Skip to main content

Harvard Business School

    • Cum creezi un program eficient de evaluare a angajaţilor de către propriii lor colegi

      © 2015 Harvard Business School Publishing Corp.

      Evaluările de performanţă la care sunt supuşi angajaţii sunt, încă o dată, un subiect fierbinte de discuţie. Companiile de audit şi consultanţă Deloitte şi Accenture au abandonat evaluările anuale de performanţă şi topurile angajaţilor, bazate pe calificative, pe care le făceau în fiecare an. Ce practici ar trebui să fie instituite în locul lor? Mulţi oameni cred că evaluările în timp real făcute de către colegii unui angajat sau de către omologii săi în „rang” vor fi o piesă-cheie în acest puzzle. De ce? Prin faptul că asigură o recunoaştere instantanee şi continuă a comportamentului pozitiv, oferită în mod tipic printr-o platformă socială publică, aceste evaluări produc nişte date mai bogate cu privire la angajaţi, oferindu-le managerilor o imagine mai clară a punctelor forte şi a punctelor slabe ale unei echipe sau ale unei organizaţii. 
    • Cum îţi educi angajaţii prin muncă

      © 2015 Harvard Business School Publishing Corp.

      Dezvoltarea abilităţilor angajaţilor este, în ziua de azi, o prioritate majoră pentru companii şi pentru manageri. Numărul celor care se înscriu în programe prin care învaţă noi abilităţi şi capătă noi cunoştinţe valoroase pentru profesia lor a urcat brusc în ultimii ani, generând o creştere a pieţei globale a educaţiei de afaceri post-universitare până la o valoare anuală de peste 70 miliarde $. Angajaţilor li se cere să participe la conferinţe, să citească studii de caz, să urmărească înregistrări video şi „să-şi încerce mâna” participând la simulări – toate cu scopul ca ei să capete idei noi şi să deprindă tehnici noi. 
    • Liderii adevăraţi ştiu să se pună în pielea angajaţilor

      © 2015 Harvard Business School Publishing Corp.

      Banii nu au fost singurul lucru care i-a permis bancherului şi finanţatorului Cosimo de’ Medici, cunoscut şi sub numele de „Cosimo Cel Bătrân” sau „Cosimo Părintele Naţiunii”, să devină conducătorul de facto al Florenţei şi să inaugureze dinastia politică a familiei de Medici, ai cărei membri au condus în acelaşi mod Florenţa pe parcursul unei mari părţi din perioada Renaşterii Italiene. El a exemplificat o abilitate de leadership specială: abilitatea de a-i determina pe membrii foarte diferiţi ai „echipei” sale – bancheri, negustori şi comercianţi care erau mereu în conflict din cauza intereselor lor diferite – să colaboreze între ei. 
    • Capcane de evitat când „moşteneşti” o echipă de la alt lider

      © 2015 Harvard Business School Publishing Corp.

      Tocmai ai preluat conducerea unei echipe existente de la alt lider, cu care oamenii din echipă se obişnuiseră, şi s-ar putea să te simţi cam descurajat când te gândeşti la ceea ce te aşteaptă. S-ar putea ca modul în care reacţionează oamenii la noile tale procese – sau la stilul tău de lucru cu subordonaţii –  să te facă să te simţi de parcă ai fi mama vitregă cea afurisită ce a dau buzna în vieţile lor, care până de curând erau fericite. Echipa ta a fost înainte echipa altcuiva. Oamenii au căpătat şi şi-au înrădăcinat nişte obiceiuri reacţionând la preferinţele fostului lider. Ajustarea acelor obiceiuri va fi dificilă, dar poţi să procedezi în aşa fel încât tranziţia să fie mai uşoară pentru voi toţi. 
    • Criteriile după care alegem un lider sunt ordonate greșit

      © 2015 Harvard Business School Publishing Corp.

      America se pregăteşte de alegerile prezidenţiale. Candidaţii îşi anunţă ofertele, iar experţii îşi exersează talentul în retorică. În ciuda încrederii pe care o am în electorat, sunt îngrijorat de modul în care preţuim prea mult anumite calităţi de leadership – precum experienţa – în defavoarea unor alte trăsături precum motivaţia, competenţa şi potenţialul. 
    • Respectul faţă de colegi – cea mai mare calitate a unui lider

      © 2015 Harvard Business School Publishing Corp.

      În ultimii 20 de ani am studiat costurile implicate de lipsa politeții, precum şi beneficiile pe care le-ar aduce aceasta. Ca de fiecare dată, am aflat că merită să fii politicos. Politeţea îţi amplifică influenţa şi performanţa şi este asociată pozitiv cu faptul că eşti perceput drept un lider veritabil.
    • Inteligenţa emoţională nu se traduce „mot-a-mot”

      © 2015 Harvard Business School Publishing Corp.

      Unul dintre cele mai mari atuuri pe care le avem, ca nativi ai culturii în care am crescut şi în care trăim, este abilitatea noastră de a „citi” rapid emoţiile altei persoane. Odată cu trecerea timpului, învăţăm cum să ne dăm seama, din expresiile de pe feţele colegilor, dacă sunt cu adevărat interesaţi de un proiect sau dacă ne spun doar vorbe goale, în spatele cărora nu există o convingere sau un acord real şi care nu vor fi susţinute ulterior cu acţiuni. Putem detecta și dacă cineva este dispus sau nu să ofere timp suplimentar şi să depună acel efort în plus necesare „pentru a face ca un lucru să se întâmple”. 
    • De ce să oferi coaching unui subordonat


      © 2015 Harvard Business School Publishing Corp.

      Managerii cu adevărat grozavi se străduiesc să se poarte cât mai corect şi mai onorabil cu angajaţii lor. E mai uşor de zis decât de făcut, mai ales când vorbim despre coaching, care cere timp, pricepere şi planificare. Unii oameni se pot dovedi deosebit de dificili când trebuie să-i instruieşti şi să le susţii dezvoltarea prin coaching. Gândeşte-te la acel Eyeore din echipă (Eyeore, un măgăruş gri simpatic, dar care e mereu abătut şi melancolic – n.tr.), cel care e veşnic pesimist, orice s-ar întâmpla, sau la persoana care-ţi refuză sfatul cu zâmbetul pe buze. Nu este corect nici faţă de tine, nici faţă de subordonatul tău să renunţi. Atunci, ce e de făcut? 
    • Internetul îi forţează pe manageri să le pese de oameni

      © 2015 Harvard Business School Publishing Corp.

      În modul de gândire pe care este bazat azi managementul, filonul de gândire umanist care celebrează echipele şi colaborarea pe baza respectului pentru clienţi şi angajaţi – în sensul de a-i vedea cu adevărat ca pe nişte fiinţe umane –  are o istorie lungă şi distinsă, începând de la Mary Parker Follet în anii 1920, la Peter Drucker în anii 1970 şi până la Gary Hamel în zilele de azi.
    • Cum să dai un feedback eficient chiar și când n-ai destul timp

      © 2015 Harvard Business School Publishing Corp.

      Toţi tinerii directori cu care lucrez vor să fie şi nişte manageri buni, şi nişte mentori buni. Numai că, pur şi simplu, nu au timp să le facă pe amândouă sau cel puţin aşa simt ei. „Aş putea fie să câştig un nou contract, fie să-i scot pe oamenii mei în oraş, la un prânz, să discutăm despre cariera lor”, mi-a spus recent un lider din industria serviciilor financiare, întrebându-mă apoi retoric: „În industria aceasta şi în piaţa aceasta, ce crezi că am de gând să aleg?”
    • Cum folosesc liderii deştepţi instrumentele de social media

      © 2015 Harvard Business School Publishing Corp.


      Avansurile înregistrate în materie de tehnologii digitale şi utilizarea instrumentelor rezultate din aceste avansuri în organizaţii poartă cu sine imensa promisiune de a le conferi putere oamenilor, la orice nivel ierarhic la care s-ar afla ei. Instrumentele aplicate în mediul reţelelor de socializare online - denumit generic social media - şi cele care permit munca în colaborare cu ceilalţi nu doar deschid uşa pentru o împărtăşire mai rapidă şi mai extinsă a cunoştinţelor, ci permit şi alte schimbări benefice, precum conversaţiile purtate prin sărirea peste nivelurile ierarhice, dărâmarea „zidurilor” care nu permit comunicarea veritabilă şi circulaţia informaţiilor între departamentele din interiorul companiilor, precum şi auto-organizarea. 
    • Cum procedezi când şeful te critică fără nicio bază


      © 2015 Harvard Business School Publishing Corp.

      Să zicem că eşti un manager în departamentul de servicii pentru clienţi – Customer Service Manager – şi eşti certat urât de tot de către şeful tău, liderul departamentului. El a fost sunat de către un client important, care e nemulţumit de răspunsurile pe care le-a primit când v-a cerut să faceţi nişte modificări la produsul pe care i-l livraţi. Normal, şeful tău nu e încântat să fie „de acea parte” a telefonului. 
    • Nu trebuie să fii tu şeful. Poţi schimba multe în compania ta


      © 2015 Harvard Business School Publishing Corp.

      Majoritatea locurilor de muncă sunt puse în faţa unor imperative constante de a se schimba – începând de la chestiuni aparent banale precum instalarea unor noi imprimante de birou şi până la cele majore, precum implementarea unor noi politici menite să sprijine creşterea diversităţii forţei de muncă. Dar problema modului în care ar trebui procedat ca să impulsioneze schimbarea, astfel încât oamenii să o accepte şi chiar să şi-o dorească, este în permanenţă un motiv de frustrare.
    • Ce succes are o firmă vândută de către compania-mamă?

      © 2015 Harvard Business School Publishing Corp.


      Există foarte puţine zone de consens în privinţa răspunsului la întrebarea dacă firmele, diviziile sau subsidiarele care ajung să fie vândute de către compania-mamă – sau grupul de firme din care făceau parte – reuşesc să aibă nişte performanţe mai bune decât aveau înainte. Dintr-un studiu realizat în 1992 asupra firmele vândute în acest fel, prin aşa-numitele operaţiuni de „spin-off” (denumire aplicată, prin extensie, şi firmelor vândute prin aceste operaţiuni) , studiu care a fost citat foarte frecvent,  a rezultat că, în medie, performanţele pe care aceste firme le înregistrează după vânzare nu se îmbunătăţesc – şi este la fel de probabil să intre în declin – în comparaţie cu performanţele pe care le-au avut în ultimii trei ani care au precedat vânzarea.
       
    • Gafa unui lider impune ca el să-şi ceară scuze personal


      © 2015 Harvard Business School Publishing Corp.

      Toţi facem greşeli. Luăm decizii care se dovedesc a fi eronate şi facem afirmaţii lipsite de sensibilitate faţă de sentimentele celorlalţi, vorbim fără să gândim mai întâi şi ne lăsăm copleşiţi de emoţii. Dar, din cauză că îi plasăm pe directorii de rang foarte înalt la un standard mai ridicat decât pe ceilalţi oameni, atunci când aceşti lideri o dau în bară, gestul lor devine adesea un spectacol public.
    • Ei sunt giganţii care vor schimba lumea prin business


      © 2015 Harvard Business School Publishing Corp.

      Sam Walton – omul de afaceri american care a fondat faimoasa reţea de magazine Walmart şi reţeaua de magazine care-i poartă numele: Sam’s Club – a spus odată că „aşteptările ridicate sunt esenţiale în orice”. Un număr din ce în ce mai mare de companii – în special din industria auto – ia în seamă acest principiu, stabilind nişte obiective agresive, creative şi vizionare care schimbă modul în care aceste companii abordează afacerile şi modul în care relaţionează cu lumea, în sens larg.

Recomandările editorilor