Învățarea este procesul prin care ne schimbăm comportamentul în urma unei experiențe noi. Poate fi vorba de comportamente simple, pe care le-am învățat după o singură expunere și aproape automat, cum ar fi recunoașterea feței cuiva cunoscut de curând, dar și de comportamente complexe, a căror învățare a implicat expunere repetată și efort, ca învățarea unei limbi străine sau cântatul la un instrument muzical. Știm astăzi că schimbările comportamentale care rezultă din învățare, mai ales cele care necesită mult exercițiu, sunt un semn că ceva s-a schimbat în creierul nostru. Ideea că învățarea se bazează pe neuroplasticitate nu este nouă, fiind propusă pentru prima dată la sfârșitul secolului XIX și dovedită convingător prin studii pe animale începute în anii 1960. Dar ultimele două decenii au adus progrese majore, mai ales datorită metodelor neuroimagistice care permit studierea modificărilor structurale pe care le implică învățarea la om. Rezultatele acestor cercetări arată că învățarea presupune schimbări neuroanatomice mai extinse decât se credea, vizibile la o rezoluție milimetrică și antrenând multiple componente ale țesutului nervos.

Originea conceptului

Neuroplasticitatea se referă la capacitatea țesutului nervos de a suferi modificări structurale. Conceptul a fost introdus de neurologul român Ion Minea, în teza de doctorat realizată sub coordonarea profesorului Gheorghe Marinescu și publicată în 1909. Studiile sale experimentale au descris pentru prima dată modificările morfologice (adică de formă) pe care le suferă neuronii atunci când sunt comprimați sau transplantați în alt țesut. Anatomistul spaniol Santiago Ramón y Cajal, care dovedise existența neuronilor și era proaspăt laureat al Premiului Nobel pentru Fiziologie sau Medicină, era la curent cu cercetările din grupul lui Marinescu și a preluat și consacrat acest concept în cartea sa despre degenerarea și regenerarea țesutului nervos, publicată în 1913. Deci accepțiunea în care a fost folosit inițial conceptul de neuroplasticitate s-a limitat la modificările prin care țesutul nervos se adaptează la leziuni și neuropatologii. Ipoteza că învățarea ar implica modificări în creier e puțin mai veche decât conceptul de neuroplasticitate, fiind propusă de William James, unul din părinții psihologiei științifice, într-o carte din 1890. La scurt timp după aceea, neuropsihiatrii italieni Eugenio Tanzi și Ernesto Lugaro au susținut și ei că învățarea ar antrena modificări la nivelul neuronilor și contactelor dintre aceștia. Aceste idei erau foarte avansate pentru acea vreme ținând cont că existența neuronilor încă nu fusese dovedită de Cajal și că aveau să mai treacă decenii până la descrierea sinapselor, zonele de contact în care se realizează comunicarea dintre neuroni. Odată cu aceste descoperiri, ipotezele legate de neuroplasticitatea din învățare au luat forme mai concrete. De exemplu, psihologul canadian Donald Hebb a propus, într-o carte din 1949, că învățarea este susținută de activitatea concomitentă în ansambluri de neuroni, care antrenează creșterea zonei de contact și stabilizarea comunicării dintre aceștia. Altfel spus, „neurons that fire together, wire together.”

Mediul îmbogățit și neuroplasticitatea la animale

Ideile lui Hebb au influențat un alt psiholog, care avea să aducă primele dovezi că învățarea produce modificări în creier. La sfârșitul anilor 1950, americanul Mark Rosenzweig a descoperit că șobolanii antrenați cu diferite sarcini de învățare prezintă un nivel mai mare de aceticolinesterază în cortexul cerebral (structura nervoasă multistratificată, care se găsește la suprafața creierului). Acetilcolinesteraza este o enzimă implicată în degradarea acetilcolinei, un neurotransmițător prin care comunică unii neuroni la nivelul sinapselor, iar activitatea ei este necesară pentru controlul semnalizării sinaptice. Rosenzweig a constatat că, cu cât sarcinile de învățare erau mai dificile, cu atât nivelul cortical de aceti lcolinesterază era mai mare. Dar antrenarea animalelor cu aceste sarcini de învățare consuma mult timp, așa că Rosenzweig a testat o manipulare de mediu mai simplă. El știa de un mic experiment în care Hebb dusese acasă câțiva șobolani și îi lăsase să exploreze liberi prin casă, după care constatase că aceștia aveau performanțe mai bune la sarcinile de învățare, în comparație cu cei care rămăseseră la laborator. Inspirat de aceste rezultate, descrise doar anecdotic de Hebb, Rosenzweig a ținut grupuri de 1012 șobolani adulți în cuști mai mari, cu diferite obiecte de explorat, schimbate zilnic. A numit această condiție mediu îmbogățit pentru că oferă oportunități sporite de învățare spațială și socială, și a comparat-o cu mediul standard, în care grupuri de circa 3 șobolani sunt ținute în cuști mai mici și fără nici un obiect de explorat. Surpriza a fost că animalele ținute în mediul îmbogățit prezentau nu doar niveluri de acetilcolinesterază   mai mari, ci și o greutate mai mare a   anumitor regiuni corticale, în comparație   cu animalele din mediul standard. Ulterior, Rosenzweig și alții au descris   și alte modificări produse de menținerea   în mediul îmbogățit, inclusiv creșterea   grosimii cortexului, creșterea numărului   de sinapse per neuron, extinderea dendritelor (prelungiri multiple și ramificate, care pleacă de la corpul celular   al neuronilor și la nivelul cărora neuronii   primesc semnale de la alți neuroni) și creșterea numărului de spini dendritici, niște formațiuni micuțe de pe dendrite, care sunt specializate pentru realizarea de sinapse cu neuronii din amonte. Aceste modificări au fost observate în anumite regiuni corticale, cum ar fi cortexul occipital, chiar și după câteva zile în această condiție. Studiile lui Rosenzweig au susținut, deci, ipoteza că învățarea –   atât cea formală, prin antrenare cu sarcini   de învățare, cât și cea informală, sub   forma expunerii la un mediu îmbogățit   – produce modificări structurale în   anumite regiuni din creierul adult.

Ce arată studiile de neuroimagistică la om?

Metodele neuroimagistice permit   obținerea neinvazivă a unor imagini   anatomice ale creierului. Imagistica de   rezonanță magnetică (IRM) este cea   mai folosită metodă neuroimagistică,   poate și datorită versatilității sale. De  exemplu, imaginile de IRM anatomic  permit evaluarea unor parametri cum   ar fi grosimea substanței cenușii (partea   din țesutul nervos care cuprinde corpul   celular și dendritele neuronilor) și substanței albe (partea care cuprinde   axonii, cei mai mulți mielinizați). Totul   în câteva zeci de minute, la rezoluție milimetrică și cu singurul disconfort al spațiului îngust din tomograf și al zgomotului emis de acesta în timpul achiziției. Această metodă este, deci, ideală pentru studierea neuroplasticității  pe care se bazează învățarea la om. Primele studii de IRM au arătat că   există o asociere între anumite ocupații   și volumul unor structuri nervoase.   În comparație cu cei care au alte   ocupații, taximetriștii din Londra, de   exemplu, prezintă un volum mai mare   al hipocampului posterior, o structură   nervoasă implicată în navigarea spațială.   S-a descoperit, de asemenea, că muzicienii   au un volum mai mare al substanței   cenușii din cortexul auditiv. Aceste   studii au deschis drumul în domeniu,   dar limita lor e că sunt transversale (adică   toate măsurătorile sunt făcute în același   timp) și nu pot discerne dacă diferențele   neuroanatomice sunt cauza sau efectul   deprinderilor pe care le antrenează aceste   ocupații. Dacă știm azi că învățarea e cea   care produce aceste efecte, aceasta este   datorită studiilor longitudinale. Prima cercetare de acest gen a folosit   IRM pentru a măsura grosimea substanței   cenușii în cortexul unor participanți care   au exersat jonglatul cu trei mingi vreme   de trei luni, în comparație cu un grup care   nu s-a antrenat. Jonglatul este o sarcină   foarte solicitantă vizuo-motor, chiar dacă   e practicată, de obicei, pentru distracție.   Dacă, la măsurătorile de dinainte de   antrenament, nu au fost diferențe între   grupuri, la cele de după antrenament, grosimea substanței cenușii în anumite regiuni ale cortexului temporal și parieral era mai mare cu circa 3% la jongleri. În plus, aceste schimbări neuroanatomice au corelat cu performanța de jonglat după antrenament. La o a treia evaluare IRM, după alte trei luni în care participanții nu se mai antrenaseră, grosimea substanței cenușii în aceleași regiuni corticale scăzuse, rămânând, totuși, cu aproape 1-2% mai mare la jongleri față de grupul de control. Cercetările care au urmat au arătat că și alte sarcini de învățare induc modificări anatomice similare: învățarea unei limbi străine sau a codului Morse, exersatul cititului în oglindă, navigarea prin spații foarte complexe, antrenamentul memoriei de lucru și chiar și pregătirea unui examen de către studenții la medicină sau biologie. Iată, deci, că nu doar sarcinile vizuo-motorii cum e jonglatul, ci și sarcinile cognitive, care presupun achiziția unor cunoștințe declarative (voluntare și conștiente), pot produce modificări structurale în creier. O altă caracteristică relevată de aceste studii e că schimbările anatomice se produc specific în regiunile care sunt implicate în sarcina de învățare și corelează, în majoritatea studiilor, cu performanța. De exemplu, antrenamentul pentru jonglat crește grosimea substanței cenușii în regiunile vizuale de asociație, implicate în ghidarea vizuală a mișcării; învățarea intensivă a unei limbi străine crește grosimea substanței cenușii în regiuni corticale asociate limbajului și alte structuri nervoase implicate în memoria declarativă; memorarea unor hărți spațiale complexe crește grosimea substanței cenușii în regiuni implicate în navigarea și memoria spațială. O a treia caracteristică este că creșterile de substanță cenușie se reduc în timp, dacă  conținutul învățat nu mai este exersat, dar doar parțial. Neuroplasticitatea trece,  deci, prin faze de expansiune, stabilizare   selectivă și renormalizare parțială. În fine,  unele studii pe vârstnici sugerează că  sarcinile de memorie spațială, de exemplu,  contribuie la menținerea volumului  hipocampului, contracarând, aparent,   declinul cu vârsta al acestei structuri   nervoase.   O descoperire suprinzătoare a fost că neuroplasticitatea se extinde și la nivelul   substanței albe, care se credea că este mai   degrabă statică. Substanța albă cuprinde axonii (celălalt  tip de prelungire  neuronală, de obicei,  unic și mai lung decât   dendritele, prin care neuronii trimit  semnale către alți neuroni), cei mai mulți   fiind înfăsurați în manșoane de mielină,   o membrană care crește viteza lor de   conducere. Densitatea substanței albe   poate fi studiată cu ajutorul unei variante   de IRM numită imagistica tensorului de   difuziune (engl., diffusion tensor imaging),  care permite măsurarea difuziunii apei   în creier. Cu cât difuziunea este mai   restricționată (anizotropică), cu atât se   presupune că este mai mare densitatea   membranelor, inclusiv a mielinei, în   zonele de substanță albă. Unul din primele  studii neuroimagistice longitudinale despre învățare a arătat că exersarea   jonglatului vreme de câteva săptămâni   crește anizotropia apei în substanța albă parietală și că aceste modificări par să se păstreze parțial pe parcursul următoarelor luni, în absența antrenamentului.

Înapoi la nivel celular

Rezultatele studiilor de neuroimagistică  la om au nevoie de explicații la nivel  celular. Ce modificări morfologice la  nivelul neuronilor, sinapselor și celulelor  gliale care produc mielina ar putea explica   creșterile substanțiale de substanță  cenușie și de substanță albă observate  după învățare la om? Studiile pe animale  inițiate de Rosenzweig au arătat că  învățarea stimulează procese celulare cum  ar fi, pe de o parte, extinderea dendritelor și sinaptogeneza, care ar putea contribui la creșterea grosimii substanței cenușii. Pe de altă parte, studii recente pe animale  au descoperit că celulele gliale care își  înfășoară membrana în jurul axonilor  reacționează la activitatea neuronală prin  îngroșarea și subțierea foarte dinamică  a tecii de mielină. Îngroșarea mielinei  și îngroșarea axonilor ar putea explica  creșterile de substanță albă observate  în studiile de neuroimagistică. Însă, oricât de plauzibile ar fi aceste ipoteze, ele nu sunt încă susținute la om. La ora actuală, nu există metode care să permită  studierea neinvazivă a proceselor celulare  din creier la om. Singura excepție este măsurarea N-acetil aspartatului (NAA), o moleculă abundentă în creier, care   poate fi măsurată prin spectroscopie de rezonanță magnetică, și care a fost asociată cu integritatea neuronală și metabolismul neuronilor. S-a descoperit că exersarea unei sarcini de memorie spațială (aceeași care a indus creșterea substanței cenușii, într-un alt studiu) a produs creșterea nivelului de NAA în   hipocamp. Acest rezultat sugerează că  învățarea ar putea contribui la menținerea  integrității neuronale. Descoperirea altor  explicații celulare pentru modificările  anatomice observate în învățarea la om  rămâne o provocare pentru viitor. Dar ce s-a câștigat deja este certitudinea că  învățarea remodelează creierul.

Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 274 Pentru abonare, click aici