Raiffeisen Bank România și Academia de Studii Economice din București (ASE) au lansat studiul „Educația tinerilor în scopul prevenției fraudelor financiare online”, în cadrul inaugurării noului Amfiteatru Raiffeisen Bank din incinta Facultății de Finanțe, Asigurări, Bănci și Burse de Valori.

Educația este cea mai solidă investiție pe care o putem face pentru viitor. Raiffeisen Bank contribuie la formarea tinerilor prin sprijinirea mediului academic, modernizarea spațiilor de studiu și proiecte de cercetare dedicate înțelegerii riscurilor și oportunităților mediului digital”, a declarat Zdenek Romanek, Președinte & CEO al Raiffeisen Bank România.

Rectorul ASE, prof. univ. dr. Nicolae Istudor, a subliniat: „Colaborarea dintre ASE și Raiffeisen Bank România reprezintă un exemplu remarcabil de parteneriat instituțional, în care viziunea comună asupra educației și dezvoltării se materializează în realizări concrete pentru întreaga comunitate universitară”.

Combaterea fraudelor digitale

Studiul analizează nivelul de educație financiară și digitală al tinerilor din România și identifică măsuri pentru reducerea vulnerabilităților în utilizarea serviciilor financiare online. Conform datelor Eurostat, aproximativ 7 din 10 europeni cu vârste între 16 și 74 de ani au competențe digitale generale de bază, în timp ce doar jumătate dintre români ating acest nivel. Situația este similară și în rândul tinerilor: 48,5% dintre bărbații și 45,5% dintre femeile între 16 și 24 de ani au competențe digitale generale de bază.

Rezultatele studiului evidențiază că familia este principalul factor formator al competențelor financiare timpurii ale copiilor, acestea stabilindu-se încă de la vârsta de șapte ani. Instituțiile de învățământ și sectorul bancar au un rol esențial în dezvoltarea continuă a competențelor tinerilor, prin resurse educaționale, campanii de conștientizare și instruire cu privire la identificarea și gestionarea riscurilor online.

În 2024, cele mai frecvente fraude financiare online au fost abuzul de politici de rambursare (47%), fraudele în plățile instant (45%) și phishing-ul sau pharming-ul (42%). Vulnerabilitatea tinerilor este accentuată de factori economici, educaționali și socio-culturali, precum lipsa experienței financiare, supraîncrederea și utilizarea intensă a mediului digital.

Instrumente practice pentru prevenție

Rezultatele cercetării au fost sintetizate în două ghiduri practice: Ghidul de educație financiară digitală și Ghidul de prevenție a fraudelor financiare online, care oferă tinerilor și cadrelor didactice instrumente concrete pentru recunoașterea riscurilor și adoptarea unor comportamente sigure în mediul digital. Ghidurile vor fi disponibile publicului larg și pot fi integrate în activități educaționale și campanii de conștientizare.