Defilam in Europa cu salariile mici cu care ne-am resemnat si cu costurile scazute de pe piata spatiilor de birouri. In schimb, eventualii investitorii stramba din nas cand vine vorba despre infrastructura rutiera sau de calitatea telecomunicatiilor. Totusi, per ansamblu, criteriul pe care majoritatea companiilor chestionate l-a indicat ca decisiv pentru deschiderea unei noi reprezentante este posibilitatea de acces pe piata, sarcina pe care nu o indeplinim cu brio, dar nici nu suntem de ras. Apoi, in continuarea conditiilor necesare pentru a atrage o investitie se situeaza personalul calificat si ieftin si calitatea telecomunicatiilor. Insa, asa cum era de asteptat, importanta acordata diversilor factori variaza in functie de profilul companiei. De pilda, facilitatile oferite de autoritati sau infrastructura rutiera s-au dovedit a fi esentiale pentru companiile de tip industrial si mai putin importante pentru cele care ofera servicii.
Instalatorul polonez ne face concurenta
Un semn bun pentru Romania este faptul ca, potrivit sondajului, o cincime dintre companii au de gand sa-si deschida noi reprezentante in urmatorii doi ani, iar optiunea celor mai multe dintre ele se indreapta catre noile state membre, urmate apoi de China si India. Ca si in studiul din 2005, cel mai seducator oras ramane Varsovia, unde sunt pe punct sa se lupte pe spatiile de birouri peste 50 dintre organizatiile respondente. Nici reprezentanta Romaniei in top nu are insa de ce se plange, 30 de firme europene intentionand sa-si deschida sucursale in Bucuresti in urmatorii cinci ani. "Stabilitatea politica, atitudinea pro-europeana a tarii, impozitul pe profit sau taxele salariale, mai mici fata de alte state central si est-europene sunt factori care vor mentine o motivatie investitionala la fel de mare ca in trecut", justifica aceasta decizie Bogdan Calarasu, director de comunicare in cadrul Siemens Romania, unul dintre investitorii "cu traditie" de la noi.
Mai multe firme luminoase ca in Manchester
De remarcat ca nici una dintre metropolele de pe batranul continent nu se bucura de prezenta pe teritoriul ei a jumatate dintre companiile chestionate, semn ca mai este inca destul loc de extindere. Surprinzator la aceasta categorie este chiar punctajul Bucurestiului, unde 9% dintre firmele europene au deja sucursale. Procentajul este net superior unor orase care inainte ne-ar fi facut sa rosim de invidie, ca Atena, Helsinki sau Manchester. "In 1990, primul an in care a fost organizat sondajul, doar 8% dintre companiile participante aveau birouri la Praga si Varsovia, in timp ce astazi avem de-a face cu 18, respectiv 16 procente. Bucurestiul pare a se afla in postura in care erau aceste doua orase in 1990", ne taie din entuziasm cu o comparatie sensibila Elaine Rossall, Associate Partner, Cushman & Wakefield European Research Group.
Angajati modesti si asupriti
Perceptia strainilor asupra Bucure-stiului cunoaste arareori calea de mijloc. Cu exceptia capitolelor "posibilitatea de acces la piata", "limbi vorbite" si "personal calificat", unde ocupam pozitii comune, ca 22, respectiv 19, capitala se situeaza la polurile opuse ale opiniilor participantilor la studiu. Prin urmare, figuram in top zece in ceea ce priveste numarul de spatii de birouri disponibile (9), pretul acestora (2), climatul favorabil investitiilor asigurat de guvern (7) si salariile (2). Reversul monedei este ca, in acelasi timp, ne asezam pe podiumul rusinii in ceea ce priveste calitatea vietii angajatilor, transporturile interne si externe si calitatea telecomunicatiilor. "Din pacate, acesta este un dezavantaj major, tinand cont ca peste jumatate dintre cei intervievati considera aceste criterii drept esentiale pentru deschiderea unei reprezentante intr-un oras nou. De asemenea, Bucurestiul nu puncteaza la capitole mai soft, ca nivelul poluarii sau calitatea vietii. Este interesant ca, desi acesti din urma factori sunt considerati cel mai putin importanti de catre respondenti, ne asteptam ca ei sa devina din ce in ce mai demni de luat in seama, pe masura ce forta de munca calificata devine mai mobila", ne ingrijoreaza reprezentanta Cushman&Wakefield. Rezumand casutele pe care trebuie sa le bifam pentru a creste in ochii occidentalilor, ea atentioneaza ca, "in principiu, pretentiile companiilor se rezuma la transport - transportul public, ameliorarea fluiditatii traficului, reducerea ambuteiajelor, imbunatatirea legaturilor cu celelalte orase mari".
Brandul Bucuresti sufera la marginea Europei
"Pentru a-si imbunatati pozitionarea, orasul trebuie sa se <
Ne pierdem nurii in fata retailerilor
"Trebuie mentionat ca, o data cu integrarea in UE, o serie de avantaje, dar si dezavantaje, se vor estompa intr-un anumit interval de timp: salariile vor creste, infrastructura va fi reabilitata, normele de productie vor fi armonizate cu legislatia Uniunii. Puterea de cumparare a romanilor va creste, ceea ce va crea oportunitati foarte bune celor care investesc in industria bunurilor de larg consum si in piata de retail", schiteaza directorul de comunicare al Siemens Romania viitorul investitional nu atat al capitalei, cat al intregii tari. Odata ajuns la acest punct, trebuie luat in seama ca, de fapt, potrivit unui studiu realizat tot de Cushman&Wakefield in aceeasi perioada, Romania a cazut de pe un onorabil loc patru ocupat anul trecut pe pozitia a noua in topul oraselor europene cautate de retaileri. Conform datelor din acest sondaj, tara este cotata cu un potential ritm de crestere de 8,3% de catre retailerii interesati sa-si dezvolte afaceri aici in viitorul apropiat, in urma statelor vecine Rusia, Slovacia, Ungaria sau Bulgaria.
Vremuri senine pe frontul de Est
"Noi suntem de parere ca tendinta ascendenta din statele estice va continua pentru ani buni de acum incolo", expune punctul de vedere al realizatorilor Elaine Rossall, completata, de la distanta, de reprezentantul Siemens Romania: "Sunt multi cei care doresc sa investeasca in Romania si care nu au facut-o pana acum din cauza diferitelor riscuri, insa in ultima vreme exista multe exemple de investitori care au reusit iar aceste modele de reusita vor fi urmate cu siguranta si de altii, deoarece reprezinta o garantie a succesului." Pentru ei, iar pentru noi, o garantie a integrarii reale cel putin din perspectiva mediului de afaceri.