Allianz a subliniat progresele realizate în domeniul siguranței datorate mobilității automatizate și a reiterat necesitatea introducerii unui „permis de conducere” european pentru vehicule autonome. Compania recomandă standarde uniforme de testare în toate statele membre, acces liber la datele vehiculelor referitoare la accidente și siguranță și crearea unei baze de date europene comune pentru situațiile critice din trafic.

Potrivit Allianz Center for Technology (AZT), automatizarea traficului ar putea reduce accidentele rutiere în Europa cu 20% până în 2035 și cu peste 50% după 2060, estimări care includ vehicule convenționale și automatizate (nivelurile 3 și 4). Analiza daunelor realizată de Allianz arată că sistemele de asistență la frânare (AEB) reduc frecvența anumitor tipuri de accidente cu până la 66%.

Prudență în rândul consumatorilor

Un sondaj Allianz în șapte țări europene (Austria, Germania, Franța, Italia, Elveția, Cehia și Marea Britanie) arată că publicul crede că tehnologia autonomă este promițătoare pentru siguranță și confort, dar persistă incertitudini cu privire la fiabilitatea sistemelor și dorința de păstrare a controlului la volan. Peste jumătate dintre respondenți consideră că vehiculele autonome vor fi mai sigure sau la fel de sigure ca cele conduse de oameni, însă 69% se tem de situații neașteptate, iar 72% consideră tehnologia încă insuficient testată.

Dr. Klaus-Peter Röhler, membru al Consiliului de Administrație Allianz SE, a precizat că mobilitatea autonomă trebuie să fie sigură, echitabilă și inclusivă, iar Allianz propune trei direcții prioritare:

  1. Introducerea unui „permis de conducere” european pentru vehicule autonome, care să garanteze testarea uniformă a acestora înainte de omologare și circulație pe drumurile publice.

  2. Acces standardizat la datele despre accidente și siguranță, pentru asigurători și autorități, menține în același timp protecția datelor personale ale consumatorilor.

  3. Crearea unei baze europene comune pentru înregistrarea tuturor incidentelor critice și accidentelor implică vehicule autonome, pentru analiza cauzelor și prevenirea riscurilor viitoare.

Beneficii și provocări

Analizele Allianz arată că tehnologiile autonome pot reduce frecvența accidentelor, dar complexitatea vehiculelor poate crește costurile de reparație. În plus, răspunderea în cazul unui incident rămâne un aspect esențial: compania susține menținerea protecției victimelor și rolul asigurătorului ca prim punct de contact, chiar și în cazul vehiculelor autonome.

Dr. Christian Sahr, director Allianz Center for Technology, a subliniat că implementarea la scară largă a sistemelor de asistență la conducere este crucială pentru maximizarea beneficiilor în materie de siguranță.