Aproape jumătate dintre managerii români (41%) estimează o scădere a economiei naționale în 2026, potrivit unui sondaj realizat de EXEC-EDU, companie de executive education. Cu toate acestea, 42% dintre respondenți se arată optimiști în privința performanței propriilor organizații, evidențiază un paradox interesant: prudență la nivel macroeconomic și ambiție la nivel microeconomic.

Prudență macro, ambiție micro

Barometrul EXEC-EDU relevă că 49% dintre manageri se așteaptă ca activitatea companiilor lor să stagneze anul viitor, în timp ce aproape jumătate rămân încrezători că 2026 va aduce creștere a veniturilor. „Acest rezultat indică faptul că organizațiile cu strategii clare și execuție consecventă pot continua să performeze, chiar într-un context economic dificil”, afirmă Oana Scarlat, CEO EXEC-EDU.

Doar 15% dintre manageri spun că strategia companiei lor este complet aliniată cu acțiunile implementate. În schimb, 31% recunosc că planurile sunt fragmentate și greu de pus în practică, ceea ce poate afecta eficiența și rezultatele organizației.

Conform sondajului, 54% dintre managerii de nivel mediu se confruntă cu lipsa de resurse pentru a pune în aplicare strategia companiei, 27% semnalează comunicare neclară, 21% se simt limitați în autonomie, iar 23% consideră că obiectivele multiple și contradictorii le îngreunează activitatea. „Managerii de mijloc sunt esențiali pentru transformarea planurilor în rezultate, dar au nevoie de direcție clară și mandat real”, explică expertul.

Leadership și retenția angajaților

Studiul arată că pentru 82% dintre respondenți loialitatea angajaților depinde în primul rând de managerul direct. Alte aspecte esențiale pentru retenție includ proiectele cu sens și autonomia în muncă (45%) și pachetul de beneficii (41%). Flexibilitatea programului, posibilitatea de lucru hibrid și oportunitățile de dezvoltare profesională rămân factori importanți pentru o parte semnificativă a angajaților.

Într-un an marcat de incertitudine economică, managerii consideră că protejarea nucleului de business presupune investiția în oameni și relații. Astfel, 47% au menționat retenția talentelor cheie, 45% fidelizarea clienților existenți, iar 43% menținerea marjelor de profit pe segmentele principale de activitate.

Potrivit sondajului, principalele priorități pentru anul următor includ eficientizarea operațiunilor (65%), diversificarea portofoliului de produse și servicii (51%) și explorarea de noi segmente de piață sau extinderea internațională (36%). În plus, 32% dintre respondenți plănuiesc inovarea modelului de business, iar 64% consideră că sunt necesare schimbări majore la nivel operațional și de digitalizare.

În pofida contextului economic provocator, 56% dintre manageri vor menține bugetele pentru programele de training și dezvoltare la același nivel, 15% intenționează să le majoreze, iar doar 23% vor face reduceri. Prioritățile pentru investiții în dezvoltarea angajaților includ digitalizare, date și inteligență artificială (60%), management, leadership și coaching (48%), precum și activități de team building și vânzări/customer service (25%).

Sondajul „Cum răspund liderii la complexitate în 2026” a fost realizat în luna octombrie și a implicat manageri din industrii precum retail, IT, petrol și gaze, educație, FMCG, banking, agribusiness, curierat, transporturi și consultanță. Participanții provin din companii cu diverse dimensiuni și structuri de capital: 46% lucrează în organizații cu capital românesc, 38% în firme cu capital străin, iar restul în companii mixte.