. Asta am făcut și eu.
Apoi, cu siguranță ceea ce înveți într-o corporație sunt aspectele pragmatice. Înveți că acțiunile pe care le întreprinzi au nevoie de viziune, de un buget, de planificare, înveți să treci prin momente plăcute, dar și prin momente mai puțin plăcute cum ar fi fuziuni, restructurări, schimbări. Înveți că schimbarea este parte din job-ul fiecăruia și că este bine să cauți schimbarea și să o accepți. Înveți și că obținerea profitului nu este doar un deziderat, un moft, ci este o condiție de supraviețuire. Dacă nu ești atent la rezultatul final și din perspectivă financiară poți avea idei strălucite, poți fi apreciat pe piață, dar vei muri frumos și unii chiar te vor regreta.
Ce ați fi vrut să știți, dar nu v-a spus nimeni, atunci când ați intrat în lumea antreprenoriatului?
Sunt multe aspecte pe care aș fi vrut să le știu și pe care le-am aflat din cărți ori din discuțiile cu alți antreprenori mai târziu. Cred că este important de știut că atunci când începi pentru prima dată o afacere, mai ales dacă nu ai un buget mare, dacă trăiești practic din ce produci, trebuie să ai din ce trăi, din ce mânca și din ce plăti facturile acasă, pentru că nu vei putea trăi din firmă. Câteva luni bune, chiar ani, în funcție de specific, trebuie să ai o plasă de siguranță existențială astfel încât ceea ce faci cu firma să aibă timpul necesar pentru a dospi, pentru a întoarce încasări. O firmă începe prin a cheltui bani și abia apoi, după un timp, începe să aducă venituri, la început mai mici, iar ceea ce produci în primii ani trebuie să reinvestești, nu să te gândești să-i cheltui pe lucruri personale, de subzistență. Asta poate fi descurajant pentru unii antreprenori la început de drum și, probabil, unul dintre motivele pentru care cele mai multe startup-uri își încetează prea repede activitatea.
O scurtă analiză SWOT a antreprenoriatului românesc.
Scurta mea analiză SWOT este mai curând o percepție bazată pe ceea ce simt din activitatea mea, dar și pe ceea am citit și aflat de la alți antreprenori. Iată pe scurt analiza mea, cu accent pe antreprenoriatul la început de drum:
Oportunități
În general, lipsa, nevoia reprezintă cea mai mare oportunitate. Cu alte cuvinte oportunitățile țin de capacitatea creativă și de ceea ce știi să faci. România are multe domenii în care are nevoie de dezvoltare, iar antreprenorii trebuie să identifice aceste domenii și să creeze în direcția respectivă. Iată câteva exemple de oportunități pe care le văd: