Renașterea industriei are însă multe aspecte și elemente complexe
Renașterea “din propria cenușă” este singura soluție, indiferent de industrie, iar criza ne supune la provocări. Încă de la începutul crizei pandemice, Zsolt a scris și transmis continuu că soluția de a ieși din criză și a supraviețui, este comunicarea, marketingul. Care a fost prima reacție a industriei la începutul crizei? 90% dintre hoteluri și restaurante au tăiat bugetele de marketing, au dat afară oameni sau au reconfigurat poziția lor, practic au dispărut din online sau au comunicat timid, în cel mai bun caz. Ce au făcut lanțurile hoteliere de brand? Au creat celule de criză, au pus presiune pe departamentul de marketing să lucreze pe scenarii și simulări, să culeagă date și să sondeze piața și mai focusat. Rezultatul, în cazul celor din urmă, a fost imediat: indiferent ce decizii luau autoritățile, exista deja un scenariu pe situații, astfel că au reușit să fie flexibili și să se adapteze la schimbările frecvente din industrie.Trist, nu-i așa?
Zsolt Makkai mai evidențiază că răspunsul la renașterea industriei are însă, multe aspecte și elemente complexe. Este nevoie de asumare, dialog și profesioniști. HORECA are șanse, ca industrie, să renască, dacă își schimbă atitudinea și cultura de business din cele de tip feudal, într-o cultură organizațională, a respectării culturii brandului (și nu a personalității) și permite profesioniștilor să își facă treaba, fără a practica micromanagement-ul, din lipsă de încredere și respect pentru angajați. Acesta este motivul celei mai profunde crize de personal în HORECA din 1990 încoace. Când, la nivel operațional, în business, un CEO/Manager va avea ultimul cuvânt și nu proprietarul, precum putem observa în SUA, abia atunci serviciile și cultura de business vor fi calitativ la înălțime și competitive la nivel internațional. Din păcate, proprietarul din HORECA (cu puține excepții) vrea doar “să facă bani”, fără a intra măcar în dialog despre cultura ospitalității sau viitorul și dezvoltarea industriei. Trist, nu-i așa?Strategia punctuală pentru funcționarea HORECA
Vrem să aflăm de la Zsolt Makkai un lucru precis: De ce strategie ar fi nevoie în HORECA pentru a rezista vremurilor de criză? Și iată strategia prezentată de Zsolt, punctual:- În primul rând, este deosebit de important să se dezvolte un parteneriat și un dialog real cu autoritățile. Știți ce se zice: dacă nu ajută, măcar să nu facă mai mult rău! În pandemie, țările din Europa au susținut industria financiar, prin modificări de taxe, bugete și prin implementarea unor strategii de marketing de țară sau regiune. La noi, însă… lipsa de dialog sau multe consultări fără concretizare și asumare, când a fost cel mai greu - anul 2020, cu compensări fix 0 lei pentru industrie, fără a se modifica taxe sau cotizații, etc. Doar prin consistență și implicare continuă, demersuri ale unor ONG-uri profesionale ca FIHR, APT și alții au reușit să “forțeze” autoritățile să își țină promisiunile. Asta la nivel național, căci la nivel local, situația este și mai nefericită, din păcate.
- În al doilea rând, putem să spunem că, în 2021, România are exact același nivel zero de comunicare cu și despre turismul nostru. După 20+ de ani, am produs “atât s-a putut!”. Voi fi foarte succint aici - politizarea industriei, cu miniștri nepregătiți, care nu au lucrat în industrie, nici măcar o zi, să nu mai vorbim de educație profesională în ospitalitate, s-au perindat și “au încercat”, cât timp le-a servit în campanie subiectul. Rar, sau mai deloc, am întâlnit din anii ‘90 încoace sa existe dialog, grup de lucru comun sau consultare cu ONG-uri profesionale; să coopteze profesioniști în cadrul structurilor administrative, cu o strategie coerentă la nivel național. Clasa politică a considerat turismul o cârciumă, după acțiunile și deciziile luate timp de 20+ de ani, unde mergi, mănânci, bei și cam atât. E păcat, pentru că industria turismului asigura venituri directe și indirecte de până la 85% într-o societate funcțională. Am mare încredere în ONG-urile despre care am amintit să reușească să schimbe această perspectiva, să trimită cât mai mulți profesioniști în poziții cheie, nu doar pe criterii politice. Și mai sper că inițiativele și proiectele locale sau regionale de comunicare cum sunt în Oradea, Brașov sau Sibiu (doar câteva exemple), fac diferența și au înțeles că doar prin marketing profesional merită investit în viitorul industriei și, de ce nu, al orașului.
- În al treilea rând, orice strategie înseamnă gândire strategică. Revin totuși la marketing - nu putem vorbi de marketing, acolo unde nu există gândire strategică. Dacă, în primele luni ale crizei din 2020, intrai și ascultai orice webinar al specialiștilor HORECA din SUA, UK sau Asia, printre primele două priorități erau de fiecare dată două teme în dezbatere: marketing și resursă umană. Asta înseamnă să gândești strategic, pentru că orice firmă poate să crească pe două considerente: bani și oameni. Dacă oamenii știu de tine și află unde și cine ești, adică marketingul comunică, atunci avem clienți. Iar din momentul în care clientul interacționează cu personalul, el trăiește o experiență a serviciilor sau a produsului turistic, pentru care plătește și poate reveni. Asta înseamnă să gândești strategic, să gândești în viitor și nu numai în costuri, care până la urmă au un rol foarte precis.
Românii sunt un popor ospitalier, cum se crede, sau e doar un mit?
După prezentarea unei asemenea strategii este greu să îl mai întrebi ceva pe Zsolt. Și aceasta deoarece realizezi cât de multe sunt de făcut în acest sector important al economiei țării. Schimbăm un pic registrul, dar tot la cultura ospitalității rămânem. Sunt românii un popor ospitalier, cum se crede, sau e doar un mit?Citește și Cultura ospitalității. Oameni și Valori
Orice nație este ospitalieră, când vine vorba de turism. Depinde de noi dacă dorim să schimbăm în bine percepția și investim în educație profesională și comunicare, iar inițiative ca de exemplu învățământul dual, ajută la formarea profesioniștilor de mâine. A fi ospitalier înseamnă a fi gazdă, iar pentru acest lucru avem nevoie doar de respect și bun simt pentru cineva care dorește să descopere cultura, istoria și prezentul nostru. Cât de greu poate să fie?! - se întreabă Zsolt Makkai. De asemenea, mai subliniază că empatia este cea mai mare valoare pe timp de criză, ea ține de educație și de cei șapte ani de acasă. „Nu sunt sigur că doar în criză merită să vorbim despre acest lucru. Aleg să cred că valorile și principiile noastre fac diferența la cum reacționăm pe timp de criză”.