În ultimii ani, tot mai multe baruri și restaurante invită DJ amatori să pună muzică, în funcție  de brandul personal sau cultura lor muzicală.  Astfel, jurnaliști, publicitari sau oameni cu joburi  9.00-17.00 mixează în Control, Expirat, J’ai Bistrot  sau Platforma Wolf, uneori voluntar, alteori plătit. 

Romina Banu are 29 de ani și e antreprenoare, la bază fotografă. În mai 2023 a deschis un spațiu  de evenimente, Common House, unde găzduiește  weekenduri de thrift market, ateliere de ceramică,  făcut paste de casă, caligrafie, coliere sau cluburi  de carte.

Muzica a fost mereu o parte integrantă din viața Rominei, în special de pe la 8 până spre 16 ani, când își petrecea verile în Italia, la mama ei care muncea acolo. Obișnuiau să asculte muzică  italiană, în special veche, de pe un CD pe care mama îl primise de la niște prieteni. 

Acum vreo șase, șapte ani și-a amintit de el. „L-am găsit cu greu, dar CD-ul nu mai funcționa, era corrupted”, își amintește Romina supărarea. Ce nu știa atunci era că explorarea avea să fie o călătorie  în lumea Italo Disco, de care s-a îndrăgostit. „Nu l-am recompus”, spune despre conținutul CD-ului, „dar mi-am dat seama că minimum trei melodii erau, ironic, chiar dacă în italiană, de la Julio Iglesias.” 

Câțiva ani mai târziu, prietenul ei Răzvan, DJ profesionist, a întrebat-o dacă nu ar vrea să pună  muzică la petrecerile pe care le organiza în clubul Control din Capitală, „că sigur le-ar plăcea și altora”.  Multă vreme l-a refuzat, de teama de expunere,  până și-a făcut curaj. „Am acceptat, pentru că  așa ai și tu ocazia să asculți muzica preferată, și e un alt context, se aude altfel, și ieșeam și din zona de confort.” 

Aveam niște emoții de mă luai cu targa”, își  amintește de primele momente. „Dar adevărul a fost  că oamenilor le-a păsat prea puțin de mine, și-au  văzut de băuturile lor și s-au bucurat de muzică”. 

Chiar dacă această primă experiență s-a  dovedit un succes și îi încolțeau în minte idei de  piese noi pe care le-ar putea introduce în playlist, nu credea că va exista și o dată următoare. De atunci  până în prezent, a fost DJ la zeci de evenimente,  unde a fost și plătită. 

Cosmin Sipoș spune că abia în facultate  a început să-și descopere versiunea mai  extrovertită. Cosmin are tot 29 de ani și lucrează  la Kooperativa 2.0, agenție de marketing, social media și SEO. Cu background de mate-info la  liceu și absolvent de Litere, a ajuns ca intern la agenție în 2018. Între timp a devenit Chief Operating Officer și asociat la agenție. 

Cu toată experiența de marketer și diferite  experimente ca barman, toboșar sau videograf,  și-a dat seama că sufletul lui rămâne în industria de entertainment. Ca să înțeleagă mai bine cum funcționează breasla, și-a oferit o provocare  personală, iar în perioada 2022-2023 a mers la  peste 300 de concerte ca să înțeleagă ce face un booker sau un tour manager, prilej cu care s-a  împrietenit și cu diferite trupe. 

În 2023, Cosmin a avut primul gig oficial ca DJ, la J’ai Bistrot, după un concert al Anei Coman, o prietenă de-ale lui. În același an a pus muzică și la festivalul Danube Rock Sounds din Galați, iar  într-o noapte, în Apollo, în urma unui proces de recrutare. La 4-5 dimineața, când s-a închis votul, Cosmin și-a dat seama ce comunitate strânsese  în jurul lui în ultimii ani. A continuat să mixeze în Apollo și în Expirat, unde e parte și din echipa  de comunicare. 

Relația lui cu muzica e una cathartică, „ocupă  mult loc în capul și sufletul meu”. Nu s-a nișat  pe un stil anume, e la granița cu aproape toate  genurile. Însă petrecerile la care îl găsești cel  mai des sunt Balkanique Party de la Heavy Yard,  în București. 

Cu accent pe nostalgia muzicii românești și  nu numai, de la începutul anilor 2000, ușoară,  comercială, manele, hituri internaționale, cât  și bangere de acum, fiecare ediție vinde în jur  de 150-200 de bilete. Conceptul aparține unui  coleg de breaslă și prieten, Ștefan Hadăr, căruia  Cosmin i s-a alăturat anul acesta în calitate de co-organizator. 

Meelouna – Miruna Iani, 29 de ani, și ea  DJ part-time, lucrează de trei ani și jumătate  la o firmă de consultanță globală în business.  Meelouna e office fairy, cum îi place să-și spună,  adică are un rol administrativ, în care e și sprijin  pentru diferite departamente. 

Absolventă de UNARTE, Meelouna și-ar fi  dorit să facă make-up și prosthetics, „dar pe  drum mai pierzi obiectivele inițiale”. 

În 2017 s-a angajat pentru prima dată, în bar la clubul Apollo, unde obișnuia să pună muzică  pentru ea și colegi, majoritatea din registrul disco, funk, soul și R&B. La un moment dat, Filip, unul  dintre clienții fideli ai locului, cu care acum e și  într-o relație, i-a spus că ar fi tare dacă ar pune  muzică în Control, într-una dintre serile în care chemau amatori. Chiar dacă nu avea nici măcar un stick USB, a acceptat cu un „fuck, yes!”.

Încă de când dădea petreceri acasă,  Meelouna era DJ-ul de serviciu. „Eu eram aia  tot timpul călare pe tastatură și sufeream de  boala «nicio melodie mai mult de trei secunde»”. 

Iubește în special muzica anilor ‘80. Caută  constant melodii noi, însă n-a acoperit nici vârful  icebergului. „Am descoperit un univers foarte  mare și ofertant”, povestește cu entuziasm, „și  toată muzica din perioada aia e absolut amazing.  Îmi place când găsesc piese originale din care  au fost sampled alte piese, pe care le-am  super-forjat și-mi rup capul. Cred că mi-am găsit  punguța magică.” 

Toți trei au fost destul de autodidacți și au  deprins bazele DJ-ingului cu ajutorul prietenilor,  profesioniștilor sau prin tutoriale de YouTube. Adică să folosească playerul – dispozitivul care  redă muzica (un CDJ sau USB player), mixerul sau  consola – unelte pentru efecte și tranziții. 

Romina vrea să mai aprofundeze tehnici, dar nu vrea să învețe la un nivel avansat, pentru că îi  e teamă că ar ajunge să adauge și asta la lista de lucruri pe care deja le-a monetizat. „E puterea pe  care o am eu să o păstrez la nivel de hobby. Altfel,  aș începe să am multe pretenții de la mine, să mă  frustrez și să nu-mi mai placă.” 

Cosmin a investit în 2023 într-o consolă de 150  de euro. Acum are una de 1.500 de euro, la care  a adăugat, printre altele, și un abonament pentru  un soft de muzică, de 50 de euro pe lună. Fee-urile  medii per gig-uri variază în jur de 100-500 de euro,  în funcție de locație, natura evenimentului și timpul  setului. De multe ori, dacă ești la început, în unele  locații remunerația poate consta și în băutură  gratis pe timpul evenimentului. 

La Balkanique, Cosmin se bucură că pot oferi  fee-uri invitaților, chiar dacă acestea variază între  100 și 200 de euro, căci atât își permit momentan,  din vânzarea biletelor în jur de 40 de lei. Însă e un  principiu la care atât el, cât și Ștefan țin mult. Pe  lângă asta, încearcă să ofere publicului și ceva  în plus față de experiența petrecerii. Au oferit  de-a lungul edițiilor pernițe Viva, bomboane Sugus,  castraveciori murați sau slană și pâine de la tatăl lui  Ștefan din Sibiu, în ton cu vibe-ul nostalgic-cultural  al petrecerilor. 

Pentru Romina, cea mai mare bucurie când  pune muzică, pe lângă entuziasmul de a-și asculta  melodiile preferate, sunt și momentele în care vede  reacțiile oamenilor când le începe piesa preferată.  Sau atunci când oamenii îi cer o melodie și o are  deja în playlist. 

Opt ani mai târziu de pus muzică la noi, în Berlin  sau pe o barcă în Insulele Saronice din Grecia, cele  mai frumoase amintiri ale Meelounei sunt de la  petrecerile pe care le făcea în Apollo, alături de  alte trei prietene. Și-ar dori să poată trăi doar din  asta, însă deocamdată știe că nu ar fi sustenabil  financiar. 

Cosmin visează să vireze full time în industria de  entertaining și speră să ajungă acolo în câțiva ani.  Măsoară succesul petrecerilor atât în numărul de mentions de pe Stories de a doua zi, cât și în bucuria  și extazul oamenilor de la fața locului, unde mulți  rămân până dimineață, în așteptarea momentului  iconic când intră Unwritten a Natashei Bedingfield.    

CITEȘTE ȘI: Gen Z a crescut pe internet și a ajuns să trăiască din asta