Deși companiile investesc în beneficii și programe de fidelizare, realitatea arată că rețeta retenției nu ține doar de pachete atractive. În multe cazuri, ceea ce face diferența este climatul din interiorul echipei, acel „vibe” pe care angajații îl simt zi de zi.

Pentru Ada Butnaru, HR Manager al Sergiana Group, care integrează activități de producție de mezeluri și preparate din carne, o rețea de magazine și un lanț de restaurante, acesta este cel mai clar semn al stării de sănătate a unei organizații și, totodată, un indicator care poate anticipa plecările.

„Când un om e nemulțumit, acesta e motivul pentru care pleacă. De la bine nu pleacă nimeni. Sunt situații în care omul chiar spune ce nu îi convine. Dacă tu, ca manager, îl asculți și iei măsuri, s-ar putea să îl păstrezi. Atmosfera e un indicator foarte bun pentru a anticipa plecările”, susține Ada Butnaru.

Pentru a menține legătura cu oamenii, compania derulează anual un studiu de opinie anonim, menit să surprindă percepția angajaților asupra beneficiilor oferite și a mediului de lucru, iar rezultatele nu rămân doar statistici, ci duc la schimbări reale.

„Am făcut modificări în urma feedbackului. De exemplu, unii colegi ne-au spus că programul ‘doi cu doi’ e prea obositor și au cerut varianta ‘unu cu unu’ – adică o zi de muncă, o zi liberă. Chestionarele includ o scală de la 1 la 5, în care 1 înseamnă că un beneficiu nu contează, iar 5 că este foarte important. La final există o secțiune unde pot propune beneficii noi. Acolo, generația Z spune tot ce gândește: vouchere de vacanță, concedii plătite, creșteri de salariu, experiențe. Tinerii sunt foarte creativi și îndrăzneți.”, subliniază Ada Butnaru.

Ea a fost unul dintre speakerii evenimentului „𝗖𝗘𝗢+𝗛𝗥 𝗥𝗼𝘂𝗻𝗱𝘁𝗮𝗯𝗹𝗲”, pe tema „Fabrici moderne, probleme vechi. Ce strategii au companiile din centrul țării ca să atragă tineri în producție”, organizat de Revista CARIERE în parteneriat cu TotalSoft în luna septembrie, la sediul ZBOR Hub din Brașov.

Lecțiile din pandemie

Pandemia a schimbat profund modul în care echipele Sergiana comunică și colaborează. Dacă înainte oamenii se vedeau zilnic, discutau direct și împărtășeau idei la aceeași masă, izolarea i-a obligat să găsească alte forme de apropiere. A fost momentul în care tehnologia a devenit sprijin, iar comunicarea digitală o nouă formă de comunitate.

„Am învățat să utilizăm Teams-ul la adevărata lui capacitate”, povestește Ada Butnaru. „Ținând cont că nu mai puteam fi fizic toți în același loc, am înțeles că și ședințele online pot fi foarte productive și atunci am început să folosim Teams-ul la adevărata lui valoare.”

În același timp, compania a dezvoltat o platformă internă care să mențină sentimentul de comunitate chiar și în mediul digital.

„Am dezvoltat, cu ajutorul unui partener, un fel de Facebook intern al angajaților, unde postăm lucruri, iar colegii pot reacționa cu aprecieri și comentarii. Am încercat să creăm acolo o comunitate online în care să aflăm vești: de exemplu, avem un coleg foarte bun alergător – nu e jobul lui de bază, dar face asta în timpul liber – și vrem să știe și restul colegilor; mergem la alergare cu toții, postăm acolo, vedem cine se mai alătură.Generația Z răspunde prima ‘prezent’. Mai greu cu ceilalți, dar pandemia ne-a învățat că putem face lucrurile și altfel decât le făceam până atunci”, a concluzionat Ada Butnaru.

Speakerii evenimentului „𝗖𝗘𝗢+𝗛𝗥 𝗥𝗼𝘂𝗻𝗱𝘁𝗮𝗯𝗹𝗲”, pe tema „Fabrici moderne, probleme vechi. Ce strategii au companiile din centrul țării ca să atragă tineri în producție”, au fost: Alexandra Iubelhart, Director General & HR Director România, Autoliv România, Cristian Gulicska, director operațional, Autoliv România, Ramona Porca, HR Manager, Schaeffler România, Ionel Grosu, CEO, Airbus Aerostructures România, Giorgiana Matei, HR Manager, Airbus Aerostructures România, Diana Zahariea, CEO, Sergiana, Ada Butnaru, HR Manager Sergiana, Adrian Popescu, Head of Human Capital Management Products and Services, TotalSoft, Bianca Călburean, Country Talent Acquisition Team Leader, Siemens România și Constantin Suciu, Head of Foundational Technologies, Siemens România.