Gen, știri, Politică la Minut și Știri Bazate sunt printre cele mai cunoscute trei proiecte jurnalistice dedicate generației Z. Am vorbit cu ei ca să aflăm cum este să fii în fruntea celui mai nou trend de consum media.

Universul media de astăzi este foarte diferit de cel de acum 10 ani. Studiile arată că presa tradițională și-a pierdut credibilitatea și e în declin. Social media a devenit locul de unde mai toată lumea își ia știrile. Iar Generația Z, prima crescută pe rețele de socializare, schimbă regulile jocului.

Tot mai multe produse media care se exprimă în special pe Instagram sau TikTok intră în spațiul jurnalistic dedicat tinerilor. Cu trei dintre ele facem cunoștință în continuare ca să aflăm cum au reușit să ajungă la nivelul la care sunt și cum diferă de revista pe care o citești chiar acum.

Gen, știri este una dintre cele mai mari pagini care îi informează pe tinerii de pe Instagram și TikTok. A luat naștere după un atelier în care câțiva adolescenți au fost întrebați de unde își iau informația. „A fost o tăcere foarte ciudată. Și așa le-a venit ideea să aducă știrile unde sunt tinerii, adică pe social media”, mi-a povestit Alexandra Clapa, redactorul-șef al proiectului. În septembrie 2021 publicau prima știre. De atunci au acoperit de la invadarea Ucrainei, la nunta lui George Simion, la schimbări de Guvern. Acum au aproape 200.000 de followeri și o echipă de nouă oameni de la care te poți aștepta la cel puțin o postare pe zi.

Foto: Gen, știri. © Oana Brândușe

Politică la Minut este numele celei mai cunoscute pagini de Instagram care livrează conținut politic dedicat tinerilor. A fost fondată de Răzvan Petri și Vlad Adamescu, pe când erau studenți la Științe Politice în UK. Prima lor postare pe Instagram este din 27 august 2020; un slide despre COVID cu „Restaurantele se deschid pe 1 septembrie”. Are 30 de like-uri, dacă nu le incluzi și pe ale lor. Acum, pagina are peste 150.000 de urmăritori, iar de fiecare dată când se schimbă ceva important în politica locală sau europeană, o să găsești explicații pe contul lor. În plus, ușor-ușor dezvoltă și Politică la Minut Moldova cu aceeași misiune ca pagina originală.

Foto: Răzvan Petri și Vlad Adamescu, Politică la Minut, © Arhiva Politică la Minut

De la intenția de a informa a plecat și Alex Negrici. Sătul de problemele de la redacția în care era angajat și de faptul că nu putea să scrie ce îl interesa pe el, și implicit pe cei din Generația Z, a decis să își creeze propriul spațiu. Știri Bazate s-a născut în iulie 2023 ca o pagină de jurnalism care tratează subiecte dintr-o perspectivă de stânga. Adică scriu despre teme sociale, politice și economice din prisma valorilor ca echitatea sau justiția socială. Din reel-uri scurte și voiceover-uri făcute la început doar de Alex, Știri Bazate, s-a transformat azi într-un outlet cu peste 50 de voluntari care oferă urmăritorilor conținut zilnic.

Foto: Alex Negrici, Știri Bazate © Arhiva Știri Bazate

Cum se diferențiază?

Generația Z este definită în studii elaborate de mai multe companii, printre care McKinsey și Deloitte, ca fiind o generație care valorizează autenticitatea, este atentă la problemele sociale și caută să se conecteze cu persoanele din spatele conținutului pe care îl consumă. Cele trei pagini urmăresc, într-un fel sau altul, exact aceste valori. Jurnaliștii, creatorii sau voluntarii care scriu conținutul au fiecare propria personalitate. Iar rubrici cum sunt: Unde ieșim săptămâna asta de la Gen, știri, Portret de candidat de la Politică la Minut sau HOT DROP de la Știri Bazate dau un suflu fresh fiecăreia.

Probabil asta este și ce îi diferențiază cel mai mult de presa tradițională. Aceste pagini nu mai oferă doar conținut lipsit de emoție. Nu le este frică să se amuze, să se enerveze sau să experimenteze cu informațiile pe care le oferă și fac asta fără să compromită valorile de bază care te-au determinat să le dai follow.

Cum se finanțează?

Sursele de venit poate sunt evidente la presa tradițională. Bani de la partide, reclame, sponsorizări, advertoriale, donații. Atunci când te uiți la un outlet crescut în social media, lucrurile stau puțin diferit. În cazul ăsta, avem trei abordări diferite.

Gen, știri se finanțează similar presei tradiționale. Veniturile provin dintr-un mix de publicitate și granturi. Odată ce au început să aibă resurse, s-a creat un efect de snowball și au reușit să dezvolte mai multe proiecte care încă funcționează. Cum este cel mai recent segment al lor, „Gen, money”, lansat împreună cu ING Bank.

Politică la Minut a plecat de la pagina de Instagram care-i poartă numele, dar a evoluat. Se susțin azi din granturi, cu ajutorul cărora au reușit să dezvolte și o latură de cercetare academică ce se concentrează pe politică și bună guvernare. Recent au analizat criza invizibilă a pieței muncii.

Am menționat deja echipa de voluntari din spatele Știri Bazate. Zeci de oameni, pasionați de media, lucrând pe gratis nu este însă visul lui Alex. A lansat un Patreon pe care, pentru o sumă între trei și zece euro, poți avea un abonament cu acces la revista digitală și la un newsletter. Pe lângă Patreon, planul lor este să deschidă un grup de inițiativă, să dezvolte un proiect care să abordeze teme economice și să mărească prețul abonamentelor. Ultima este, speră Alex, modalitatea principală prin care se vor finanța.

Trend global și viitor

Aceste trei „redacții” sunt de fapt parte dintr-un trend global, apărut deoarece consumul de știri pare că se mută rapid în social media, aflăm din Reuters Digital News Report 2025. În Brazilia sau Thailanda, consumul de informații de pe social media deja a depășit TV-ul și presa scrisă. În SUA, o parte semnificativă dintre tineri se informează prin „influenceri de news”, mai spune studiul.

Așadar, media clasică, marcată de rigiditate și lipsa inovării constante, pare că rămâne în urmă.

Jurnalism accesibil tinerilor, cum este HugoDécrypte din Franța sau pagina de TikTok a televiziunii de stat din Belgia, Mise à Jour, sunt doar câteva exemple de succes și de proiecte care au ajutat la definirea acestui nou trend de informare sau, în cazul celei din urmă, au avut curajul de a se reinventa.

Și în România, inițiative ca Project F, al publicației PressOne, sau pagini ale ONG-urilor cum sunt Centrul FILIA, Greenpeace și zeci de alte proiecte ajută la creionarea acestui nou spațiu media.

Cu abordarea lor personală, Politică la Minut, Știri Bazate și Gen, știri sunt toate pe un trend ascendent. Și chiar dacă nu ajung la un public extrem de divers sunt mulțumiți.

„Eu cred că ăsta e viitorul și se și vede că publicațiile mainstream încep să dea știri și pe Instagram, mai serios așa”, spune Alexandra de la Gen, știri.

„Cu toată tehnologia asta și AI-ul, sigur n-o să dispară jurnalismul, o să fie o altă formă, dar viitorul sigur e pe social media.”

Fiecare dintre ei este de părere că astfel de inițiative sunt o gură de aer proaspăt când vine vorba de consumul de media. Mai spun și că ar fi fericiți să vadă alte proiecte cu misiuni similare.

„Am demonstrat deja că poți să faci conținut care să ajungă la multe persoane și să rămână autentic și factual fără buget, fără un mogul care să ne dicteze ce trebuie să scriem, valorificând autenticitatea pe care o are absolut fiecare jurnalist”, spune Alex Negrici.

„Eu cred că și dacă vom dispărea mâine, tot exemplul pe care l-am oferit noi cumva va reprezenta temelia pentru un alt proiect care să ducă bătălia asta mai încolo.”