Câți copii de 6 ani ştii care sǎ se uite seara la ştirile sportive şi sǎ memoreze orele la care vor concura sportivii preferați? Eu mǎ ştiu pe mine.

Mǎ uitam împreunǎ cu tatǎl meu în fiecare searǎ la știrile de la ora 19.00 și dezbǎteam momentele memorabile din ziua respectivǎ. Amândoi pasionaţi de sport, acum îmi dau seama cǎ din serile petrecute împreunǎ în faţa televizorului la meciuri am învǎţat ce înseamnǎ sǎ lucrezi eficient în echipǎ, sǎ fii un lider cu fermitate, dar și cu empatie, cum sǎ gestionezi situaţii stresante, cu presiune uriașǎ.

Învǎţam încǎ de la 6 ani, de fapt, ce înseamnǎ leadership adevǎrat. Și învǎţam asta de pe canapea, când îmi susţineam eroii. Stǎteam cu sufletul la gurǎ de fiecare datǎ când Elisabeta Lipǎ își motiva și conducea cǎtre performanţǎ echipa de 8+1, de la canotaj: cu fermitate, empatie și perseverenţǎ.

Primele lecţii de leadership le-am învǎţat astfel, din faţa televizorului, chiar dacǎ nu știam cǎ așa se numește. Și nu mǎ fascina doar canotajul, ci aproape orice sport. Mǎ uitam la Jocurile Olimpice, Campionatele Europene, Mondiale și priveam fascinatǎ sportivii pentru rezistenţa de care dǎdeau dovadǎ.

Pe mǎsurǎ ce am crescut și am început sǎ lucrez într-un domeniu în care oamenii sunt în prim-plan – resursele umane – recrutarea –, mi-am dat seama cǎ Universul sportiv se aseamǎnǎ mult cu companiile – cu toţii facem parte dintr-o echipǎ mai largǎ, unii performǎm singuri în viaţa de zi cu zi, alţii avem o echipǎ a noastrǎ cu care lucrǎm; urmǎrim performanţa și un rezultat clar; cǎutǎm sǎ ne autodepǎșim și suntem inspiraţi de atitudinea din teren/din afara lui și de rezultatele celor de dinaintea noastrǎ.

Am stat sǎ mǎ gândesc la câteva sporturi și momente care au rǎmas cu mine mulţi ani și am ales urmǎtoarele 5:

Canotaj 8+1 – performanţele canotajului feminin au fost de multe ori indirect proporţionale cu popularitatea sportului pentru publicul larg. Mereu ultima probǎ de canotajului la Jocurile Olimpice este barca de 8+1, pe care obișnuiam sǎ o urmǎresc în pijamele, în timpul vacanţei de varǎ.

Barca de 8+1 este despre o echipǎ în care fiecare are propriul aport și propria forţǎ. Noi, din public, vedem doar 8 persoane care vâslesc în sincron perfect, fǎrǎ a se diferenţia unele de celelalte. Dacǎ oricare din canotoare ar vrea sǎ tragǎ de una singurǎ mai tare sau în ritmul propriu, ar costa performanţa echipei.

Într-un mediu competitiv, în care avem nevoie unii de alţii pe termin lung, companiile ar trebui sǎ recompenseze leadershipul inclusiv și echipele, mai mult decât performanţele individuale.

Scrimă – proba mea favoritǎ de la scrimǎ este cea pe echipǎ. În cazul acesta este impropriu spus echipǎ, ci mai degrabǎ un grup de sportivi individuali care trag cǎtre un obiectiv comun.

Scrima ne aduce aminte despre acei contribuitori individuali, experţi și lideri din organizaţii, care își duc cu rezilienţǎ și focus provocǎrile în relaţie cu partenerii externi sau chiar cu alte echipe interne. Ca un scrimer singur pe planșǎ, rezultatele finale contorizeazǎ la punctajul final al echipei.

Baschet – dupǎ schimbarea regulilor de cǎtre Federaţia Internaţionalǎ de Baschet în 1989, jucǎtorii profesioniști de baschet au putut participa la JO. A fost o ocazie de a vedea vedete de baschet interacţionând cu alte sisteme de joc, și fiind în echipe noi pentru timp scurt împreunǎ cu adversarii din campionatele lor.

Baschetul aratǎ importanţa strategiei de joc și de a avea oamenii cu atuurile potrivite în rolurile potrivite. Mai mult, ca în business, schimbarea unei echipe implicǎ explorarea altor tactici, antrenamente și ocazia de a arǎta leadership în alt context.

Gimnastică – fiecare organizaţie are talentele sale excepţionale. În gimnasticǎ mǎ pot gândi la talente unice pentru fiecare generaţie, ca Nadia Comǎneci, Daniela Silivaș, Simone Biles, pe care le poţi aprecia, sǎ te bucuri cǎ poţi fi parte din ceva memorabil și cǎ poţi sǎ înveţi de la ele. În organizaţii trebuie sǎ apreciem astfel de talente și sǎ le susţinem în cǎlǎtoria lor.

Patinaj artistic – în patinaj artistic, pânǎ la competiţiile vǎzute de o lume întreagǎ, sportivii urmeazǎ ani de pregǎtiri fizice, rutine de dans, programe și navigheazǎ prin eșecuri, accidentǎri. Totul pentru a livra în 5 minute munca din 4 ani de ciclu olimpic.

Au fost multe situaţii în cariera mea profesionalǎ când aveam planul pregǎtit, ulterior însǎ, contextul s-a schimbat pe parcurs și obiectivul pǎrea de neatins. A trebuit sǎ ies din momentul dificil gestionând traseul metru cu metru, la fel ca în canatoj și, la fel ca Elisabeta Lipǎ, m-am uitat înainte, am perseverat, am tras împreunǎ cu echipa.

În companii e foarte ușor sǎ mergi în ritmul tǎu, sǎ urmezi un plan sau o strategie, dar ca sǎ fie un rezultat de echipǎ și sǎ atingi obiectivele pe termen lung, e important sǎ te coordonezi cu toţi colegii din „barcǎ“ și sǎ stabiliţi un ritm în echipǎ. Victoria vine în echipǎ.

În business, una din calitǎţile unui lider este sǎ ia decizii în contexte de ambiguitate, sǎ vinǎ cu soluţii ce se construiesc pe termen lung și fǎrǎ un rezultat imediat. Patinajul, ca și leadershipul, ne învaţǎ sǎ parcurgem provocǎrile cu eleganţǎ, stǎpânire de sine și determinare. Ne ajutǎ și sǎ urmǎrim metodic și cu perseverenţǎ obiectivele de lungǎ duratǎ.

Termenul de leadership l-am auzit târziu, prin liceu, însǎ acum îmi dau seama cǎ mereu am cǎutat modele, repere în sporturile pe care le urmǎream și, ulterior, în companiile în care am lucrat.

Sportul de performanță fără leadership nu ar putea exista, însă companiile fără leadership au capacitatea să reziste?

Autor: Cristina Dascălu - Senior People Business Partner, Human Resources, Heineken România