Cercetarile Gallup din ultimii ani arata ca 70% dintre cei 700.000 de angajati intervievati sunt neimplicati la locul de munca, iar pe masura ce oamenii stau mai mult intr-o organizatie devin mai putin implicati emotional.

Psihologul Lena Rusti considera ca orice persoana doreste ca ceilalti sa aiba o parere buna despre ea. De aceea, perioada de inceput este una a straduintei si a motivatiei de a demonstra ca esti bun. Astfel, motivatia se adapteaza direct proportional cu semnalele pe care angajatul le primeste de la mediul in care lucreaza. Una dintre metodele cele mai folosite este aceea de implicare a angajatului in mod efectiv in mersul companiei, pentru a-i da sentimentul ca nu este un simplu angajat, ci un partener. In acest fel, binele companiei devine binele sau personal, ceea ce e o motivatie mult mai consistenta decat orice marire de salariu. Un astfel de caz este cel al companiei General Motors din SUA, care a incurajat participarea salariatilor la conducerea companiei, iar implicarea lor a condus la rezultate pozitive. Compania a folosit o serie de factori motivatori, precum: cutia cu sugestii, politica usilor deschise, cercuri de calitate, programe de lucru flexibile, promovarea muncii in echipa sau programe de crestere a calitatii vietii. Un alt tip important de motivatie este dat de implicarea companiei in planurile de viata ale angajatului, facand lucruri care au influenta in viata sa personala (asigurarea unei bone, a unei menajere sau a unei asistente medicale pentru parintele salariatului). Angajatul se simte cu atat mai implicat in companie, cu cat o simte ca pe o extindere a planului personal al vietii, este de parere psihologul. Cea mai puternica motivatie ar fi reprezentata de flexibilitatea programului, pentru ca nimanui nu-i place sa lucreze peste program. Astfel, neputinta de a accepta ca angajatul are o viata si dincolo de cele opt, zece sau chiar douasprezece ore de program este cel mai demotivant lucru care poate sabota o relatie de durata intr-o companie.

Ce ofera companiile

La Xerox Romania lucrurile stau foarte bine in materie de motivare, de aceea se organizeaza programe de team-building si chiar petreceri pentru angajati, pentru ca in mijlocul unui cadru informal, oamenii isi pot dezvolta relatiile interpersonale si pot lega prietenii. Totodata, "initiem frecvent proiecte interdepartamentale pe teme ce nu sunt in totalitate legate de activitatea cotidiana, iar echipele de proiect sunt formate pe baza de voluntariat", spune Magda Ispas, Training and Development Manager Xerox Romania.

Sunt angajati care sunt devotati unei companii inca de la infiintare. Asa cum este cazul TotalSoft, cei sase angajati cu care a plecat compania la drum in 1994 sunt la fel de implicati. "Implicarea depinde foarte mult de atmosfera de lucru din companie, de gradul de comunicare dintre management si angajati si, fireste, de identificarea angajatului cu idealurile companiei. Pe de alta parte, este absolut normal ca angajatul sa astepte cu nerabdare finalizarea proiectelor sau lansarea unor produse la care au lucrat. Toate acestea reprezinta o incununare a muncii lor personale, a echipei din care fac parte, a departamentului, fiind in mod clar factori care ii implica emotional", considera Oana Cutui, Director HR in cadrul TotalSoft.

Pentru a implica emotional angajatul, managerii de companii trebuie sa-si puna intrebari cu privire la ce stimulente poate primi salariatul in afara de beneficiile financiare. Raspunsul vine din partea Magdei Ispas, care spune ca cei cu performante bune primesc recompense si premii. Cel mai interesant este ca sunt premiati toti cei care depasesc un anumit target, nu doar cel mai bun dintre ei, stimuland astfel si spiritul competitiv, dar si imbunatatirea rezultatelor tuturor. Exista, de pilda, in cadrul departamentului de vanzari un program numit Club 100, din care pot face parte toti cei care si-au depasit targetul propus pentru o anumita perioada. In cadrul acestui program, in functie de nivelul atins de membri, ei pot primi diferite pachete de beneficii, cum ar fi: abonamente la o sala de sport sau vouchere de calatorie.

Specialistul de la TotalSoft spune ca se organizeaza intalniri mai mult sau mai putin festive in curtea companiei, iesiri la munte sau petreceri cu partenerii. Aceasta apropiere are repercusiuni directe asupra activitatii de zi cu zi, considera Oana Cutui, pentru ca oamenii sunt mai apropiati, se implica mai mult, au o atitudine pozitiva si proactiva fata de birou si fata de colegi.

Strategiile companiilor

Cat de mult poate schimba compania angajatul sau care sunt asteptarile angajatilor intr-o companie? Cel mai important factor de schimbare a angajatului intr-o companie este dat de cultura organizationala. Oricat de declarative ar fi misiunea si valorile companiei, daca nu sunt sustinute in plan real, pana la urma angajatul va urmari si se va adapta nu la valorile de pe hartie, ci "la cum se fac lucrurile acolo". De aceea, o structura de conducere trebuie sa formeze contextul organizational si comportamentele adecvate care sa duca la crearea unui tip de relatii si, in final, a tipului ideal de angajat. Ileana Burada, Director HR Athenee Palace Hilton, spune ca lantul hotelier Hilton are o strategie de resurse umane cu impact pozitiv asupra carierei angajatilor printr-o serie de programe dedicate dezvoltarii profesionale. Astfel, programele "Elevator" sunt proiectate pentru a pregati oamenii pentru pozitii superioare, prin combinarea practicii in diferite hoteluri din lume si aplicarea aptitudinilor manageriale, iar programele "Panorama" sunt menite sa asiste sefii de departament proaspat numiti sa se acomodeze cu noul lor rol. Un alt program interesant este "Shine 4D", care pregateste sefii de departamente pentru nivelul 4D (director in blocul operativ sau business development), acestia fiind inclusi in mod automat in lista de transferuri internationale pentru aceste pozitii, iar "Shine GM" este continuarea programului anterior, dar pentru nivelul urmator, cel de director general. Ultimul program, "Top Gear", este dedicat dezvoltarii talentelor identificate in domeniul HR.

Cu toate acestea, managerii trebuie sa inteleaga ca e important sa reduca sau sa renunte la lucrurile care indeparteaza angajatii, fie doar si psihologic. De pilda, oamenii fug de pedepse, de blamarea in public, de descurajare. Pe de alta parte, e necesar sa incurajeze lucrurile care motiveaza angajatii si catre care acestia se indreapta cu entuziasm: angajatii asteapta in primul rand autonomie. O modalitate de a aprecia pozitiv munca agajatului este feedback-ul pozitiv, care ii confera incredere in sine si confirmarea ca este apreciat.

In prezent, tot mai multe organizatii incearca sa fie preocupate de problemele angajatilor, sa asigure oportunitati de dezvoltare a carierei, sa elimine caracterul rutinier al muncii sau sa introduca pachete motivationale.

Managementul american

Managementul traditional american spune ca angajamentul managementului de nivel superior pentru resursele umane trebuie sa fie redus. In prezent, lucrurile s-au schimbat, iar forta de munca este considerata tot mai mult o resursa, acest lucru fiind evidentiat prin inlocuirea vechii denumiri de "director de personal" cu cea de "manager de resurse umane". Evident ca in unele companii, aceasta nu este decat o schimbare de nume.

Politica resurselor umane americane consta in imbunatatirea motivarii angajatilor, ca premisa a implicarii si cresterii performantei. De aceea, in departamentul de resurse umane din cadrul organizatiilor americane sunt prezente trei categorii de persoane. Prima categorie - managementul superior - este cel care impune un anume climat de munca. Din a doua categorie fac parte toti managerii organizatiei, care pun in practica politica de resurse umane a firmei. A treia categorie este reprezentata de cei care asigura servicii sau sfaturi pentru angajati.

Angajatii care nu sunt multumiti de mediul in care lucreaza sau de atitudinea sefilor fie devin mai putin implicati in munca lor, fie parasesc compania. Un studiu realizat de Societatea Americana de Management al Resurselor Umane in 2003, la nivelul a 473 de specialisti de HR, a evidentiat faptul ca in SUA, 87% dintre angajati parasesc organizatiile din proprie initiativa. Din numarul total al acestora, 50% dintre salariati nu solicita modificari ale conditiilor contractuale, in timp ce aproape 40% parasesc compania din cauza faptului ca managementul a respins modificarile contractuale cerute.