Pandemia ne-a demonstrat că niciodată nu poți fi suficient de pregătit pentru ce îți  poate rezerva viitorul. E important însă ca business-ul să fie flexibil, echipa să fie bine sudată, creativă, iar tu, ca lider, să-ți păstrezi judecata limpede.  Probabil că unele dintre cele mai mari provocări vor fi în continuare impredictibilitatea , scumpirea materialelor și problema forței de muncă, explică Octavian Fanea, CEO KADRA, însă, subliniază el, criza sanitară din România a relevat cât de important este să avem spitale moderne și sigure pentru pacienți și medici. Iar KADRA, prin soluțiile pe care le oferă (de la ușile cu protecție la foc, la cele curate, care limitează răspândirea bacteriilor), poate fi parte a soluției modernizării sistemului românesc de sănătate, la fel cum poate fi soluție pentru un alt deziderat: să trăim în orașe mai „smart”, adică mai puțin poluate, care oferă confort și siguranță.  Ce îl motivează și îl mobilizează ca lider, care sunt valorile după care se ghidează și cum reușește să-și mențină echipa implicată, mereu pregătită să lucreze cu cele mai noi tehnologii din domeniu, sunt principalele subiecte pe care le-am abordat în interviul de mai jos.

De ce abilități are nevoie un lider pentru a-și menține ”nava” în siguranță?

O calitate foarte importantă în vremuri cu un grad de impredictibilitate atât de mare cred că este adaptabilitatea. Liderii trebuie să identifice soluții și oportunități pentru „a naviga” în siguranță în aceste vremuri. O caracteristică a perioadelor dificile este aceea că evidențiază toate  vulnerabilitățile. Liderii care și-au  construit echipe puternice, bazate pe  integritate, responsabilitate și respect  au pe cine se baza, mai ales în momente  dificile.

Ce noi valori, ce abordări îl vor ajuta  să navigheze drept și să urmărească  întotdeauna nordul?

Nu cred că e nevoie de noi valori, ci doar  de un set de valori sănătoase, valabile în  orice vremuri. Respectul pentru colegi,  pentru client și muncă este o valoare  importantă. Cred că dacă ești condus  de respect, integritate, responsabilitate,  implicare totală în tot ce faci, crezi în  colaborare eficientă și ai pasiune pentru  inovație, deja vii în întâmpinarea echipei  și clienților cu un set important de valori.

Ca lider și ca om, care sunt prioritățile dvs  pentru 2022?

Ca lider al unui business cu experiență  de aproape trei decenii în domeniu, îmi  doresc ca în 2022 să fim un pas mai  aproape de ceea ce visăm cu toții: să avem  spitale moderne și sigure. Suntem convinși  că orașele viitorului vor fi green sau nu  vor fi deloc, iar KADRA a implementat  soluțiile sale de smart mobility în multe  orașe din țară. Pentru mine personal îmi  doresc ca în 2022 să fiu sănătos, să am  puterea și inspirația să duc la îndeplinire  tot ce mi-am propus.

Sunteți de 5 ani CEO KADRA. Ce vă  motivează să mergeți mai departe?

Mă motivează ce m-a motivat  întotdeauna – pasiunea pentru ceea ce  fac și dedicația echipei din care fac parte.

În aceste luni de criză, cum v-ați schimbat  prioritățile astfel încât să păstrați compasul  moral și să profitați de oportunitățile pe  care le-a adus schimbarea?

Cred că, dacă ești condus de un set de  valori solide, acelea te ajută indiferent dacă  business-ul trece prin momente mai line  sau prin „ape tulburi”. Indiferent de cum  sunt vremurile, preferăm să vorbim mai  mult despre soluții decât despre probleme,  e mai constructiv. Cât despre schimbări,  pandemia nu a făcut altceva decât să  scoată în evidență vulnerabilitățile pe care  le avem ca societate. Știm de multă vreme  că spitalele au nevoie de modernizări  încât să fie spații sigure pentru pacienți  și personalul medical, iar noi suntem  cel mai mare și vechi furnizor de soluții  integrate de acces din România. În 27  de ani de experiență, am implementat  5000 de soluții de acces și am avut 80 de  intervenții în spitale de stat și private din  toate regiunile țării. Le-am modernizat,  iar acum medicii și pacienții se bucură de  spații confortabile și sigure. Ne dorim să  fim parte a soluției pentru un sistem de  sănătate modern și sigur. Câștigul ar fi,  de altfel, al întregii societăți.

Care sunt facilitățile pe care le oferiți  angajaților?

Avem un mediu de lucru modern și ne  susținem unii pe alții. Compania este  un loc unde te poți dezvolta și chiar îți  poate deschide ușile spre succes. Avem  mulți angajați care au ajuns în scurt timp  în poziții importante venind direct de  pe băncile școlii. Încurajăm inițiativa,  oferim suport și sprijin celor care vor să  se dezvolte și există și facilități imediate. În afara unui salariu motivant, care respectă efortul angajatului, programul flexibil și oferirea unei zile în plus de concediu la fiecare doi ani vechime sunt facilități suplimentare.

E important, ca pe lângă un mediul de lucru sănătos să existe și un mediu de lucru modern. În ce se traduce asta la KADRA?

Printre altele, oferim angajaților unul dintre cele mai moderne sedii în care pot lucra. Suntem considerați un fel de Silicon Valley al României. Este plăcut la birou, dar oricât de prietenos ar fi ambientul, trebuie susținut și prin decizii de HR inspirate. Angajații simt că încurajăm latura lor creativă, exprimarea pe plan profesional, inovația. Suntem flexibili și în ce privește programul de muncă, pentru că nu vrem să se simtă îngrădiți. Cu alte cuvinte, vrem ca fiecare angajat să știe că e important pentru noi. Ceea ce gândește, dedicația, pasiunea pe care o pune, toate sunt apreciate. Are un cuvânt de spus, care va fi apreciat. Asta înseamnă pentru noi mediu de lucru modern – ceva ce include componente materiale, dar și unele valori imateriale.

Ce posibilități de training, avansare, dezvoltare le oferiți angajaților?  

Fiecare angajat are posibilitatea să învețe absolut tot ce îl interesează. Cred că cel mai bun exemplu în acest sens este propriul meu parcurs profesional. Când am venit în companie, am ocupat poziția de vânzător de soluții de acces. În 2017, an devenit CEO-ul companiei. Mi s-a spus întotdeauna că, dacă ești proactiv, poți avansa. Însă, nu pot să spun că am urmărit cu obstinență acest lucru. Eu cred că și dacă ești pasionat de ceea ce faci, tot acolo ajungi. Pur și simplu am fost curios să învăț și mi s-a oferit tot suportul. Dar acesta nu este doar cazul meu. Sunt mulți angajați în companie care au ajuns în poziții importante acum, deși la început nu aveau niciun fel de experiență. Au învățat totul la KADRA.  Credem foarte mult în responsabilitate, adică în conștientizarea impactului pe care-l are orice acțiune asupra colegilor de muncă, clienților, companiei și mediului. Suntem convinși că implicarea aduce rapid o echipă mai aproape de succes și credem în respect – pe care trebuie să-l oferi, înainte de a-l primi. Nu în ultimul rând, suntem convinși că putem funcționa doar împreună. Buna colaborare nu este o valoare la care aspirăm, ci modul nostru de lucru de zi cu zi. Iar ceea ce ne unește cel mai mult ca echipă este pasiunea pentru inovație, pe care clienții o descoperă în toate soluțiile pe care le oferim, multe premiere în România.

Sunteți deschizători de drumuri pentru multe dintre  soluțiile aplicate în România. Câte dintre ele au pornit  chiar de la angajați?

Într-adevăr, suntem compania care a adus pentru  prima dată în România policarbonatul, prima care a  introdus plata cu cardul sau contactless, cu smartphone ul, la automatele de plată ale parcărilor, am introdus pe  piața din România ușile automate etanșe pentru sălile de  operații, ușile „curate” de salon și lista ar putea continua.  Mare parte dintre soluțiile pe care le implementăm sunt  rezultatul unor ședințe de brainstorming ale diferitelor  departamente, care studiază permanent ceea ce se  întâmplă în domenii similare în lume și se gândesc  cum ar putea fi implementat și în România.  Echipa noastră este una cu competențe aprofundate,  mereu pregătită să lucreze cu cele mai noi tehnologii  din domeniu, deservind optim nevoile clienților.  Setul de valori funcționează ca un fel de coloană  vertebrală a companiei. Credem că aplicarea acestora  înseamnă concret echipe angrenate spre dezvoltare  și succes pe de-o parte, iar pe de altă parte, clienți  mulțumiți. Pentru compania noastră ne dorim mai  mult decât o cifră de afaceri foarte bună. Vrem să fim  parte a mecanismului care transformă orașele României  într-unele inteligente și adaugă un plus de calitate vieții  oamenilor care le locuiesc. Vrem să vedem spitale  sigure, igienice și medici care se concentrează doar  asupra pacienților. Vom ști atunci că ne-am realizat  targetul de business, dar am făcut ceva în plus și pentru  generațiile viitoare. Cred că la un astfel de model de  business trebuie să ne raportăm.

Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 275 Pentru abonare, click aici