Povestea noastra incepe in martie 2008, cand Lucian Aldescu si asociatul sau, James Gray Cheape, vindeau catre GeoPost Yurtici Cargo, pachetul majoritar al firmei Pegasus. Un an mai tarziu, timp in care a fost implementat noul sistem operational in proportie de 80%, fostii antreprenori simteau nevoia unui C level. „Am stabilit un business plan, un mod de comunicare si am inceput sa invatam despre corporatie. Angajatii au avut incredere in mine si in James. Datorita dorintei de nou si a capacitatii lor de a intelege un nou sistem, am reusit sa aducem, intr-un singur an, un nou concept de business.“ Totul a devenit interesant cand a realizat ca poate face calcule serioase pentru viitor si ca viteza de dezvoltare a companiei este mult mai mare. Insa noua dimensiune a businessului l-a determinat pe omul de afaceri britanic sa se retraga. „Spiritul sau pur antreprenorial nu se putea adapta la noul tip de management care incepea sa ia si forme corporatiste.“ Lucian insa a ramas in companie cu mandatarea actionarilor de a construi un business profitabil.

O piata cu dificultati

Implementarea sistemelor si a noului tip de business a adus cu sine un upgrade: un sistem de urmarire a coletelor, indicatori de calitate (financiari si operationali), rapoarte si facturi transparente, inovatie si profesionalizarea echipei. Aceste schimbari aveau loc in aceeasi perioada in care criza financiara lovea si firmele de curierat. De fapt, in 2008 si 2009, criza a avut un impact destul de mare asupra acestui tip de business, cu o scadere de 25% pentru livrari next-day si 50% pentru livrari express. „Anul 2010 a insemnat o stagnare a pietei si estimam ca anul acesta sa pastreze acelasi trend, poate cu o mica crestere“, comenteaza Lucian Aldescu, care este si membru in Asociatia Operatorilor de Curierat din Romania (AOCR). Comparativ cu rezultatele DPD, anul trecut s-au cules primele roade mai bogate: o crestere a cifrei de afaceri de 34% fata de 2009. Si asta in conditiile in care presiunea asupra preturilor era ridicata, la care se adauga „cresterea pretului la carburanti si o piata de curierat in care nu se platesc serviciile cu valoare adaugata (livrare sambata, livrare dupa orele de program etc)“, explica omul de afaceri. Tot noile alinieri tehnologice la grup au condus la cresterea cifrei de afaceri din primul trimestru al acestui an cu 28% fata de acelasi interval al anului trecut. In plus, faptul ca firma ofera un sistem de estimare a costurilor predictibil a marit portofoliul de clienti cu cateva nume importante.

Insa criza a avut si partile ei bune. De pilda, QPACK a devenit subcontractor DPD. Tranzactia s-a realizat intr-o perioada in care criza financiara dadea mari batai de cap firmelor mici si mijlocii. „Noi am mai crescut si astfel reusim sa ajungem la clientii din tara mai repede, iar QPACK si-a consolidat businessul intr-o perioada foarte delicata.“

Despre planurile de viitor, oficialul spera ca pana in 2015 sa atinga o cota de piata de 10%. „Vom continua sa investim in dezvoltarea gamei de servicii si implementarea de tehnologii de ultima ora.“ Iar pentru asta exista un plan de investitii pentru urmatorii 3 ani in valoare de 1 500 000 de euro. Urmeaza o conexiune directa cu Moldova, prin punctul de frontiera Albita. Compania este pe punctul de a selecta partenerii din tara vecina si de a finaliza planul constructiei procedurilor standard. Intr-un stadiu de analiza se afla un alt proiect – deschiderea unui HUB la Cluj, care sa le solidifice pozitia in regiune.

In prezent, structura actionariatului DPD Romania este impartita intre GeoPost Yurtici Kargo, 80% si Arisaig Distribution & Logistic, 20%. Principalii competitori sunt Fan Courier, DHL si TNT.


„Companiile de curierat trebuie sa isi finanteze minimum doua luni activitatea; orice inrautatire a cashflow-ului din cauza platilor inexistente le poate afecta activitatea lor“

Lucian Aldescu, CEO DPD Romania, membru AOCR