Antreprenorii români își orientează strategiile spre diversificare și creșterea eficienței afacerilor, în contextul unui mediu fiscal și economic din ce în ce mai complex. Conform celui mai recent studiu Raportarea Financiară la Antreprenori, ediția a VI-a, aproape jumătate dintre proprietarii de afaceri consideră diversificarea ca principală metodă de dezvoltare, iar investițiile în marketing devin o prioritate pentru 36% dintre respondenți.
„Studiul din acest an arată preocuparea antreprenorilor de a genera mai mult business, ideal cu aceleași resurse, pentru a compensa creșterile de taxe și pentru a conserva valoarea banilor investiți. Estimăm că anul 2026 va fi dificil pentru cei fără rezerve de capital și cash, și suntem precauți, alături de ei, în previziuni de creștere reală a businessului”, explică Ioana Arsenie, Fondator TRUSTED Advisor Strategy & Finance și strateg financiar.
În ceea ce privește prioritățile financiare, 19% dintre antreprenori indică cash-flow-ul drept principal obiectiv, urmat de creșterea profitabilității nete (13%). Consultanții TRUSTED Advisor Strategy & Finance observă o creștere semnificativă a interesului pentru creșterea valorii adăugate a serviciilor, ca metodă de conservare a marjelor și profitabilității, aceasta fiind o prioritate pentru 39% dintre respondenți, față de 26% anul trecut.
Investiții în marketing și digitalizare
Studiul evidențiază că antreprenorii sunt dispuși să aloce bugete mai consistente pentru marketing, mai mari decât creșterile salariale, pentru susținerea vânzărilor și dezvoltării. În paralel, digitalizarea proceselor și integrarea datelor în timp real sunt percepute ca factori cheie pentru succesul pe termen lung.
Consultanță financiară personalizată
În privința serviciilor financiar-contabile externalizate, 60% dintre antreprenori solicită optimizare fiscală și consultanță personalizată, iar 40% consideră esențial suportul digital și integrarea datelor în timp real. Studiul a fost realizat în perioada august – octombrie 2025, pe un eșantion de 350 de antreprenori din diverse sectoare: agribusiness, auto, comerț online, medical, producție, retail, software și transport.
Ioana Arsenie, strateg financiar și Fondator TRUSTED Advisor Strategy & Finance, subliniază că organizația strategică a finanțelor și eficiența departamentului financiar-contabil influențează direct veniturile și profitabilitatea companiilor românești.