Așa cum promiteam în ediția anterioară a HR Manager, în cel de-al doilea episod al seriei de articole pe tema învățământului dual vreau să vorbesc despre obligațiile legale ale companiei implicate în învățământul profesional în sistem dual – adică ale operatorului economic – și despre ce cheltuieli implică acest parteneriat, inclusiv în ce măsură acestea sunt deductibile.
Ce presupune, concret, implicarea unei companii în învățământul în sistem dual
Învățământul dual presupune o colaborare reală și susținută între unitatea de învățământ și companie. Pentru că din exterior lucrurile pot părea complicate, am sintetizat mai jos responsabilitățile principale pe care trebuie să și le asume compania, ca partener într-un astfel de program:
• Completează solicitarea de școlarizare, cu precizarea calificării și a numărului de locuri pe care le susține pentru anul școlar următor;
• Semnează un contract de parteneriat cu școala și cu autoritatea locală (primăria), care stabilește clar obligațiile fiecărei părți și bugetul estimat;
• Se ocupă de promovarea ofertei educaționale – adică de o campanie de employer branding dedicată;
• Definește metodologia de selecție a elevilor și se implică direct în procesul de admitere;
• Încheie contractele de practică împreună cu elevii, tutorii desemnați de companie și școala;
• Contribuie la proiectarea curriculumului în dezvoltare locală (CDL), adică a activităților de practică, alături de profesorii unității de învățământ;
• Organizează activitățile de practică: alocarea tutorilor, conținutul și logistica;
• Gestionează achizițiile necesare desfășurării practicii: echipamente, materiale, servicii etc.;
• Stabilește criteriile de acordare a burselor și asigură, împreună cu școala, plata și monitorizarea evoluției elevilor;
• Evaluează rezultatele învățării în cadrul practicii și participă la organizarea examenului de certificare profesională.
De la precauție la realizarea unui buget
Știu că această listă poate genera rețineri la început. Tocmai de aceea recomand un exercițiu practic: estimarea unui buget anual pornind de la categoriile de cheltuieli incluse în contractul de parteneriat. Acest demers arată:
• Care este nivelul estimativ al cheltuielilor pe care le-ar putea angaja compania și în ce constă, în mod concret, oferta financiară a companiei;
• Cât de atrăgătoare este aceasta pentru un adolescent de 14-15 ani, din punct de vedere financiar și educațional.
În tabel am sintetizat principalele categorii de cheltuieli, așa cum apar în contractul de parteneriat, alături de responsabilitățile corespunzătoare și condițiile ce pot fi stabilite pentru elevi.
Susținere financiară oferită de companie (Tip cheltuieli) | Condiții de acordare (exemple orientative) | Numeric (Nr.) | Valoare estimată (Val.) | Buget estimativ | Responsabilități ale operatorului economic |
Bursă lunară | - Nivelul de prezenteism (teorie și practică) - Nivel promovare/ Note minime la unele discipline - Rezultate la anumite evaluări | 10 luni | Minim 300 Ron | = Nr. Val. Număr elevi |
- Asigurarea activităților de practică de către tutorii alocați de companie - Stabilirea condițiilor de acordare a bursei în parteneriat cu unitatea de învățământ - Solicitarea unei evidențe recurente de la unitatea de învățământ referitoare la îndeplinirea criteriilor - Plata sumelor aferente |
Premii pentru stimularea performanței (burse de merit) | - Medie admitere / An școlar anterior > 9 | 10 luni | Minim 300 Ron | = Nr. Val. Număr elevi | |
Examinări medicina muncii și analize obligatorii pentru stagii practică |
De principiu toți elevii trebuie să beneficieze de aceste facilități, dar poate fi agreat cu unitatea de învățământ un prag de absenteism de la care compania să-și retragă susținerea conform obligațiilor elevilor din contractul de practică semnat cu aceștia. | o dată pe an | = Nr. Val. Număr elevi | - Planificarea și asigurarea unei examinări de medicina muncii la început de practică. | |
Echipament de lucru | de estimat |
= Nr. Val. Număr elevi | - Planificarea și asigurarea unei examinări de medicina muncii la început de practică. | ||
Echipament de protecție | 2 Echipa- mente | - Planificarea și asigurarea unei examinări de medicina muncii la început de practică. | |||
Transport la locul practicii și retur | = Nr. zile practică *2 (Tur-Retur) |
= Nr. Val. Număr elevi | - Decontarea sumei pe bază de abonament transport (interurban sau local) sau contractarea unei companii pentru transportul elevilor la atelierul companiei | ||
Asigurarea unei mese la practică | = Nr. zile practică | - Contractarea unui furnizor de servicii de catering pentru me- sele de prânz din zilele de practică/ masa la cantina companiei | |||
Obiective de investiții/ Reparații capitale/ Consolidări | Investiții/ Reparații fie la atelierul companiei, fie la atelierul școlii. | N/A | Valoare deviz lucrări | = Nr. ateliere * Val. | - Realizarea unui deviz estimativ de lucrări cu cheltuielile aferente modernizării/realizării de reparații fie la atelierul școlii, fie la atelierul companiei |
E necesar să aveți în vedere că o clasă de învățământ dual trebuie să aibă minimum 20 de elevi, aceștia putând fi solicitați de o companie sau mai multe.
Vestea bună este că toate tipologiile de cheltuieli descrise în tabel sunt deductibile fiscal! Adică aceste cheltuieli pot fi scăzute din venitul brut atunci când se calculează impozitul datorat, cu următoarele condiții: să fie justificate cu documente și să fie înregistrate în contabilitate.
Ce mesaj dorim să transmitem elevilor prin acordarea burselor?
Un element esențial al ofertei este bursa lunară de minimum 300 RON, dar, din experiență, recomand și acordarea unei burse de merit – cu criterii riguroase și exigente – care să transmită elevilor că performanța este apreciată și răsplătită.
De asemenea, criteriile de acordare a bursei lunare trebuie să susțină mesajul de responsabilitate: prezență constantă la orele teoretice și la practică, medii anuale bune, note minime la materiile relevante, disciplină (reflectată inclusiv prin media la purtare). Acestea nu sunt doar condiții contractuale, ci parte dintr-un contract psihologic între companie și elevi.
Două cheltuieli semnificative care nu apar în contract
Mai sunt două tipuri de cheltuieli care nu apar explicit în contractul cu unitatea de învățământ, dar care sunt semnificative:
1. Costurile campaniei de promovare și informare, astfel încât oferta educațională să ajungă la elevi și părinți;
2. Costul orelor scoaterii din producție a tutorilor de practică – acele zile în care specialiștii companiei sunt dedicați exclusiv activităților pedagogice.
Realizarea unei campanii de promovare poate însemna un efort considerabil, fiind necesară trimiterea unor colegi în școli să țină prezentări și să răspundă întrebărilor elevilor și părinților. Acest efort poate fi dublat de materiale de comunicare, care presupun costuri scăzute: flyere tipărite sau electronice până la modalități de promovare mai complexe: parteneriate cu ONG-uri, campanii în presa online/social media sau chiar spoturi radio/TV.
Nu intru acum în detalii – pentru că urmează un episod dedicat construirii unei campanii de employer branding în dual – dar pot spune clar: promovarea e esențială pentru atragerea elevilor potriviți.
Tutorii de practică: investiția-cheie
Cred cu tărie că tutorele de practică este cel care dă valoare întregii investiții.
Alegerea unor colegi experimentați, pasionați și cu abilități bune de comunicare este esențială. Ei sunt cei care creează legătura pedagogică necesară, îi formează pe elevi nu doar profesional, ci și uman.
Din acest motiv, este important ca estimarea bugetară să includă și costurile salariale asociate cu activitatea lor educațională. Dar dincolo de bani, relația tutore–elev este cea care influențează, în final, decizia unui absolvent de a alege sau nu angajarea în companie.
Tutorele este primul „model“ profesional pe care îl întâlnesc acești tineri. De la el învață, prin exemplu personal, ce înseamnă o muncă bine făcută, ce înseamnă colaborarea, responsabilitatea și profesionalismul. Tutorele este, în esență, „puntea“ dintre elev, ca viitor angajat, și companie.
Pot obliga elevul să se angajeze în companie la finalul studiilor?
Am fost întrebat deseori dacă se poate semna încă din perioada studiilor un contract prin care elevul să se oblige să lucreze în companie după absolvire.
E dificilă identificarea unui temei în legislația actuală care să permită acest lucru
Elevii sunt minori la momentul în care încep programul dual, iar această formă de educație face parte din sistemul public gratuit, chiar dacă presupune un parteneriat cu o companie privată. Contractul de muncă poate fi semnat abia după terminarea studiilor, când elevul devine major.
În episodul următor voi vorbi despre cum construiesco campanie de promovare eficientă pentru învățământul dual. E bine să avem în vedere că „Vocația“, chemarea pentru o anumită meserie, reprezintă poate singurul element pe care nu putem să-l ignorăm în învățământul vocațional, astfel că e vital ca oferta noastră educațională să ajungă la elevii potențial interesați, luând mereu în calcul că părinții sunt un factor-cheie în decizia de carieră a tinerilorla această vârstă.