Peste 500 de lideri ai industriei de business services participă la cea de-a 13-a ediție a Conferinței Anuale organizate de Asociația Business Service Leaders (ABSL).
Tema ediției din acest an – „Human Core, Digital Edge” – aduce în prim-plan rolul capitalului uman în dezvoltarea unuia dintre cele mai performante sectoare ale economiei românești, precum și modul în care digitalizarea și inovația accelerează transformarea serviciilor furnizate din România.
O industrie construită pe competențe
Conform Raportului Industriei pentru 2025, realizat de ABSL în parteneriat cu PwC România, și lansat public în cadrul conferinței, România își consolidează poziția competitivă în sectorul global al business services, datorită celor peste 280.000 de profesioniști activi în industrie și bazei extinse de potențiali angajați.
Investitorii continuă să aleagă România pentru trei motive principale:
disponibilitatea și calitatea resurselor umane,
infrastructura performantă,
combinația dintre competențele digitale și cele lingvistice.
Acestor factori li se adaugă productivitatea ridicată și avantajele de cost, elemente care mențin România în topul piețelor preferate pentru centrele regionale de excelență.
Servicii tot mai complexe
Forța de muncă specializată rămâne principalul motor al industriei, care furnizează în prezent servicii complexe în domenii precum:
finanțe și contabilitate (69% dintre companiile participante),
IT (69%),
HR (61%),
suport clienți (57%),
achiziții (53%).
Integrarea inteligenței artificiale a accelerat tranziția de la activități simple, repetitive la servicii cu valoare adăugată ridicată, precum process engineering, managementul riscului, prevenirea fraudei și gestionarea operațiunilor cu grad ridicat de complexitate.
România este în prezent considerată o destinație matură, care a evoluat de la centre de servicii orientate pe cost-arbitrage la hub-uri regionale de excelență axate pe crearea de valoare și expertiză de nișă. De aceea, tot mai multe companii globale folosesc centrele din România ca punct de referință pentru operațiuni avansate și procese strategice.
Competențele necesare în următorii ani
Raportul evidențiază și setul de competențe care va conta cel mai mult în următoarea etapă de dezvoltare:
expertiză tehnică în finanțe, contabilitate și operațiuni,
competențe digitale și familiaritate cu tehnologiile emergente,
cunoașterea limbilor străine,
adaptabilitate într-un context marcat de schimbări rapide.
„Deși numeroși investitori se orientează spre Asia, în special către India sau Filipine, pe fondul contextului geopolitic global, România continuă să fie una dintre destinațiile preferate, datorită productivității ridicate, competențelor tehnice combinate cu cele lingvistice, certificărilor profesionale precum și a apartenentei la structurile Euro-Atlantice”, subliniază Cătălin Iorgulescu, vicepreședinte ABSL.
O piață matură, cu salarii competitive
Potrivit raportului, industria a atins un nivel de maturitate. Mobilitatea angajaților s-a redus, iar durata medie petrecută într-o companie a ajuns la patru ani. În același timp, procesul de recrutare a devenit mai precaut pe fondul situației economice, dar și al implementărilor de tehnologii noi, tendință care se va păstra și anul viitor.
„Numărul de angajați în sector a crescut într-un ritm mai lent față de anii anteriori, în medie cu 5%, iar salariul mediu brut se situează la 13.060 de lei, un nivel competitiv încă prin comparație cu alte state europene. România are cel puțin zece orașe cu peste 200.000 de locuitori care sunt atractive pentru acest sector. Prin urmare, există potențial de dezvoltare care poate fi valorificat”, precizează Francesca Postolache, Partener PwC România.
Angajații pun preț pe stabilitate
Contextul economic și geopolitic i-a determinat pe angajați să valorizeze tot mai mult stabilitatea și siguranța locului de muncă.
În sistemul de lucru hibrid, companiile investesc în:
comunicare și întâlniri de echipă (51%),
programe de training și dezvoltare profesională (36%),
inițiative de wellbeing (30%).
Totodată, 85% dintre companiile participante au implementat un program de lucru de la birou între 2 și 5 zile pe săptămână.
„În următorii ani, serviciile oferite și structura industriei noastre se vor schimba semnificativ. Companiile intenționează să inoveze și să dezvolte servicii noi, în special în domeniile care implică utilizarea inteligenței artificiale și automatizarea proceselor (29%), soluții specifice industriei (24%), consultanță (13%), operațiuni și suport pentru clienți (10%), precum și servicii ce se adresează zonei de risc, conformitate și securitate (3%), potrivit raportului din acest an”, punctează Adrian Baron, Președintele ABSL.
Raportul a fost realizat de ABSL și PwC România în perioada iulie–noiembrie 2025, pe un eșantion de 70 de companii.
