In blogosfera romaneasca, middle si top managementul este reprezentat limitat, iar blogurile corporatiste, ridicate-n slavi pentru eficienta de ani de zile, nu au deschis inca ochii. Prin urmare, la noi, toti detinatorii de functii de rasunet care au luat calea comunicarii virtuale provin din domeniile marketing, PR, mass media sau IT. In schimb, o privire in diagonala asupra CEO blogurilor de pretutindeni ne-ar putea dezvalui si cateva dintre motivele pentru care managerii romani nu adera la aceasta tendinta: nu au timp, nu inteleg exact importanta feedback-ului constant de la angajati si clienti sau se impiedica in schimbarea registrului formal cu unul colocvial, singurul citet pentru publicul larg.
Pe blog, CEO-ul strain e de fapt PR
Cel mai respectabil si mai laudat blog de catre businessmanii romani pare a fi, in urma unei sondari succinte, cel al lui Jonathan Schwartz, CEO la Sun Microsystems - fireste, companie tot din domeniul IT. Pe buna dreptate, caci, desi ramane in limitele profesionale, da informatii pretioase pentru pasionati, de la cifre extrase din sondaje specializate la noutati din domeniu. Un alt director care-si face timp pentru internauti este Bob Sutor, Vice President of Standards and Open Source la IBM. Si in cazul sau primeaza postarile despre domeniul pe care-l stapaneste, insa, intre categoriile de subiecte acoperite pe blogul sau sunt si chitara, gradina sau muzica, de unde putem afla, printre altele, si "Cum sa-ti ordonezi CD-urile cu Bob Dylan". In rest, o punere in revista a blogurilor marilor businesmeni da dureri de cap. Sa aruncam o privire asupra jurnalului online al CEO-ului McDonald's, Bob Langert. Desi tentativele de a adopta un limbaj colocvial sunt aproape palpabil-dureroase, una din trei propozitii contine sintagmele "corporate social responsibility" si "key performance indicators", iar reusitele extraordinare ale companiei pe care o conduce razbat indiferent de topicul abordat. Este, probabil, unul dintre motivele pentru care nu reuseste sa indeplineasca una dintre functiile esentiale ale bloggingului: nu are deloc comentarii, dar se straduieste, in invitatii precum "Sper ca va plac ultimele schimbari pe care le-am adus pe blog si ca veti continua sa-mi dati feedback(!) si comentarii, pentru ca pur si simplu ma omor dupa blogging!". Acelasi continut, deci si feedback, sunt vizibile si in cazurile blogurilor altor guru ai afacerilor: Randy Baseler, vicepresedinte al diviziei de marketing la Boeing, Federico Minoli, presedinte Ducati, sau Jacques Kemp, Chief Executive Officer ING Asia/Pacific, ale caror insemnari nu depasesc atributele unor simple comunicate de presa. In schimb, chiar daca sunt mari sanse sa se numere printre sarcinile departamentului de PR, exista deja o categorie noua de bloguri, cele de nisa. Printre acestea, iese in fata cel al lui Bill Marriott, care pledeaza aproape in toate postarile pentru "inlaturarea barierelor la nivel global".
Limba de lemn, versiunea 2.0
Desi exemplele
din afara demonstreaza mai degraba contrariul, bloggerii romani raman optimisti
in privinta capacitatii GM-ilor romani de a se distanta de limbajul scortos cu
care i-a obisnuit fisa de post. "Asa cum <
Faima pe doi bani
"Blogerii sunt
cei mai <
"Faima? Eu as spune branding personal plus o constructie echilibrata si corecta a imaginii publice. Poate fi vorba de faima in cazul vedetelor sau al politicienilor, insa in cazul managerilor lucrul cel mai important este dezvoltarea sau consolidarea afacerii. Blogul ajuta enorm pentru realizarea profilului unui viitor partener de afaceri. De asemenea, iti furnizeaza un sentiment de incredere cand ai acces la atatea informatii personale despre un om", il contrazice punctual Bogdan Gavrila, manager Core Target cu vechime in PR. Pe marginea egocentrismului bloggerului de pretutindeni croseteaza si Alin Popescu, de parere ca, "in cele mai multe cazuri, un blog reuseste mai degraba sa intretina faima, decat sa o creeze". Restransa zi de zi de cutumele PR-ului, Tereza Valcan crede, pe de alta parte, ca "cei care opteaza pentru crearea blogurilor o fac mai degraba din nevoia de exprimare libera si necenzurata".
Si gongurile ar bate pentru...
"Nu ma atrage nici un manager de la noi destul de mult incat sa ma abonez la blogul lui", spune refractar Vladimir Oane, iar Ciprian Stavar e de aceeasi parere. Alin Popescu ar frecventa blogul lui Ion Tiriac, iar Bogdan Gavrila marturiseste ca "intr-o discutie cu Calin Fusu - fondatorul Neogen - l-am intrebat de ce nu isi face blog. Mi-a raspuns ca e prea ocupat si ca momentan obiectivul sau principal este sa dezvolte afacerea. Prin urmare, as vrea sa vad in blogosfera top-manageri care si-au dezvoltat afacerile si acum se preocupa de lucruri mai abstracte, cum ar fi bloggingul". Pana atunci, trebuie sa se consoleze cu cel al lui George Copos, si asta doar daca este suporter fervent al echipei din Giulesti. Asta deoarece de pe blogul lui Copos, gazduit de portalul fzr.ro, nu o sa aflati nici cifra de afaceri a grupului Ana in 2006, nici ce implicare are in scandalul Loteriei, ci doar opinii asupra traseului Rapidului si dialoguri cu "forzarapidistii".