Se împlinesc 15 ani de când Google și-a deschis biroul din România. De la câțiva angajați în noiembrie 2010, echipa locală a crescut la peste 400 de oameni, care activează în două birouri din București. Activitățile s-au diversificat constant, iar acum Google România funcționează ca un adevărat centru de inovare, cu echipe dedicate consultanței în digital advertising, cercetării și dezvoltării pentru „wearables”, Cloud și Android.

Pe parcursul celor 15 ani, Google a derulat numeroase proiecte locale, de la digitalizarea patrimoniului cultural al României, la promovarea educației digitale și siguranței online a elevilor, susținerea antreprenoriatului local și stimularea creșterii economice. În prezent, accentul este pus pe inteligența artificială (AI), iar produsele și serviciile localizate se bazează pe tehnologiile AI. Google România sprijină, de asemenea, utilizarea AI în educație și inițiativele de dezvoltare a competențelor digitale.

Google este și va fi în continuare un partener de încredere pentru România. Cei 15 ani de activitate reprezintă o fundație solidă pentru următorul capitol, definit de inteligența artificială. Vom continua să sprijinim dezvoltarea competențelor digitale, să accelerăm inovația în mediul de afaceri și să contribuim la transformarea digitală a societății prin parteneriate și produse localizate. Totodată, vom dezvolta în România tehnologiile utilizate în dispozitivele Pixel”, a declarat Elisabeta Moraru, Country Director Google România.

Tehnologia dezvoltată în România

România este astăzi cel mai mare centru Google de dezvoltare pentru dispozitive „wearables” din EMEA (Europa, Orientul Mijlociu și Africa). Echipele de ingineri din București lucrează la tehnologii integrate în smartwatch-uri și telefoane Pixel utilizate la nivel global. Domeniile acoperite includ Google Wearables Health Experiences, Fitbit Consumer Services, Google Research și soluții de infrastructură Google Cloud.

Recent, echipa locală a lansat un antrenor personal de sănătate și fitness bazat pe AI, care oferă planuri de antrenament personalizate și recomandări pentru starea de bine a utilizatorilor. „Ne dorim să oferim utilizatorilor un antrenor personalizat, adaptat nevoilor lor, bazat pe inteligență artificială, în colaborare cu sportivi și antrenori de performanță”, a declarat Lavinia Neagoe, Director Engineering & Bucharest Technology Site Lead, Google.

Educație, digitalizare și dezvoltare economică

Programele Google România sprijină dezvoltarea abilităților digitale și utilizarea responsabilă a tehnologiei, cu un accent recent pe inteligența artificială:

  • Google Atelierul Digital pentru studenți: 9 huburi în centre universitare din România, peste 500.000 de participanți la cursuri de digital marketing, programare, siguranță online și dezvoltarea carierei.

  • Google pentru afaceri și antreprenori: cursuri și consultanță pentru peste 10.000 de antreprenori, inclusiv module AI pentru IMM-uri prin Google Workspace și soluții cloud.

  • Granturile Google.org: aproape 6 milioane de dolari acordați ONG-urilor din România din 2012, beneficiază peste 1,5 milioane de elevi, studenți și antreprenori.

  • Google pentru administrația publică: programe pentru instruirea a peste 8.500 de funcționari din România și Republica Moldova în domeniul AI și securității cibernetice.

Ecosistemul YouTube în România

De la lansarea versiunii locale în 2013, YouTube a devenit un canal major pentru creativitatea românească. Peste 13 milioane de români urmăresc conținut pe platformă, iar zilnic, un utilizator mediu petrece peste 50 de minute pe YouTube. Companiile și advertiserii au investit constant în dezvoltarea canalelor proprii și a conținutului exclusiv, au transformat platforma într-un mediu valoros pentru business.

Promovarea patrimoniului României prin digitalizare

Google România a digitalizat și pus pe harta globală patrimoniul cultural, natural și istoric al țării:

  • Google Street View: acoperirea completă a României în 2012, vizite virtuale la Salina Turda (2015), Delta Dunării (2018) și Via Transilvanica (2023).

  • Google Arts & Culture: primele colecții românești în 2014, inclusiv Muzeul Brukenthal, Muzeul Țăranului Român și Complexul ASTRA, plus colecții ulterioare de patrimoniu, inclusiv „ia” tradițională, Castelul Peleș și Palatul Parlamentului.