Skip to main content

totem

    • BRANDURILE totemuri ale lumii contemporane?

      Ce legatura posibila s-ar putea institui intre brand si totem? Societatile contemporane (cel putin in referinta la civilizatiile occidentale) sunt societati deschise, bazate pe relatii de negociere si de schimb, in cea mai mare parte detasate de magic si chiar de sacru, prin urmare profane. Intrebarea si-ar avea rostul in conditiile in care am putea vorbi nu neaparat de o reintroducere a ideii de sacru in lumea contemporana, cat despre o ritualizare accentuata a practicilor sociale contemporane, inclusiv a practicilor de consum. In acest cadru, povestile marcilor, ritualurile de consum impuse de acestea, precum si crearea unui "spirit" al marcii ar putea fi considerate, in extremis, elemente ale unor practici de venerare a simbolurilor corporative. eu nu cred in capacitatea publicului actual de a venera marcile ca obiecte exterioare si nici in puterea "religioasa" a marcilor, dar pot crede, in baza psihologiei totemului, in capacitatea publicului actual de a se identifica cu brandul, considerata un simbol colectiv.

Recomandările editorilor