
Cine are nevoie de un coach pentru comunicare?
Vine un moment în viața fiecărei persoane când trebuie să își recunoască propriile limitări. Pentru mine, acel moment a fost acum câțiva ani, când, în mijlocul unei situații dificile la locul de
© 2014 Harvard Business School Publishing Corp.
Fiintele umane sunt profund sociale – noi suntem prevazuti cu niste “circuite” si conexiuni adanci si puternice, care ne fac sa ne conectam unii cu ceilalti si sa ne dorim sa lucram impreuna. Adevarul este ca noi nu am fi supravietuit niciodata ca specie fara dorinta noastra instinctiva de a trai si munci in grupuri.
Imaginează-ţi că stai aşezat pe locul tău în tribuna unui stadion şi urmăreşti meciul de fotbal. Dintr-o dată, datorită entuziasmului şi impulsului dat de un grup de suporteri, se formează „un val uman”: oamenii se ridică în picioare, îşi ridică braţele în sus şi strigă emoţionaţi, alăturându-se unei mulţimi în care toţi scandează la unison, ca şi cum ar fi un singur om. E un sentiment nemaipomenit, nu-i aşa? Acum, când te uiţi în jurul tău, unde te vezi pe tine? Eşti unul dintre iniţiatorii valului care se ridică şi transmite mai departe „nebunia”, eşti o verigă ce participă la lanţul format, sau un outsider ce opune rezistenţă, preferând doar să-i privească pe ceilalţi cum reacţionează imediat ce le vine rândul?
Criza financiară într-o organizaţie a generat adesea tensiuni, revolte, greve ale angajaţilor la locul de muncă. Frecvent, managerii nu au reuşit să comunice eficient cu angajaţii într-o astfel de situaţie. Consecinţele lipsei unei comunicări prolifice a generat „efectul de bumerang”, astfel că, în loc ca managerul şi angajaţii să conlucreze pentru depăşirea crizei financiare, între aceştia s-a interpus un zid izolator, au apărut conflictele inopinate şi nemotivate, iar productivitatea în loc să crească a scăzut dramatic.
Când, în plină criză a pieţei locurilor de muncă, partenerul de viaţă îţi dă telefon şi brusc te anunţă că tocmai şi-a dat demisia din compania în care lucra, unde avea un pachet salarial onorabil şi un post adecvat, cu un program de lucru comod, menţionând ca motivaţie că noul său şef direct îl ignoră consecvent, te gândeşti că nu poţi decât să-l întrebi: „Ai înnebunit?!…” Sau: „Dar ăsta nu e un motiv să pleci, când atâtea persoane ar vrea să fie în locul tău. mergi mai departe. Bazează-te pe talentele tale şi vei avea performanţe foarte bune, ce contează dacă managerul tău nu comunică cu tine, poate îşi va schimba comportamentul în timp!”. Dar la fel de brusc îţi vine în minte o veche parabolă care te ajută să înţelegi perspectiva.
Întâlnesc adesea, în trainingurile pe care le susțin în întreprinderi, nemulțumiri ale angajaților, cumulate sub aceeași sintagmă "la noi nu se comunică", agrementată cu variații de intensitate "deloc/suficient/destul/foarte mult". Am încercat să aflu mai exact care sunt nevoile ce se ascund în spatele acestei afirmații și am lansat pe social media întrebarea "ce înseamna pentru tine comunicarea la locul de muncă?".
De obicei credem ca atunci cand relationam cu cineva suntem doar noi doi, adica EU si CELALALT. Metoda ESPERE® inoveaza total conceptul relatiei, spunandu-ne ca de fapt exista 3 parti integrante si vii : Eu, Celalalt si Relatia dintre noi.