Modalități de promovare online – top 2022

Top realizat în funcție de eficiența promovării

Dacă aș avea șase ore pentru a tăia un pom, primele patru le-aș petrece ascuțind toporul”

- Abraham Lincoln -

  Înainte de toate, să enumăr principalele lucruri pe care le văd anul ăsta. Nu mai e o noutate pentru nimeni că în pandemie toată lumea a “descoperit” online-ul și promovarea online. În sfârșit s-a înțeles că, dacă nu ești online, nu exiști. Efectul îl simte însă toată lumea. Cererea de reclamă s-a dublat (în anumite domenii s-a triplat sau chiar mai mult). Ce înseamnă asta?  Prețuri duble sau triple la reclamă, pentru aceleași rezultate. Pur și simplu competiția a explodat. Care sunt, la modul general, efectele pentru promovarea online?
  • O specializare a promovării online. Nu mai există canal bun la toate. Fiecare canal de promovare online merge bine la ceva și mai puțin bine la altceva + nu îți mai permiți să faci reclamă acolo unde nu e foarte eficient
  • Interes în creștere pentru canale noi – Competiția pe “clasicele” Google și Facebook a adus prețuri foarte mari. Acum e șansa canalelor alternative.
  • O diferențiere foarte mare între firme cunoscute și firme necunoscute. Brand-ul vinde.  Fie că e al tău, fie că e al produsului. Dacă vrei să vinzi, ori vii cu un produs complet original și viabil, ori vinzi un brand consacrat.

Top Promovare Online – Clasament 2022 – în funcție de eficiența costurilor

Top realizat de SEOmark.ro în funcție de raportul cost/beneficiu și mărimea audienței potențiale

Mențiuni » Canale de promovare online care nu au intrat în top dar pot fi ok

Promovarea online prin afiliere și site-urile de afiliere Trebuie să precizez că, în cazul afilierii, nu vorbesc din cunoștințe proprii pentru că nu am implementat campanii de genul ăsta. Tot ce știu e din surse indirecte. Și aici piața s-a mai maturizat și s-a scumpit. Nu prea funcționează decât pentru produse – și alea în principal cunoscute și de la brand-uri mari. Cei care vând reclama, au înțeles că dacă promovează brand-uri/produse puțin cunoscute, șansa să vândă e foarte mică și pentru că sunt plătiți la conversie (la vânzare) aleg doar pe cine plătește foarte bine sau doar pe cei cu care au cât de cât siguranța că vor vinde. Din experiența mea (limitată, recunosc), firmele mici/puțin cunoscute, care au încercat această modalitate de promovare online, nu au avut succes. Pentru firmele mari/cunoscute, din ce aud, funcționează bine. 2performant e listată la bursă și, din ce văd, cifra de afaceri este în creștere vizibilă în 2021 față de 2020, la fel și primul trimestru din 2022 față de primul trimestru din 2021. Dacă firmele cumpără promovare mai mult, probabil o fac pentru că funcționează. Promovare online prin Site-uri de anunțuri (OLX, Publi24, LaJumate.ro, etc…) Pe anumite nișe, primele rezultate în Google sunt de la site-uri de anunțuri. Imobiliare, job-uri, vânzări/cumpărări, etc… Funcționează? DA, dar sunt și probleme. Avantajele și dezavantajele promovării online prin site-uri de anunțuri: În general cost mic, însă, OLX s-a scumpit și nu prea mai dă rezultate dacă nu plătești multe anunțuri. S-a aglomerat peste tot… NU funcționează pentru toate nișele. Ca o regula generală – fă căutarea pentru produsele tale în Google. Dacă Olx sau alte site-uri de produse sunt în prima pagină, atunci funcționează. Dacă nu... pas. Calitate în general slabă a publicului adus. Din păcate, ăsta e adevărul. Promovarea online pe site-uri de anunțuri aduce oameni mai modești... ca să zic așa. Dacă business-ul tău nu acoperă și zona asta, atunci dă skip. Funcționează destul de bine pentru firme mici și prețuri mici. Promovare online prin Spotify Concurența este bună peste tot. Pe video, YouTube a fost cam un monopol. Încă domină piața, dar, vin puternic din urmă alte firme. Spotify este una din firmele acestea. Spotify vrea să devină una din cele mai importante platforme de podcast-uri din lume. DACĂ investești în video și dacă afacerea ta se pretează pentru podcast-uri, atunci e bine să fii și aici. Canalul este clar în creștere rapidă și în România. Promovare online Reddit Reddit este cel mai mare forum din lume și cel mai accesat site din SUA. Există subreddituri și în România (subforumuri) însă, impactul e destul de limitat. La noi, Facebook și grupurile de Facebook au omorât forumurile în anii precedenți. Din fericire, lucrurile se schimbă. De ce? Datorită presiunilor legislative și datorită scandalurilor, Facebook a devenit un mediu în care libera exprimare (free speech) e destul de puternic limitată. Foarte mulți au avut experiențe cu postări banate pentru că se menționa ceva despre covid, iar mai recent, Ucraina și războiul din Est. Multă lume vrea mai multă libertate de exprimare. Și aici intervine Reddit. Funcționează? Da, însă din ce văd, nu ca un canal de vânzare directă. Este mai curând un canal de expunere, de conversații și unde îți expui produsul/serviciul comunității. Cel mai bine funcționează ca forum/canal de discuții unde spui o problemă, propui o soluție și încerci să generezi o dezbatere în comunitate. Locul 9 » Promovare Online prin LinkedIn Promovarea online pe LinkedIn a fost în anii trecuți în zona mențiuni. Azi e un canal care trebuie abordat separat. LinkedIn este în continuare un canal de promovare foarte scump. A fost și a rămas. De ce a crescut ca eficiență? Părerea mea e că, nu LinkedIn a crescut, ceilalți au scăzut ca eficiență. PRIN COMPARAȚIE – având în vedere că prețurile pe Facebook, Google s-au dublat sau triplat - LinkedIn a devenit mai eficient. Pentru cine este promovarea pe LinkedIn? LinkedIn nu e pentru orice. Este PREPONDERENT un canal de promovare pentru servicii B2B + recrutare personal și parteneri de business. Atât. Doar servicii B2B. Dacă vinzi ceva către publicul larg, promovarea online pe LinkedIn nu te ajută și nu merită să investești. Ăsta este motivul pentru care LinkedIn nu e mai sus în topul nostru. Este o unealtă bună, dar foarte specializată. Locul 8» Promovare Online prin Ziare + reviste + blog-uri din România online media Este o modalitate de promovare care a funcționat și, cred, care va funcționa atâta vreme cât vor fi și site-uri de conținut. Un aspect IMPORTANT este că aici gama de prețuri și oferte este foarte foarte diversă. Și, dacă ești dispus să cauți și să negociezi, se pot obține prețuri foarte bune. La fel de ușor se pot obține campanii care să nu aducă rezultate. Aici experiența și cunoștințele chiar contează. Enorm. Sunt în principal două abordări ale promovării online în mass media din România. (Evident ultra generalizez) Abordarea firmelor mari, care vor expunere mare și care, în general, au bugete mari și care lucrează cu agenții și ziare mari. Strict ca expunere – adică dacă vrei să știe toată țara de oferta ta – funcționează. Abordarea pentru firme mici – în esență, trebuie făcută o listă de site-uri medii, care să aibă audiență foarte potrivită pentru ce vrei tu să vinzi, și să negociezi prețuri bune cu ei. În general, aici se merge foarte mult pe agenții de marketing online pentru simplul motiv că au putere de negociere mult mai mare. E mult mai ușor să cumperi ceva la un preț bun, dacă achiziționezi en-gros, decât dacă iei la bucată. Este pe locul 8 pentru că, dacă nu știi ce faci, sau dacă nu colaborezi cu cineva care știe ce face, probabilitatea e mare să arunci cu banii pe fereastră. Locul 7 » Promovare Online prin Google Ads (fost adwords) Sunt convins că, dacă văd topul ăsta colegi de breaslă din alte agenții de promovare online, o să-mi sară în cap. Până la urmă, Google Ads este una dintre cele mai populare modalități de promovare online din România, plus că nu plătești decât pentru cei care caută ce vrei tu să vinzi … nu? Da, 100% adevărat. Există însă un proverb românesc: “la pomu' lăudat să nu te duci cu sacu'” Google Ads ESTE O LICITAȚIE. La orice licitație, dacă vin foarte mulți care licitează, prețul se duce în sus rău de tot. Și, o reclamă care e foarte scumpă, nu prea mai e eficientă. Față de prețurile pre-pandemie, costul mediu pe click în google a crescut de CEL PUȚIN 2-3 ori. Știu nișe de activitate unde prețul a crescut de 5-6-7 ori, ajungând la sume care mi se par ridicole pentru România – 30-40 lei per click. Există însă unii care dau banii ăia... altfel nu ar fi prețurile alea. EXISTĂ strategii care pot reduce costul per click. vezi video»