„Acum, cǎ avem inteligența artificialǎ la dispoziție, cred cǎ existǎ o nevoie mai mare ca oricând de gândire criticǎ. AI-ul ne va da rǎspunsuri rapide, dar ne trebuie modele mentale pentru a simți când ceva nu pare corect”, a spus, într-un interviu pentru Revista HR Manager, Kjell Åke Lindqvist, preşedinte & CEO al Celemi International, unul dintre liderii mondiali de simulǎri experiențiale în ceea ce priveşte înțelegerea businessului şi a leadershipului strategic.

Pentru fapte simple, cum ar fi unele aspecte din matematicǎ sau din fizicǎ, inteligenţa artificialǎ face astǎzi o treabǎ bunǎ, însǎ în business lucrurile nu sunt atât de clare, este de pǎrere CEO-ul Celemi, o organizaţie cu o istorie de 40 de ani care a pornit de la o idee aparent simplǎ: pentru ca învǎţarea sǎ fie durabilǎ, oamenii trebuie sǎ își creeze propria cunoaștere.

„În programele noastre, vrem mereu sǎ ne asigurǎm cǎ atunci când obţii un rezultat poţi sǎ urmǎrești înapoi și sǎ vezi care au fost deciziile luate, care au contribuit pozitiv, care au contribuit negativ. Sunt un iubitor de tehnologie și un utilizator intens de AI, dar din perspectivǎ de învǎţare, mai ales când e vorba dea înţelege sisteme complexe în organizaţii, cred cǎ AI-ul ne dezamǎgește acum. Când AI creeazǎ pentru mine o experienţǎ – o conversaţie care pare realǎ– e fabulos. Dar dacǎ joc un joc, iau decizii, primesc puncte și apoi vreau sǎ știu de ce am obţinut acel rezultat, AI nu poate încǎ explica într-un fel care sǎ mǎ ajute sǎ creez modelele mentale de care am nevoie pentru a interpreta realitatea“, a explicat Kjell Åke Lindqvist. El a fost prezent în luna august la București la întâlnirea anualǎ a partenerilor internaţionali Celemi. În România, partenerul exclusiv al Celemi este firma de training Ascendis (firmǎ care face parte din grupul care deţine revistele CARIERE și HR Manager).

„Noi folosim modelele mentale ca pe ceva care te ajutǎ sǎ-ţi creezi propria structurǎ de interpretare a realitǎţii. Nu e doar despre a ști cǎ 1+1=2, ci despre a înţelege de ce 1+1=2.

Profesorul meu de matematicǎ mi-a spus odatǎ:

«Kjell, tu calculezi mecanic. Doar așezi numere și ur- mezi pașii, dar nu înţelegi cu adevǎrat rezultatul». Mǎ gândesc des la asta. Asta vrem sǎ învǎţǎm: nu doar pași, ci de ce pașii respectivi duc la un anumit rezultat.“

De aceea, existǎ o nevoie mai mare ca oricând de gândire criticǎ, pentru cǎ, chiar și în conversaţii reale, trebuie sǎ judeci singur cât de mult poţi avea încredere în ceea ce îţi spune cineva, în funcţie de cunoștinţele și experienţa lui.

„Colegul meu Felix, noul nostru Chief Product & Technology Officer, are o vorbǎ: «AI-ul e un asistent fabulos. Dar gândește-te la el ca la un asistent ușor ameţit, poate dupǎ câteva pahare de vin. Poate spune multe lucruri bune, dar uneori e puţin și pe lângǎ».“

Anii grei din pandemie au forţat digitalizarea produselor

„2018 și 2019 au fost niște ani foarte buni. Eram foarte fericit cǎ am avut curajul sǎ risc și sǎ investesc în companie… iar apoi a venit 2020 și vânzǎrile noastre au scǎzut cu 60%. A fost înfricoșǎtor sǎ fiu unul dintre proprietarii unei companii ca a noastrǎ, dependentǎ de training în sala de clasǎ. Practic, trainingul faţǎ în faţǎ a murit în martie 2020 din cauza pandemiei de COVID-19“.

Din fericire, spune el, Celemi avea infrastructura necesarǎ pentru a trimite rapid oamenii acasǎ, deci a putut avea grijǎ de angajaţi. I-a trimis pe toţi acasǎ și le-am spus: „Am intrat în crizǎ împreunǎ, vom trece prin ea împreunǎ și vom ieși din crizǎ tot împreunǎ“.

„În 2020 am avut o pierdere îngrozitoare. Echipa a fost dispusǎ sǎ ajute, așa cǎ am redus costurile pe toate planurile. Toatǎ lumea a împǎrţit povara și, datoritǎ acestui lucru, nu a trebuit sǎ concediem pe nimeni în timpul pandemiei. Unii oameni s-au pensionat, dar în rest am reușit sǎ gestionǎm situaţia. Ceea ce a fǎcut pandemia a fost sǎ ne forţeze sǎ trecem în online.“

Înainte de pandemie, Celemi a fǎcut câteva proiecte digitale, mai ales traininguri personalizate pentru anumiţi clienţi, proiecte care i-au ajutat sǎ supravieţuiascǎ în 2020 și o parte din 2021.

„În 2020 ne-am forţat sǎ construim și o versiune digitalǎ a simulǎrii Apples and Oranges. Din 2015 discutam despre cum vom preda cunoștinţe de business într-o nouǎ erǎ, era digitalǎ, era virtualǎ. Dar nu gǎsisem încǎ soluţia. Pandemia ne-a obligat sǎ analizǎm atent: cum funcţioneazǎ soluţia în clasǎ, cu materiale fizice, și cum putem transfera mecanica simulǎrii într-o salǎ de curs virtualǎ.“

Principiile Celemi de învăţare: socială, experienţială și cu ajutorul unui facilitator

Simulǎrile de business faţǎ în faţǎ ale Celemi se bazeazǎ pe trei principii pe care creatorii le considerǎ foarte importante: învǎţarea socialǎ, învǎţarea experienţialǎ și învǎţarea cu ajutorul unui facilitator.

„Credem în continuare cǎ cele mai bune experienţe de învǎţare sunt cele sociale: înveţi fǎcând lucruri împreunǎ cu alţii, înveţi de la ceilalţi și îi ajuţi pe alţii sǎ înveţe, lansezi provocǎri celor din jur și la rândul tǎu ești provocat de aceștia. Aceastǎ învǎţare socialǎ trebuia conservatǎ și în mediul virtual.“

De asemenea, un alt principiu de bazǎ este cel al învǎţǎrii experienţiale, în care informaţia nu ţi se livreazǎ direct.

„Participanţii trebuie sǎ interacţioneze cu conţinutul simulǎrii, iar ca urmare a acestei interacţiuni, sǎ îţi formulezi propriile concluzii despre cum funcţioneazǎ lumea. Asta îi ajutǎ pe participanţi sǎ-și creeze ceea ce noi numim modele mentale, iar aceste modele mentale îi ajutǎ sǎ interpreteze situaţiile reale din propria activitate. Și acestǎ componentǎ experienţialǎ trebuia pǎstratǎ în mediul virtual.“

Al treilea principiu este cel al facilitǎrii – o facilitare realizatǎ de un facilitator expert care sǎ-i ajute pe participanţi sǎ înţeleagǎ cum pot transpune cele învǎţate în realitate.

„Simulǎrile sunt întotdeauna abstracţii ale realitǎţii, iar facilitatorul trebuie sǎ se asigure cǎ participanţii leagǎ lecţiile ce se desprind din aceste simulǎri de munca lor de zi cu zi. Asta îi face pe oameni sǎ înceapǎ sǎ gândeascǎ și sǎ se comporte diferit, pe baza celor învǎţate.“

Provocarea cea mai importantǎ în pandemie era sǎ transpunǎ aceste trei elemente – social, experienţial și facilitare – în mediul digital.

„Ne chinuiserǎm cu designul, dar am realizat cǎ soluţia era chiar în faţa noastrǎ: în 2020, tehnologia fǎcea posibilǎ construirea unei reprezentǎri digitale a tablei fizice. Am fǎcut așa încât toţi participanţii sǎ se conecteze și sǎ împartǎ aceeași tablǎ digitalǎ, exact ca și cum ar fi stat în jurul unei mese într-o salǎ de clasǎ. În același timp, am extins unele exerciţii astfel încât participanţii sǎ fie nevoiţi sǎ le facǎ individual. Și din învǎţarea individualǎ poţi învǎţa multe.“

De exemplu, într-o echipǎ care joacǎ Apples and Oranges și învaţǎ despre perspectiva financiarǎ a unei firme, a unei afaceri, fiecare dintre participanţi trebuie sǎ realizeze pentru firma din simulare bilanţul și contul de profit și pierderi.

„Apoi îi încurajǎm pe participanţi sǎ discute între ei dacǎ existǎ diferenţe și sǎ se ajute reciproc pentrua ajunge la o concluzie. Platforma cu care lucrǎm permite aceste comparaţii: dacǎ tu introduci un rezultat și eu altul, sistemul evidenţiazǎ diferenţa. Nu ne spune rǎspunsul corect, dar ne obligǎ sǎ discutǎm: «De ce ai pus patru, iar eu am pus doi? Hai sǎ gǎsim rǎspunsul corect».“

Apples & Oranges a fost prima simulare pe care Celemi a mutat-o în mediul digital, în 2020.

Mai întâi a trecut în online Apples & Oranges Manufacturing, apoi Apples & Oranges Manufac- turing Sales, iar ulterior, Apples & Oranges Service. Apoi au actualizat Agile Move, care era deja digital, dar într-un format diferit.

„Toate aceste soluţii se aflǎ acum pe ceea ce numim Celemi Learning Space, care are o interfaţǎ pentru participanţi și o interfaţǎ pentru facilitatori, prin care aceștia pot controla tot ce se întâmplǎ în mediul virtual.“

Totuși, CEO-ul Celemi spune cǎ va exista mereu loc pentru trainingul faţǎ în faţǎ, iar din 2023 s-a re- simţit o revenire puternicǎ la trainingul la clasǎ.

În ceea ce privește dezvoltarea de conţinut de în- vǎţare cu ajutorul inteligenţei artificiale, CEO-ul Celemi spune cǎ în ultimul an a testat multe simulǎri AI și soluţii digitale, chiar și unelte de authoring care i-au permis sǎ construiascǎ o simulare de la zero în 20 de minute.

„Pot crea ceva cu ajutorul AI, dar este învǎţare de calitate? Asta e întrebarea realǎ. Un coleg al meu a participat la o simulare online a unui alt furnizor. Echipa lui a câștigat. L-a întrebat pe facilitator: «De ce am câștigat?» Facilitatorul nu i-a putut explica. Și atunci ce înveţi? Sigur, e distractiv. Faci alegeri, câștigi, ești fericit. Dar te-a ajutat sǎ creezi un model mental pentru luarea deciziilor în viaţa realǎ? E discutabil.“

Simulările de business Celemi se bazează pe trei principii fundamentale: învățarea socială, învățarea experiențială şi învățarea cu ajutorul unui facilitator.

Ce a mai spus KJELL ÅKE LINDQVIST despre:

  • Digitalizarea simulǎrilor de business Celemi

Suntem foarte concentraţi pe digitalizarea simulǎrilor noastre strategice. De exemplu, am dezvoltat o versiune digitalǎ a Celemi Enterprise, una dintre simulǎrile noastre de top. Este o simulare de luare a deciziilor strategice, cu competiţie dinamicǎ. Asemenea jocului de șah, combinaţiile sunt infinite. Dar, spre deosebire de șah, unde ai un singur adversar, în simularea Celemi Enterprise ai cinci adversari în același timp.

Anterior, Enterprise dura o zi sau o zi și jumǎtate în format fizic. În digital, am reușit sǎ comprimǎm totul. Recordul este o sesiune desfǎșuratǎ în 1 orǎ și 45 de minute. Primești același tip de învǎţare în mai puţin de douǎ ore ca în douǎ zile întregi? Nu. Dar pot spune cǎ într-o zi poţi obţine aceeași, sau chiar o mai bunǎ, învǎţare, pentru cǎ am eliminat multe erori care puteau apǎrea în sala de clasǎ. Acum facilitatorii se pot concentra mai mult pe luarea deciziilor, rezultate și debriefing, nu pe acurateţea calculelor.

Dezvoltǎm acum o versiune digitalǎ a Decision Base, prima simulare creatǎ de Celemi și Klas Mellander în anii 1970. Celemi Decision Base a evoluat mult din anii ›70, dar structura de bazǎ rǎmâne aceeași. Lucrǎm și la o versiune digitalǎ a Tango. Atât Decision Base, cât și Tango sunt iniţial simulǎri de douǎ zile, dar mǎ aștept sǎ obţinem aceeași învǎţare în mai puţin timp în varianta virtualǎ, exact ca la Enterprise.

  • Schimbǎrile în structura sesiunilor de curs

În clasǎ, ideal este sǎ avem 3-4 persoane pe echipǎ. Am realizat cǎ, în virtual, cu tabloul de bord al facilitatorului, e chiar mai ușor sǎ gestionezi grupuri și indivizi decât în clasǎ. Deci, virtual, poţi avea 4-5 persoane pe echipǎ. A devenit și mult mai simplu sǎ rulǎm sesiuni mari. Am avut sute de participanţi în sesiuni virtuale. Trebuie doar sǎ scalezi puţin partea de facilitare: dacǎ ai 30-40 de persoane, un facilitator bun poate gestiona acest numǎr de oameni. Dar cu mai mulţi participanţi, avem nevoie de co-facilitatori, pur și simplu pentru cǎ nu existǎ timp suficient sǎ gestionezi pe toatǎ lumea.

  • Revenirea din online la cursurile fațǎ în fațǎ

Deja în 2023 am vǎzut o revenire clarǎ la sala de clasǎ fizicǎ. Oamenii au vrut sǎ se întâlneascǎ, au apreciat acea experienţǎ premium pe care o oferǎ interacţiunea faţǎ în faţǎ.

Dar avem și clienţi care au rǎmas în virtual, mai ales în SUA, pentru cǎ, din punct de vedere economic, e mult mai eficient. Fǎrǎ cheltuieli logistice, fǎrǎ cǎlǎtorii. Și unii clienţi foarte mari preferǎ sǎ adune oameni din pǎrţi diferite ale organizaţiei, uneori chiar din ţǎri diferite, lucru care se poate realiza mult mai facil virtual.

Am organizat sesiuni internaţionale ţinând cont de fusurile orare – de pildǎ, dimineaţa în Europa coincide cu dupǎ-amiaza în Asia, iar uneori combinǎm Europa cu SUA, unde se lucreazǎ bine în a doua parte a zilei.

Am observat și cǎ, în Apples & Oranges în varianta fizicǎ, e o experienţǎ de douǎ zile de curs. În virtual, o poţi rula într-o zi și funcţioneazǎ bine. Dar multe companii preferǎ sǎ o împartǎ în jumǎtǎţi de zi. Oamenii nu vor sǎ stea o zi întreagǎ în faţa calculatorului. Așa cǎ acum putem face o jumǎtate de zi azi, alta mâine. Și funcţioneazǎ foarte bine.

  • Cum vede România ca piațǎ de training

Ne place sǎ lucrǎm cu partenerul din România, Ascendis, este unul dintre cei mai mari parteneri ai noștri din lume. Când m-am alǎturat Celemi în 2010, Ascendis era deja un partener important. Existǎ un nivel foarte ridicat de încredere între organizaţiile noastre. Am trecut prin perioade grele și bune îm- preunǎ, iar relaţia continuǎ sǎ se dezvolte.

  • Dezvoltarea de noi produse

Produsele noi le realizǎm acum doar în format digital. Prima simulare a fost cea pe sustenabilitate: Celemi Sustenabilitate. Simularea Agile Move este și ea doar în format digital.

Nu, nu ne gândim sǎ le convertim înapoi în format de clasǎ. Am primit întrebǎri despre conversia soluţiilor digitale în format de clasǎ, dar ceea ce vedem de fapt e opusul: soluţiile digitale intrǎ în sala de clasǎ fizicǎ. De exemplu, în multe sesiuni de sustenabilitate folosim acum computere în clasǎ.

Este o livrare mai sustenabilǎ, pentru cǎ nu tre- buie sǎ tipǎrim materiale care în cele din urmǎ ajung aruncate la gunoi. Și, într-un fel, e mai fiabilǎ – chiar dacǎ IT-ul poate da greș, astǎzi am mai multǎ încredere în IT decât în DHL, TNT sau în orice alt serviciu de coletǎrie rapidǎ. Transportul a devenit dificil în ultimii ani.

Un alt avantaj al virtualului este cǎ aplicaţiile noastre permit cursantului sǎ schimbe limba direct în platformǎ. Dacǎ avem materiale tipǎrite, sunt într-o singurǎ limbǎ. Dar în digital, dacǎ rulez o sesiune în englezǎ și tu vrei sǎ treci rapid pe românǎ, poţi face asta.

Nu recomandǎm ca fiecare participant sǎ foloseascǎ o limbǎ diferitǎ, dar chiar dacǎ tu și eu suntem în aceeași echipǎ – tu citești în românǎ, eu în suedezǎ, alt coleg în englezǎ –, tot funcţioneazǎ. Putem colabora pe aceeași tablǎ virtualǎ, în timp ce fiecare vede textul în limba proprie.

Deci existǎ beneficii clare în a folosi digitalul și cred cǎ este o tendinţǎ puternicǎ aceea ca soluţiile digitale sǎ intre în sǎlile de clasǎ fizice.

  • Folosirea AI în dezvoltarea produselor Celemi

AI este foarte sus pe agendǎ. Folosim AI în aproape toate funcţiile interne și explorǎm cum sǎ o integrǎm în simulǎrile noastre. Dar cu o condiţie importantǎ: tehnologia avanseazǎ rapid, biologia nu. Învǎţarea tot necesitǎ efort. Așa cǎ nu vom folosi AI pentru a face treaba cursantului. Vrem ca AI sǎ amplifice învǎţarea, nu sǎ înlocuiascǎ gândirea criticǎ necesarǎ pentru ca participanţii sǎ-și poatǎ construi modelele mentale care sǎ le permitǎ sǎ transpunǎ cele învǎţate în viaţa de zi cu zi.