Buna ziua, spioni serviti?
Pe piata romaneasca
s-a infiltrat un instrument tinut de decenii la mare pretuire in Vest: cumparatorul
misterios. Desi numele nu o sugereaza prea exact, existenta lui ii bantuie pe
angajatii din sectorul serviciilor. "Clientul misterios (sau sub acoperire, cum
preferam noi sa-l numim) are doar aparent o conotatie apropiata de cea a unui
spion, pentru ca este instruit sa nu-si declare <
gistrau numai peste Ocean o cifra de afaceri de circa 600 de milioane de
dolari.
Care e de fapt misterul
Intre un client
obisnuit si unul sub acoperire nu este, la prima vedere, nici o diferenta. Doar
ca, daca primul este deranjat de atitudinea vanzatorului si pleaca frustrat,
cel din urma ii
inregi-streaza acestuia comportamentul conform unor coordonate bine stabilite si
poate propune chiar concedierea sa.
Dar cat de etica
este o asemenea atitudine fata de angajat? "Aproape in totalitate, companiile
care apeleaza la serviciile noastre isi informeaza angajatii abia dupa ce acestia
au fost vizitati de <
Pentru cei care par contrariati de asemanarea nu tocmai incurajatoare dintre cumparatorul misterios si legendarii spioni, managerul Advices Center asigura ca "aceasta activitate vizeaza in exclusivitate comportamentul profesional al angajatului, fara a se intra in viata intima a acestuia". In rest, "putem spune ca sunt si cateva similitudini sub aspectul culegerii informatiilor: acesta intra in contact cu angajatul companiei sub o identitate si cu o motivatie falsa".
Unde-i lege, nu-i supraveghere
La inceputul lunii, CEO-ul Wal-Mart, H. Lee Scott a fost nevoit sa-si ceara scuze omologului sau de la New York Times dupa ce s-a aflat ca, in incercarea de a afla cine era autorul scurgerii in presa a unor informatii incomode, i-a spionat si pe citiva angajati ai prestigiosului jurnal. La finalul anului trecut, Hewlett Packard a ramas fara conducator, dupa ce CEO-ul Patricia Dunn si-a dat demisia in urma unui incident asemanator. De altfel, 77% dintre companiile americane monitorizeaza computerele angajatilor, iar un sfert dintre ele au operat concedieri dupa cercetarea datelor astfel obtinute. Cea mai stricta dintre ele este, conform, unui studiu din 2003, Eli Lilly, urmata indeaproape de Wal-Mart.
Nici managerii romani nu au ramas reci la posibilitatile oferite de tehnologiile "sub acoperire". Nu mai este o raritate ca angajatii sa se planga de impresia ca sunt urmariti la fiecare pas, ca detecteaza din intamplare pe computerul de la birou vreun program tip spyware, venit nu sub forma de virus, ci pe filiera manageriala - prin care toate informatiile de pe hard sunt stocate intr-o baza de date ce sta apoi la dispozitia mai-marilor companiei.
Pentru cei ajunsi la limita rabdarii, revista Forbes da sfaturi impaciuitoare, atat pentru companii - cum sa-ti spionezi legal angajatii -, cat si pentru cei din urma - cum sa scapi de Big Brother. Pe langa diverse metode de a te ascunde de "ochiul din tavan" si de a vorbi codat la telefon, cea mai transanta dispozitie este, la urma urmei, "Nu va incredeti in nimeni!"