De ce eșuează atât de multe inițiative de inovare și eficientizare în companii? Pentru Marina Vernetti, Chief Operating Officer pentru Europa, UK și Africa la Genpact, răspunsul constă în faptul că sunt tratate ca niște directive, nu ca parte integrantă a sistemului.

Cu o carieră construită pe fundamentele metodologiei Lean Six Sigma, Marina Vernetti a observat de nenumărate ori de ce bunele intenții nu se materializează. „Dacă managementul schimbării și cultura de îmbunătățire continuă nu sunt cu adevărat integrate în organizație, lucrurile nu funcționează. Dacă doar spui «mergeți și faceți îmbunătățiri de proces», nu prinde rădăcini”, afirmă ea.

O astfel de abordare top-down, deconectată de realitatea zilnică și de parcursul profesional al angajaților, rămâne un exercițiu superficial. Pentru ca dorința de a inova să devină un comportament constant, ea trebuie să fie încorporată în ADN-ul organizațional.

Cum se realizează această integrare? Prin transformarea îmbunătățirii continue dintr-o activitate opțională într-o cerință formală pentru dezvoltarea în carieră.

„Modul prin care faci asta să funcționeze este să îl integrezi în procesele organizaționale. De exemplu, noi avem politici prin care promovările, la anumite niveluri, sunt condiționate de obținerea unei certificări Lean Six Sigma sau de implementarea unui proiect AI.”, spune Marina Vernetti.

Această abordare are un dublu beneficiu: pe de o parte, motivează angajații să se implice activ, deoarece văd o legătură directă între efortul lor de a inova și propriul succes profesional. Pe de altă parte, „cultura de îmbunătățire continuă se formează automat”, devenind un standard de performanță, nu doar o aspirație.

Fundația unui business: Un proces curat, înainte de orice tehnologie

În această căutare a echilibrului perfect, instrumentele moderne precum Inteligența Artificială joacă un rol crucial. Însă Vernetti avertizează asupra unei capcane frecvente: a crede că tehnologia este o soluție magică.

„Nu există magie: AI nu are valoare dacă îl aplici pe un proces defect, într-un ecosistem care nu este pregătit pentru tehnologie”, subliniază ea. Înainte de a implementa orice soluție avansată, fundația – procesele interne – trebuie să fie curată și eficientă. Acesta este încă un argument pentru care cultura îmbunătățirii continue, bazată pe principii solide precum Lean Six Sigma, rămâne esențială.

În final, crearea unei astfel de culturi, în care inovația este parte din sistem și fiecare angajat este echipat cu abilități precum gândirea critică și reziliența, servește unui scop mai înalt. Privind spre 2026, Marina Vernetti definește misiunea liderului modern într-un mod vizionar: acela de a fi „arhitectul sinergiei dintre om și mașină”.

Scopul nu este de a gestiona o competiție, ci de a construi un viitor în care oamenii „lucrează confortabil alături de mașini, ne augmentăm capacitățile umane prin AI și tehnologie.”

Marina Vernetti a fost unul dintre speakerii evenimentului CEO + HR Roundtable organizat de Revista CARIERE în parteneriat cu Asociația Ascendis și WU Executive Academy în luna septembrie la București.

La eveniment au mai participat ca speakeri: Liliana Avram (Director de HR) și Samir Karia, Country Officer & Banking Head - Citibank România; Marina Vernetti (COO Europa, Marea Britanie și Africa) și Dana Gheorghe (EMEA HR Leader) – Genpact; Marcello Longhi (Vice President & General Manager) și Iulia Chapuis (People & Organization Director) – Novo Nordisk.