Am căutat răspunsuri, iar lista e lungă. Știm deja că sărăcia, greutățile din familii disfuncționale, influența negativă a colegilor, prietenilor sau chiar a rudelor, toate acestea pot cauza desprinderea parțială sau totală de sistemul de educație, respingerea de idei, valori și principii ce pleacă de aici. Pe lângă cauzele evidente ale distanțării de școală, am mai descoperit însă trei nuanțe aparte. 1. Copiii nu învață lucruri de la persoane pe care nu le plac. 2. Copiii nu se tem că greșesc; învață să le fie teamă la școală, unde greșeala este stigmatizată, sufocând creativitatea. 3. Școala de astăzi chiar nu este pentru toți copiii. Am analizat aceste nuanțe cu ajutorul resurselor Ted, unde psihologi, educatori, formatori de minți tinere încearcă să schimbe paradigmele educației, încremenită în circuite specifice unei ere apuse.


1. Copiii nu învață lucruri de la persoane pe care nu le plac.


Ți s-a întâmplat să respingi o părere doar pentru că ești reticent față de persoana celui care o emite? Așa pățesc și copiii. Un adult care nu poate stabili o relație de colaborare cu elevul său nu va reuși să transmită cine știe ce informație, oricât s-ar strădui. Cu toții ne amintim de majoritatea pedagogilor din viața noastră - pe cei mai buni, ca și pe cei mai slabi, pe cei care ne-au făcut să creștem, pe cei care ne-au umilit. Și asta ne poate duce la o concluzie simplă: o educație solidă nu are loc fără o relație solidă, iar considerația și respectul sunt drumuri cu dublu sens.

Așa că, dacă ești educator, învățător sau profesor, „trebuie doar să faci câteva lucruri simple, cum ar fi să cauți întâi să înțelegi, în loc să fii înțeles. Lucruri simple, cum ar fi… să îți ceri scuze”. Sunt cuvintele unei simple profesoare, cu experiență de 40 de ani, crescută în familie de pedagogi, și se numește Rita Pierson. „V-ați gândit vreodată la asta? Îi ceri scuze unui copil și e de-a dreptul șocat... Am predat odată o lecție despre fracții. Nu mă prea pricep la matematică, dar mă pregătisem. După lecție, m-am uitat la manualul profesorului. Predasem toată ora greșit! A doua zi m-am dus în clasă și am zis: Copii, trebuie să-mi cer scuze. Am predat lecția greșit. Îmi pare foarte rău! Și ei au spus: Nu-i nimic! Erați așa de entuziasmată, încât nu ne-am îndurat să vă oprim…

Elevul știe că nu se descurcă și asta îi sapă și mai mult încrederea în sine? Există o formulă magică și pentru asta, spune profesoara cu experiență de patru decenii. „Am dat o lucrare cu 20 de întrebări. Un elev a greșit 18 dintre ele. I-am pus +2 pe lucrare și am desenat o față zâmbitoare. M-a întrebat: Am picat? I-am răspuns afirmativ, așa că m-a întrebat de ce am pus atunci o față zâmbitoare. Și am zis: Pentru că te descurci. Ai nimerit două. Nu le-ai greșit pe toate! Iar după ce revizuim lucrarea, o să te descurci mai bine. A zis: Da, doamnă, pot mai bine! Vedeți voi, -18 suge toată viața din tine. +2 zice: Nu-i totul pierdut. Fiecare copil merită un campion, un adult care nu o să renunțe niciodată la el, care înțelege puterea legăturilor și care insistă ca el să fie cât de bun poate să fie.” Iar asta chiar nu este o misiune imposibilă pentru educatorii care au cu adevărat vocație.


2. Copiii nu se tem că greșesc; învață să le fie teamă la școală, unde greșeala este stigmatizată, sufocând creativitatea.


Trebuie să pregătim pentru viitor copii care se vor pensiona cândva către sfârșitul acestui secol, ai cărui zori noi i-am trăit ca adulți, cu toate că nu avem idee cum va arăta lumea nici măcar peste zece ani. Lumea se schimbă cu tot mai mare repeziciune, și cum poți ține pasul altfel decât învățând continuu? Învață să înveți, inclusiv din greșeli! Este sfatul lui Sir Ken Robinson, autorul unei prezentări mult mai celebre, despre școala care ucide creativitatea. Este expert în educație și consideră - ca mulți alții - că sistemul educațional trebuie regândit din temelii, pentru a lăsa loc creativității și recunoașterii multiplelor fațete ale inteligenței umane.

Copiii își asumă riscuri, spune el; nu se tem de greșeli. „Nu spun că a greși e totuna cu a fi creativ, dar știm că, dacă nu ești gata să greșești, nu vei crea niciodată ceva original. Până la maturitate, majoritatea copiilor pierd această calitate: ajung să le fie frică să greșească, pentru că, în sistemele naționale de învățământ, greșelile sunt cel mai rău lucru posibil.” Mai târziu în viață, stigmatizăm greșelile în companiile în care lucrăm; de fapt, educăm oamenii să-și piardă capacitățile creative. „Picasso a spus odată că toți copiii se nasc artiști. Problema e dacă vrem să rămânem artiști pe măsură ce creștem. Eu sunt convins că pe măsură ce creștem creativitatea nu apare, ci dispare, în urma educației. De ce oare?”, se întreabă Sir Ken Robinson.