Skip to main content

Eticheta in afaceri

    • Eticheta in afaceri (X) - Olanda

      Desi succesul - mai ales cel obtinut prin efort personal - este respectat in societatea olandeza, in aceasta tara este recomandabil sa afisati modestie. Mai rezervati si formali cu strainii, olandezii considera autocontrolul si stabilitatea emotionala drept o virtute. Acestea se manifesta si prin numarul redus de intrebari personale pe care olandezii le pun sau la care sunt dispusi sa raspunda.

    • Eticheta in afaceri (IX) - Elvetia

      Cu toata fragmentarea si complexitatea administrativa (trei etnii, 26 de cantoane autonome compuse din peste 3.000 de comune), Elvetia este un exemplu de stabilitate, coeziune, armonie, neutralitate si dezvoltare economica. Aceste caracteristici sunt determinate de cultivarea unor principii precum responsabilitate civica, bunastare economica, etica protestanta si pragmatism, cu rezultate deosebite in ceea ce priveste eficienta, calitatea si orientarea spre servicii.

    • Eticheta in afaceri (VIII) - Finlanda

      Finlanda este un stat cu o economie puternica si cu aproape 5,2 milioane de locuitori. A intrat in Uniunea Europeana la 1 ianuarie 1995. Printre aspectele inedite ale acestei tari, enumar: cele mai multe telefoane mobile si conexiuni de internet pe cap de locuitor, peste 190.000 de lacuri; deasupra cercului arctic, soarele nu apune timp de 73 de zile, dar se si lasa asteptat alte 51 de zile.

    • Eticheta in afaceri (VII)- Portugalia

      Cresterea economica rapida din aceasta tara si-a pus amprenta si asupra stilului de a face business, dar a lasat loc unor obiceiuri culturale specifice: orientarea pe termen scurt si spre profit imediat (nu pe termen lung sau spre client), nerespectarea termenelor limita, individualism, munca dificila in echipa, birocratie ineficienta, improvizare, nepotism, incalcarea regulilor. Justitia functioneaza lent, iar contractele pot fi "simple bucati de hartie". Statutul, titlurile si simbolurile puterii sunt importante, iar orientarea autoritara completata de deferenta fata de superiori este frecventa. Chiar si intre cunostintele mai vechi, raporturile sunt formale.

    • Eticheta in afaceri (VI) - Irlanda

      Cei peste 3,7 milioane de irlandezi sunt descrisi ca avand o distanta mica fata de putere ceea ce face ca in relatiile interpersonale diferentele si inegalitatile sa fie minimizate, iar simbolurile de status sa nu fie bine privite. Dimensiunea masculinitate fiind dezvoltata, sugereaza dorinta de autorealizare si obtinerea de recunoastere prin munca depusa. Indexul redus de evitare a incertitudinii descrie o cultura in care sunt specifice usurinta de a face fata noului si asumarea anumitor riscuri.

    • Eticheta in afaceri (V) - SUA

      Dimensiunile culturale ale SUA sunt caracterizate de un grad foarte ridicat de individualism si un scor redus la orientarea pe termen lung, fapt ce determina flexibilitatea, independenta si orientarea spre noi oportunitati. Datorita masculinitatii crescute, exista diferentieri legate de sex, barbatii inca dominand structurile de putere. Cu toate acestea, s-a remarcat o tendinta a femeilor de a prelua modele masculine, marcate de competitie si asertivitate crescute. Societatea americana functioneaza cu mai putine reguli, un control mai redus si cu o toleranta ridicata la idei si credinte diferite, fapt confirmat de un scor redus al evitarii incertitudinii.

    • Eticheta in afaceri (IV) - Arabia Saudita

      Arabia Saudita este o monarhie si ocupa cea mai mare parte din Peninsula Araba. Populatia este de peste 25 de milioane, 100% de religie musulmana. Strainii trebuie sa se supuna legilor musulmane, care prevad inchisoarea pentru consumul anumitor produse: alcool, carne de porc si narcotice. Cultural, Arabia Saudita este similara altor tari arabe, caracterizate de distanta mare fata de putere (sistem de caste, acceptarea neconditionata a liderilor si tratamentul lor special) si evitarea relativ ridicata a incertitudinii (reguli specifice si clare create de cei care au puterea), rezistenta la schimbare. Individualismul de valoare medie descrie societatea araba drept una colectivista, de grup, atasata unei familii extinse si in care loialitatea fata de grup este foarte importanta.

    • Eticheta in afaceri (III) - Italia

      Cu o populatie de peste 58 de milioane de locuitori, Italia se mandreste cu mostenirea ei culturala si peisajele deosebite. Inconjurata de patru mari, cu munti de peste 4.000 de metri, cu trei vulcani activi si statul Vatican complet separat, industria turistica este una dintre cele mai dezvoltate. Analiza dimensiunilor culturale arata o similaritate cu Germania: tendinta spre individualism, masculinitate si evitare a incertitudinii sunt acompaniate de o distanta relativ redusa fata de putere. Diferenta evidenta este data de temperamentul latin al italienilor. Ei prefera sa faca afaceri cu oameni pe care ii cunosc si in care au incredere.

    • Aspecte internationale ale etichetei in afaceri (II)

      Germania este cea mai mare putere economica din Europa. Din punct de vedere al dimensiunilor culturale, Germania se situeaza pe o pozitie ridicata de individualism, masculinitate (barbatii domina structurile decizionale) si evitarea incertitudinii. Din aceste motive, la care se adauga si orientarea spre calitate si spre detalii, deciziile sunt luate ceva mai incet, lantul decizional avand mai multe trepte ierarhice. Dar, odata planificarea realizata, proiectele decurg rapid si cu termenele limita respectate. Scorurile mai reduse pentru dimensiuni culturale ca: distanta fata de putere si orientarea pe termen lung descriu capacitatea ridicata la schimbare a germanilor, desi acestia nu agreeaza deloc surprizele.

    • Aspecte internationale ale etichetei in afaceri

      Eticheta in afaceri si diversitatea interculturala au devenit elemente critice nu doar pentru persoanele din top-management, ci si pentru executivii si angajatii multor organizatii. Afacerile globale si transnationale au adus oamenii mai aproape, dar au pus fata in fata si diferentele de valori, obiceiuri si comportamente. Aceste elemente particulare ale fiecarei culturi devin foarte importante in cadrul relatiilor interpersonale, prin cunoasterea, aprecierea si respectarea acestor diferente, fie ca ne deplasam in tarile respective, fie ca acest contact are loc in Romania.

    • Lucruri mici de valoare mare (II)

      Modul in care ne comportam, comunicam si ne imbracam demonstreaza respectul pe care il aratam celorlalti si pe care il asteptam de la ei. Continuam prezentarea in aceasta editie a revistei a catorva reguli care se dovedesc a fi utile in dezvoltarea relatiilor personale.

    • Lucruri mici de valoare mare (I)

      Am auzit adesea spunandu-se ca lucrurile mici ii fac pe oamenii sa se simta mari. In varianta mai directa se spune ca <>. Acest fapt este mai mult decat adevarat in relatiile sociale, mediate de perceptiile interpersonale. Din acest motiv, merita sa zabovim putin discutand despre bunele maniere si eticheta in afaceri.

Recomandările editorilor