Un mediu flexibil pentru angajați
Cuvântul de bază pentru angajările din 2021 este flexibilitatea. Flexibilitatea se referă la toate aspectele jobului.
De exemplu, primul lucru pe care trebuie să-l facă firmele din România și nu numai, este să ofere o perspectivă asupra modului de lucru. Cele mai multe companii vor lucra hibrid, cu angajați care lucrează de acasă și de la birou. Dar pentru acest lucru, o companie trebuie să argumenteze beneficiul pentru care angajații ar trebui să fie fizic la birou. În plus, angajații vor mai multă flexibilitate după ce s-au obișnuit cu modul de lucru din pandemie. Astfel, o organizație trebuie să ofere responsabilitate departamentelor individuale care-și pot construi în mod mai eficient modul de lucru.
În plus, trebuie să existe beneficii legate de orele de sosire la birou, pentru evitarea aglomerației, un program flexibil în weekend sau chiar modalități prin care se poate lua un concediu oricând.
La nivel mondial, firme precum Netflix, Sony, Evernote sau Roku oferă „concediu nelimitat” angajaților. Acest lucru înseamnă că aceștia nu sunt limitați la cele 21 de zile legale, teoretic pot lua oricâte zile doresc. Acest lucru, deși pare contraintuitiv, crește fidelitatea lor față de firmă, dar și responsabilitatea personală.
Un lucru este clar în 2021, angajații nu mai pot fi convinși doar prin beneficiile tradiționale.
Daniel Metz, Președinte al Consiliului de Administrație NTT DATA Romania, spune că așteptările absolvenților de facultate care vor să lucreze în IT s-au schimbat. El își amintește în cadrul unui interviu de momentul în care a primit la sediul firmei mai mulți absolvenți.
„Au venit să se întâlnească cu mine şi m-au întrebat cum s-a pregătit firma pentru venirea noastră. Ce am făcut noi ca să îi integrăm în compania noastră. Am fost uimit. Ei sunt oameni care știu exact ce vor și asta îi face valoroși.”. El menționează că, deși acum compania lucrează remote, a încercat mereu să transforme mediul de lucru într-unul în care angajații se simt ca acasă, inclusiv cu posibilitatea de a-și lasa și copiii acolo cât timp muncesc.
Program de recomandări pentru angajații actuali
Pentru companiile care activează în domenii foarte concurențiale și unde sunt mai puțini angajați decât posturi disponibile, una dintre cele mai bune metode de recrutare chiar și în pandemie rămâne cea pe bază de recomandări. Pentru acest motiv e important ca orice companie care are în plan să crească numărul de angajați să ia în calcul un program de „employee referral”, adică bonusarea angajaților care recomandă un candidat.
Una dintre companiile cele mai cunoscute privind aceste beneficii este Salesforce din Statele Unite care plătește până la 5,5 milioane de dolari pe an pentru bonusuri de recomandare către angajați. Înainte de pandemie acest lucru se întâmpla printr-un proces care se numea „Recruitment Happy Hours”, unde angajații companiei invitau potențiali candidați pentru a cunoaște mediul de lucru.
Practic, o metodă rapidă sunt aceste maratoane de recrutare, în care angajații sunt invitați să recomande oameni într-un interval limitat de timp, iar cei mai de succes primesc bonusuri pe măsură. Această modalitate e și una de fidelizare a angajaților actuali, pentru că dacă muncești cu oameni pe care-i cunoști te vei simți mai bine în interiorul unei companii.
Employer Branding - ce este și de ce contează?
Deși unele companii investesc în employer branding, acest lucru e și mai important în 2021. Astfel, orice companie trebuie să aibă un mesaj pentru a atrage angajații. Acest lucru se face și prin site-ul propriu, unde trebuie descrisă atmosferă și mediul de lucru, valorile companiei, viziunea pentru viitor.
Employer branding înseamnă testimoniale transparente ale angajaților, dar și o prezență constantă pe platformele de feedback privind mediul de lucru, precum Glassdoor sau Undelucram.ro.
Libby Sartain, Chairman of the Board la AARP Foundation, cea mai mare organizație de HR din Statele Unite, consideră că „o campanie internă de branding trebuie să implice multiple elemente, cum ar fi marketing, PR, advertising, comunicare corporate, achiziție de talente, învățare, dezvoltare, compensare, beneficii, facilități”. Ea menționează că în fiecare an departamentele de HR ale companiilor trebuie să planifice mesaje noi și proaspete privind compania. Astfel, chiar dacă valorile de bază nu se schimbă, mesajul trebuie reîmpachetat mereu, indiferent de dimensiunea firmei.
Salarii pe măsură
Pentru anul 2021, 90% din companiile IT din România iau în calcul majorarea salariilor, iar acestea vor crește cu 8% la nivelul întregii piețe. Acest lucru vine și din mediul concurențial de pe piață, migrația forței de muncă în IT în 2020, fiind de 14%.
Chiar dacă nu e principalul motiv pentru care un angajat vine la o companie, salariul rămâne esențial, fiind baza tuturor beneficiilor. Din acest motiv o companie care dorește să crească trebuie să ia în calcul majorarea salariilor, atragerea de talent nou și incentivarea acestora.
Robert Bosch spunea că „Nu plătesc salarii bune pentru că am foarte mulți bani. Am foarte mulți bani pentru că plătesc salarii bune”. Acest lucru este foarte adevărat, pentru că astfel poți atrage cei mai buni oameni și poți crește nivelul întregii echipe.
Un mediu de lucru sigur
În ultimele 18 luni angajații au căutat diferite lucruri atunci când vine vorba de a se angaja. Astfel, oamenii se uită la modul în care arată mediul de lucru, cum se simt angajații, care este atmosfera.
Dacă vorbim de un mediu de lucru hibrid, în care se lucrează și de acasă și de la birou, mulți candidați vor dori să știe care sunt măsurile de siguranță pe care o firmă le ia la birou. Cum se respectă măsurile sanitare de protecție Covid-19? Cât de purificat este aerul? Câți angajați pot veni la birou deodată și, mai important, cât de flexibil este programul?
Multe echipe își doresc să vină la birou atunci când își doresc și să aleagă momentele când se întâlnesc, din acest motiv e important pentru o companie să aibă o organizare bună. Dacă vorbim de o firmă mare, asta înseamnă un software transparent în care să știi exact câți oameni sunt la birou într-un moment.
Sursa foto: Shutterstock