Datorita acestor asteptari din ce in ce mai mari, companiile incearca, prin diferite instrumente, sa atraga si sa mentina resursa umana cea mai potrivita, mai valoroasa si care reprezinta o garantie a unor rezultate constant ridicate. Aceste instrumente sunt extrem de variate: de la teste psihologice, pana la centre de evaluare complexe focalizate pe competente si atitudini.
Unul dintre instrumentele care pare sa nu lipseasca din nici o organizatie este "360-grade feedback". Un consultant englez spune, printre altele, ca el nu-si poate imagina existenta unei organizatii fara utilizarea unui astfel de instrument. Sunt numeroase programe care, sub denumirea de "360-grade feedback", sunt utilizate cu scopul de a identifica:
- punerea in practica a abilitatilor manageriale;
- aplicarea valorilor organizatiei in activitatea de zi cu zi a angajatilor;
- competentele specifice unor posturi-cheie din organizatii;
- orientarea catre client a angajatilor etc.
Ca firma de training si consultanta, cu un istoric de 10 ani pe pietele din Romania, Rusia, Moldova si Ucraina, ne-am intalnit cu situatii dintre cele mai diverse: formularele standard nu erau compatibile cu nevoile organizatiilor, cei care trebuiau sa evalueze erau situati la distante mari unii de altii, ceea ce presupunea costuri suplimentare pentru a facilita "recuperarea" formularelor completate. Ca sa nu mai mentionam munca de rutina pentru producerea a zeci sau sute de formulare, cu numeroasele lor pagini! Acestea sunt cateva dintre motivele pentru care am salutat cu bucurie aparitia acestor tipuri de instrumente cu posibilitatea de aplicare on-line. Gradul ridicat de personalizare, posibilitatea de a construi formulare extrem de specifice, strict legate de competentele identificate de catre client sau impreuna cu clientul, posibilitatea de a avea un numar mare de respondenti pentru aceeasi persoana evaluata (6-12 evaluatori), rapoartele complexe (la nivel de individ, dar si la nivel de echipa sau domeniu specific - marketing, financiar, productie etc.) ne-au determinat sa luam decizia de a achizitiona un astfel de program. Dintre cele pe care le-am studiat, am ales Panoramic Feedback, furnizat de PanoMetrics Inc. din Canada. Promptitudinea suportului acestora, faptul ca intr-un interval foarte scurt de timp am avut posibilitatea sa generam formulare si rapoarte in limba romana, si nu numai, au fost doar cateva dintre motivele care ne-au determinat sa colaboram cu ei. Si nu am gresit! Actualizarea continua a soft-ului, posibilitatile multiple de utilizare, sfaturile profesioniste ale celor din Canada ne-au fost si ne sunt in continuare de mare ajutor.
Structura unui pachet complet este... complexa! Ea tine seama de cel mai important factor al relatiei: clientul. Pasii pe care ii parcurgem in implementarea acestui "360 feedback" sunt standardizati si vor fi regasiti la oricare dintre distribuitorii Panoramic Feedback din lume:
- definirea scopului programului de evaluare;
- identificarea competentelor ce urmeaza sa fie evaluate;
- definirea grupurilor de respondenti pentru fiecare persoana evaluata;
- sesiunea pregatitoare;
- alocarea ID si parolei pentru fiecare evaluat si respondent in parte;
- inregistarea on-line a raspunsurilor;
- prelucrarea rezultatelor;
- generarea rapoartelor;
- sesiunea de feedback pe baza rapoartelor obtinute;
- sesiunea de training in dezvoltare, cu scopul definirii planurilor de actiune individuale si la nivel de echipa;
- coaching-ul fata in fata si on-line in vederea cresterii competentelor identificate ca puncte de dezvoltare la nivel de individ si de organizatie.
Un astfel de program are succes daca sunt respectate cateva criterii:
- responsabilitatea din partea respondentilor;
- implicarea din partea managementului;
- dorinta de schimbare a celor evaluati;
- disponibilitatea celor implicati de a primi si a da feedback obiectiv;
- asumarea responsabilitatii tuturor celor implicati - de la consultant, pana la nivel de organizatie.
Nimic nou, doar cerintele obisnuite ale unei organizatii de succes! Pentru ca acest program se adreseaza organizatiilor care sunt sau vor sa devina de succes!