Cum duci mai departe spiritul unei organizații antreprenoriale, lider de piațǎ, cu o istorie de peste 27 de ani şi peste 8.000 de angajați şi colaboratori, într-o perioadǎ în care deficitul de forțǎ de muncǎ şi digitalizarea sunt cele mai mari provocǎri? Aceasta este misiunea pe care şi-a asumat-o Nicoleta Pantea, Group Chief People Officer la FAN Courier, atunci când s-a alǎturat organizației la începutul anului 2024.

Pentru mine, FAN Courier a fost o surprizǎ plǎcutǎ și continuǎ sǎ fie. Este o organizaţie frumoasǎ, cu oameni profund atașaţi și implicaţi, care se identificǎ sincer cu brandul și care trǎiesc aceastǎ poveste ca și cum ar fi propria lor poveste“, a spus Nicoleta Pantea, Group Chief People Officer în cadrul FAN Courier. Cu o carierǎ de peste douǎ decenii în domeniul resurselor umane, Nicoleta Pantea a gestionat proiecte de transformare organizaţionalǎ, fuziuni, digitalizare și dezvoltarea culturii organizaţionale, cu focus pe retenţia și dezvoltarea angajaţilor. Parte din echipa FAN Courier de mai puţin de doi ani, Nicoleta își concentreazǎ activitatea pe trei direcţii-cheie: digitalizarea proceselor de HR, transformarea culturalǎ a FAN Courier și pregǎtirea noilor generaţii de lideri.

Îmi doresc sǎ duc mai departe acest spirit. Prin proiectele noastre, vrem sǎ pǎstrǎm tradiţia și sǎ pregǎtim liderii viitorului. Mi-ar plǎcea ca, pe lângǎ dezvoltarea actualilor angajaţi, sǎ sprijinim și copiii acestora, sǎ contribuim la formarea generaţiilor viitoare de angajaţi și lideri. Cred cǎ asta se potrivește perfect cu povestea și tradiţia FAN Courier.

Înainte de a se alǎtura FAN Courier, Nicoleta Pantea a coordonat timp de 11 ani departamentul de HR al LeasePlan România, iar anterior a facut parte din echipele de leadership în cadrul Lindab România, Flanco și Farmexim. Este absolventǎ a Facultǎţii de Drept, iar ulterior și-a consolidat pregǎtirea prin certificǎri internaţionale în HR și business.

Iniţial traseul meu era orientat spre zona juridicǎ. Mi-am dorit sǎ urmez o carierǎ în acest domeniu și, într-un fel, nu întâmplǎtor, am ajuns aproape de departamentul de resur- se umane. Cum cele mai multe speţe cu care lucram erau din zona legislaţiei muncii, de acolo, în mod firesc, am desco- perit ce îmi place cu adevǎrat sǎ fac.

Înainte de a intra efectiv în HR, Nicoleta Pantea s-a aflat în faţa unei dileme: sǎ urmeze drumul avocaturii sau sǎ rǎmânǎ în zona de consilier juridic. Simţea însǎ cǎ lipsește ceva. Momentul decisiv a venit atunci când a început sǎ lucreze alǎturi de o echipǎ de resurse umane și a descoperit cǎ îi place sǎ fie aproape de oameni și sǎ le influenţeze pozitiv parcursul profesional pe termen lung, nu doar sǎ rezolve punctual probleme juridice. Convingerea cǎ aceasta era direcţia potrivitǎ s-a instalat rapid: în mai puţin de un an a devenit membru cu drepturi depline al echipei de HR, iar ulterior a preluat rolul de manager de resurse umane.

La vremea respectivǎ lucram la Farmexim, o companie mare, cu dezvoltare regionalǎ și asociatǎ cu un lanţ de farmacii. Ulterior s-au separat, dar pentru mine a fost o experienţǎ foarte importantǎ, care mi-a adus conștientizarea cǎ asta vreau sǎ fac mai departe în cariera mea. Au urmat apoi certificǎri, proiecte complexe, experienţǎ în companii multinaţionale, inclusiv fuziuni. Am lucrat pânǎ în decembrie 2023 în acest tip de organizaţii. Ultima și cea mai dragǎ experienţǎ a fost cea de la LeasePlan, unde am profesat timp de 11 ani, o perioadǎ extrem de intensǎ și frumoasǎ din perspectiva reușitelor în relaţia cu angajaţii. Aceastǎ etapǎ s-a încheiat odatǎ cu fuziunea companiei și ieșirea mea din proiect.

FAN Courier are dimensiunea unei corporaţii, dar dinamismul unei firme antreprenoriale

Decizia de a se alǎtura FAN Courier a fost una „ușoarǎ“ și cu „sens“, spune ea, pentru cǎ, dupǎ 20 de ani în corporaţii, sǎ lucrezi într-o companie româneascǎ, numǎrul unu în domeniul ei, cu mii de angajaţi și ambiţii de creștere, a fost o alegere fireascǎ.

FAN are dimensiunea și complexitatea unei corporaţii, dar și dinamismul unei companii antreprenoriale. Pentru mine este exact proiectul în care pot sǎ contribui și unde îmi doresc sǎ las ceva în urma mea.“

A venit în echipa FAN Courier cu obiectivul de a întǎri echipa de leadership, iar de când a ajuns au avut loc transformǎri importante și în aceastǎ echipǎ.

Nu a fost ușor: au fost decizii dificile între a valoriza senioritatea și longevitatea sau a pune în prim-plan spiritul de echipǎ și flexibilitatea. Am înţeles cǎ rolul meu este sǎ dau tonul pozitiv și sǎ susţin relaţiile dintre noi. Suntem echipa principalǎ și felul în care funcţionǎm se reflectǎ în întreaga organizaţie. De aceea e important sǎ transmitem un mesaj unitar și sǎ ne susţinem reciproc.“

În prezent, FAN Courier are aproximativ 4.300 de angajaţi direcţi și încǎ circa 4.000 de angajaţi-colaboratori în ţarǎ, prin sistemul de parteneriate cu agenţiile FAN Courier (aceștia sunt angajaţi ai unor companii care opereazǎ filiale FAN Courier, dar acţioneazǎ sub brandul și standardele FAN). Chiar dacǎ, din punct de vedere juridic, cei circa 4.000 de angajaţi nu sunt angajaţi direcţi ai companiei, ei lucreazǎ dupǎ aceleași proceduri, aceiași indicatori de performanţǎ și pentru aceiași clienţi ca angajaţii direcţi ai FAN.

Întrebatǎ care au fost primele lucruri pe care le-a remarcat la trecerea dintr-o companie multinaţionalǎ într-una antreprenorialǎ, Nicoleta Pantea a spus cǎ i-a plǎcut de la început procesul decizional.

Dacǎ ai toate argumentele și știi sǎ convingi, deciziile se iau rapid. Desigur, existǎ și o planificare în spate, dar viteza aceasta de reacţie și încrederea în expertiza ta sunt un mare diferenţiator faţǎ de corporaţie. Nu trebuie sǎ aștepţi aprobǎri de bugete sau decizii strategice la nivel global, poţi acţiona rapid.

Pe de altǎ parte, spune cǎ îi lipsesc structura și anumite sisteme integrate, care se regǎsesc în multinaţionale.

Îmi lipsește obișnuinţa din mediul corporatist, unde oamenii acceptau mai ușor schimbǎrile organizaţionale, iar la nivel local trebuia doar sǎ le implementezi eficient. Totuși, și în companiile multinaţionale, chiar dacǎ aveam rigoarea și structura tipicǎ unei corporaţii, se pǎstra un spirit antreprenorial atâta timp cât echipa localǎ aducea rezultate foarte bune.

De altfel, unul dintre obiectivele actuale ale FAN Courier este de a dezvolta aceastǎ zonǎ de structurǎ și eficientizare, pentru a aduce simplificare și timp pentru a gândi inovativ, anticipativ.

Curierii, la mare căutare

Deficitul de forţǎ de muncǎ, dar și mixul de generaţii reprezintǎ cele mai mari provocǎri pentru directorul de resurse umane al liderului pieţei de curierat.

Ne confruntǎm cu un deficit de forţǎ de muncǎ la toate nivelurile. Fiindcǎ avem o pondere mare de «blue collar», angajaţi direct productivi, pentru noi, zona criticǎ este cea a curierilor și a manipulanţilor. Ei sunt cheia. În alte zone putem automatiza, simplifica și optimiza. Dar livrarea și manipularea presupun prezenţa fizicǎ. Chiar dacǎ avem benzi automate de sortare și lockere, care eficientizeazǎ procesul de livrare, tot avem nevoie de oameni în prima linie.“

În continuare, piaţa muncii din România se confruntǎ cu un deficit important de personal pentru cǎ o mare parte dintre angajaţi aleg sǎ meargǎ temporar în strǎinǎtate sǎ lucreze în agriculturǎ sau, în cazul șoferilor, sǎ opteze pentru un loc de muncǎ în altǎţarǎ, unde sunt remuneraţi diferit.

Dacǎ mǎ refer la segmentul de curierat și la forţa de muncǎ din depozite, da, unii pleacǎ în strǎinǎtate. Alţii, din zona de curierat, aleg sǎ meargǎ la companii concurente, din diverse motive: poate pentru mai multǎ flexibilitate, poate pentru procese diferite de ale noastre, sisteme sau facilitǎţi. Noi suntem riguroși în anumite privinţe, iar pentru unii colegi adaptarea nu este ușoarǎ.

Totuși, spune ea, FAN Courier are un grad mare de retenţie, iar angajaţii au un sentiment de apartenenţǎ foarte puternic.

Este impresionant cǎ avem colegi care sunt în companie încǎ de la început, au pornit de la roluri de curieri și astǎzi sunt manageri sau directori. Alţii au deschis filiale partenere în ţarǎ și au afaceri alǎturi de FAN Courier.

200 de angajaţi din state non-UE lucrează în depozitele FAN Courier

Pentru atenuarea problemelor legate de deficitul de perso- nal, FAN Courier a recrutat deja 200 de angajaţi din state non-UE în zona de depozit, iar integrarea lor a mers foarte bine.

Unii au învǎţat limba românǎ, cunosc procesele și sistemele, iar câţiva au fost promovaţi ca lideri. „Pe zona de curieri nu avem încǎ muncitori strǎini, pentru cǎ existǎ bariere legate de recunoașterea permiselor de conducere. Ar trebui sǎ susţinǎ examenul auto în România, la școli care predau și în englezǎ. Procesul dureazǎ și costurile sunt mari. Totuși, cum nevoia de forţǎ de muncǎ e în creștere și disponibilitatea localǎ scade, este posibil ca pe viitor sǎ integrǎm și curieri strǎini.

În ceea ce privește mixul de generaţii, rolul managerilor din FAN Courier este sǎ faciliteze integrarea tinerilor în colectivul de muncǎ. Dacǎ pentru colegii seniori conteazǎ claritatea obiectivelor și recunoașterea contribuţiei lor, ge- neraţia tânǎrǎ vine cu energie, creativitate și curaj, iar tinerii au o deschidere mai mare cǎtre tehnologie, spre a încerca lucruri noi și chiar în a-și asuma riscuri.

O altǎ provocare este schimbul de generaţii. În curierat, jobul presupune interacţiune directǎ cu clientul, iar asta cere un anumit profil: angajaţi cu orientare spre client, flexibilitate, capacitatea de a crea o experienţǎ plǎcutǎ. Noua generaţie provoacǎ mult la nivel de comunicare, pentru cǎ ei apreciazǎ transparenţa, rapiditatea, liderii empatici. Practic, ne scot din zona de control clasic, dar este un beneficiu comun pentru cǎ organizaţia devine mai agilǎ și mai adaptatǎ vremurilor.“

Salariile curierilor au crescut în ultimii ani și cresc în mod constant, pentru cǎ organizaţia trebuie sǎ ţinǎ ritmul cu piaţa și cu industria. Pachetul conţine o parte fixǎ și o parte variabilǎ, pentru a conștientiza cǎ munca lor are impact și poate fi rǎsplǎtitǎ în funcţie de contribuţie. În pachetele de beneficii sunt incluse și tichete de masǎ, asigurarea medicalǎ, posibilitatea de a se transfera într-o locaţie mai aproape de casǎ și posibilitǎţi interne de dezvoltare.

Profilul unui curier bun: flexibil, respectuos și orientat spre soluţii

Un curier bun este o persoanǎ extrem de flexibilǎ, respectuoasǎ, umanǎ și orientatǎ spre soluţii, chiar și în situaţii atipice. Acesta creeazǎ relaţii de duratǎ cu clienţii, pentru cǎ, de regulǎ, zonele de livrare pe care activeazǎ rǎmân stabile.

Am primit numeroase mesaje de la companii care ne roagǎ sǎ nu le schimbǎm curierul, pentru cǎ au construit o relaţie solidǎ cu el. Este un semn foarte bun și un diferenţiator pentru FAN Courier: curierii noștri creeazǎ o experienţǎ pozitivǎ prin respect, umanitate și dorinţa de a face lucrurile cu plǎcere.

Comunicarea cu angajaţii FAN Courier trebuie sǎ se facǎ pe toate canalele posibile, prin e-mailuri, dar și prin PDA-uri (device-urile cu care curierii scaneazǎ coletele, unde primesc informaţii în format adaptat) sau prin grupurile de angajaţi.

Organizǎm și întâlniri informale și discuţii structurate cu angajaţii, pentru a vorbi despre viziune, obiective sau provocǎri. De exemplu, în perioada de Black Friday, mobilizǎm echipele și transmitem mesaje de susţinere, pentru ca oamenii sǎ simtǎ cǎ suntem conștienţi de efortul lor și gata sǎ intervenim unde este nevoie. Însǎ, cea mai mare diferenţǎ o face interacţiunea faţǎ în faţǎ. Pentru asta am desemnat aproximativ 200 de ambasadori interni – oameni din toate nivelurile organizaţiei – care duc mesajul mai departe și colecteazǎ feedback.“

„Oamenii de HR trebuie să fie mai aproape de angajaţi, nu blocaţi în hârtii“

Povestea FAN Courier, scrisǎ în mai bine de 27 de ani, aduce cu sine și o transformare a culturii organizaţionale. Dacǎ la început compania funcţiona într-un apartament de familie și livra coletele cu o mașinǎ Dacia, astǎzi compania are peste 8.000 de oameni, HUB-uri moderne și o structurǎ logisticǎ impresionantǎ.

Transformarea s-a întâmplat natural pânǎ acum. Dar conștientizǎm cǎ, odatǎ cu noua strategie pe termen lung, pânǎ în 2035, e nevoie sǎ o susţinem conștient și structurat. Trebuie sǎ pǎstrǎm elementele care ne-au adus aici – modul de comunicare, promovarea oamenilor din interior, expunerea lor la provocǎri – și sǎ le adaptǎm la realitǎţile de azi.

În prezent, în cadrul FAN Courier sunt roluri și departamente care nu existau pânǎ acum, cum ar fi cele de conformitate, risc, procese, control intern, analizǎ de business, tehnologie. Toate acestea sunt necesare pentru a susţine creșterea și pentru a funcţiona sustenabil.

Avem nevoie de procese, fluxuri, controale, raportǎri integrate. În fond, este vorba de a trece de la mentalitatea «fac lucrurile așa pentru cǎ așa e cel mai bine» la «cum pot sǎ fac mai bine, mai repede și mai eficient».

Evoluţia tehnologicǎ dinultimii ani a schimbat considerabil curieratul și logistica, iar aplicaţiile de tracking, sistemele automate de sortare, vehiculele electrice și platformele de optimizare a rutelor au un impact direct asupra activitǎţii angajaţilor. De aceea, și strategia de HR a FAN Courier a fost aliniatǎ cu cele mai recente transformǎri.

Principalul meu obiectiv pentru urmǎtorul an este proiectul de digitalizare. Și echipa de HR este acum într-un proces de reînnoire a sistemelor. Implementǎm un sistem integrat, prin care vreau sǎ pun bazele unei noi etape în funcţionarea resurselor umane la FAN Courier. Vom simplifica procesele de resurse umane prin integrarea sistemelor, pentru a degreva echipele de HR de partea administrativǎ și operaţionalǎ, și astfel vreau ca oamenii din HR sǎ fie mai aproape de angajaţi, nu blocaţi în hârtii. HR-ul poate face diferenţa doar atunci când cunoaște direct nevoile din teren și este un partener de încredere pentru colegi. În paralel, derulam și proiectul de transformare a culturii organizaţionale, un demers complex care se va întinde pe câţiva ani și care presupune foarte multǎ interacţiune, dialog continuu și colectarea de feedback din partea angajaţilor.