E vorba de pauza de lectură: angajaţii au ocazia să se relaxeze şi să înveţe lucruri noi citind, în timpul programului de lucru. Am fost curioşi să aflăm cum s-a ajuns la acest proiect inovator şi care sunt rezultatele de până acum.
Încă de la lansarea serviciului de bibliotecă, startup-ul a pus mare preţ pe recomandările personalizate de carte trimise săptămânal abonaţilor, care sunt scrise chiar de echipa Bookster. Tocmai de aceea, pentru a se asigura că generează tot timpul recenzii noi de carte, a fost creată pauza de lectură de 30 de minute pe zi.
După ceva timp, ei şi-au dat seama că această practică are un impact mult mai mare - ajută echipa să se dezvolte.

Dar cum văd angajaţii acest proiect?
Pentru Iulia Ghiţă, Account Manager şi una dintre primele angajate Bookster, pauza de lectură „este ca o busolă – mă ajută să citesc constant, altfel fiind tot timpul prea ocupaţi cu altele, de multe ori uităm să mai citim. Este totodată şi un motiv de mândrie, le povestesc adesea prietenilor mei că eu la birou am pauză de citit.”
Laura Ardeleanu, HR Coordinator la Bookster, ne-a spus că din punct de vedere al implementării au trecut prin mai multe încercări – la început pauza de lectură era obligatorie, apoi au decis la sugestia angajaţilor să devină opţional. Rezultatul a fost, însă, că după 2 luni foarte puţini colegi mai profitau de acest timp – le era destul de greu să se întrerupă din muncă.
“Am reintrodus atunci pauza de lectură ca un standard în programul de muncă. Paradoxul este că, deşi este un beneficiu drag colegilor noştri şi ne spun cât de mult îi ajută fie pentru dezvoltarea lor, fie pentru relaxare, este totuşi un obicei bun greu de ţinut pe termen lung. Pentru a-i ajuta, ne-am jucat şi cu perioada din zi în care luăm pauză de citit – chiar şi acest lucru aparent minor influenţează foarte mult cât citim. Pentru noi, momentul ideal este intervalul de fix dinaintea pauzei de masă”, a explicat Laura.
Ce impact are în business?
Dacă la început pauza de lectură a apărut ca o nevoie de business, acum este percepută ca un beneficiu de către cei ce fac parte din companie. Angajaţii Bookster se bucură că au timp special pentru a citi, că au libertatea să aleagă ce citesc în această pauză – cărţi de business, de dezvoltare personală sau beletristică.

Din punct de vedere organizaţional e o investiţie mare de timp – peste 100 de ore de învăţare pe an/angajat. Practic, fiecare angajat învaţă în ritmul său ce doreşte şi ce consideră relevant, iar Bookster îi asigură resursele – accesul la biblioteca generoasă, cu peste 50.000 de cărţi, şi timpul necesar învăţării. Rezultatele se fac remarcate în activitatea de zi cu zi, prin ideile noi pe care le aduc în şedinţe, prin interesul fiecăruia de a-şi îmbunătăţi abilităţile – obiceiul acesta ne face mai inovatori, mai eficienţi şi mai încântaţi să lucrăm la Bookster”, a încheiat Laura Ardeleanu.
Beneficiile cititului
Bill Gates şi Warren Buffett au fost întrebaţi ce superputere ar vrea să aibă. Răspunsul lor? Să citească mai repede. Ideea este că lectura reprezintă o piatră de fundaţie pentru a avea succes. Abilitatea noastră de a acumula cunoştinţe non-stop şi de a pune totul sub semnul întrebării este una dintre trăsăturile fundamentale ale omenirii. Nu există un task mai productiv decât acela de a învaţa, sub orice formă ar fi acest lucru.

Cercetătorii de la Carnegie Mellon au observat că imaginaţia noastră zburdă atunci când citim într-un mod similar cu cel în care muşchii minţii se comportă la atleţii care se gândesc la activităţi sportive.
Un studiu din 2013 arată că lectura ne face mai empatici. Asta pentru că ne punem în pielea personajelor, încercând să le înţelegem, să le anticipăm acţiunile şi să le descoperim motivaţia.
Tocmai de aceea un pasionat de citit va fi capabil să rezoneze mult mai bine cu cei din jurul lui.
În plus, lectura ne ajută să ne concentrăm mai bine, dar doar atunci când ne cufundăm printre cuvinte. Tocmai de aceea senzaţia de a ţine cartea în mâini nu se compară cu cititul de pe dispozitive, caz în care putem fi distrasi mai uşor.
Iar aceste calităţi - empatia şi o capacitate mai bună de concentrare - sunt esenţiale fiecăruia şi exersându-le citind, ele ne pot îmbunătăţi viaţa profesională, prin creşterea productivităţii la locul de muncă.