Pentru a intelege mai bine despre ce calitati este vorba, voi folosi ca model o bicicleta. Roata din spate a unei biciclete asigura forta pentru deplasare, ea fiind cea care propulseaza vehiculul si cea care da viteza, pe cand roata din fata controleaza directia de deplasare. In aceasta analogie, roata din spate este reprezentarea abilitatilor si a cunostintelor tehnice pe care le are un manager, in timp ce roata din fata reprezinta abilitatea de a relationa cu ceilalti, modul in care ne croim drumul.
Atunci cand ne gandim la leadership este nevoie ca ambele roti ale bicicletei sa fie dezvoltate. Sa ne imaginam o bicicleta care are roata din spate mult mai mare decat cea din fata - vorbim despre o persoana foarte buna in activitatea sa, despre un specialist. Roata din fata, din cauza dimensiunilor sale reduse, nu va putea face fata avantului, nu-si va putea pastra directia sau o va pastra cu un efort considerabil si va avea dese iesiri in afara drumului dorit. Dezvoltarea cunostintelor si a abilitatilor tehnice este deosebit de importanta, ea asigurand viteza deplasarii. Insa, atat timp cat nu va fi insotita de foarte bune abilitati de relationare, nu va avea succesul asteptat.
La extrema cealalta se afla bicicleta cu o roata mare in fata si una mica in spate. Astfel, liderului ii lipsesc abilitatile tehnice care asigura suportul activitatii sale. Chiar daca are excelente abilitati de relationare cu ceilalti, nu isi va putea atinge obiectivele propuse. Viteza de deplasare va fi foarte mica, existand riscul ca bicicleta sa-si piarda echilibrul.
Din punctul meu de vedere, un lider este de fapt o combinatie a patru roluri: producator, tactician, facilitator si vizionar. In rolul sau de producator, liderul se afla in zona de implicare directa in atingerea obiectivelor, el aplicand capabilitatile proprii pentru atingerea rezultatelor dorite. Ca si tactician, un lider isi va folosi abilitatile de lucru cu echipa si se va asigura ca toate rezultatele de business sunt atinse. Pentru ca o echipa sa atinga rezultatele previzionate, este esentiala integrarea tuturor membrilor sai. Aici liderul devine facilitator si isi ia rolul de integrator al echipei pe care o conduce in organizatie. El va depune eforturi considerabile alaturi de echipa pentru a ajunge acolo unde si-a propus. Toate aceste trei roluri sunt completate de rolul de vizionar al liderului, care concepe strategia echipei si a organizatiei pe care o conduce. Mai mult decat crearea viziunii, liderul va inspira cresterea organizationala si individuala.
In orice moment al dezvoltarii sale, un lider este o combinatie intre cele patru roluri. Ceea ce difera pe parcursul evolutiei sale este proportia in care regasim fiecare dintre cele patru elemente. Daca la inceputul carierei oricarui lider predomina rolul de producator si tactician, directia sa fireasca de dezvoltare va fi intotdeauna catre zona de vizionar. Din pacate, ceea ce constat este o mare concentrare asupra dezvoltarii abilitatilor de tactician, fara ca nevoia de dezvoltare a abilitatilor de relationare sa fie practic constientizata. Paradoxal, toata lumea recunoaste importanta teoretica a acestei componente de leadership.
Atunci cand intri intr-o organizatie, esti selectat pe baza competentelor tale. Cand parasesti organizatia, competentele sunt ultimele motive ale plecarii. Daca ne intoarcem la modelul bicicletei, este important sa ne dam seama de faptul ca, in momentul in care se intra intr-o organizatie, selectia se face in functie de dimensiunile rotii din spate, in vreme ce iesirea din organizatie este datorata rotii din fata. Un studiu Wilson Learning realizat in randul celor care au plecat din organizatii releva faptul ca 63% dintre acestia au parasit compania din cauza liderului echipei sau a companiei. Iata o cuantificare a importantei liderului si a abilitatilor acestuia asupra echipei.