Zborul PR-istului

In prezent, pe piata fortei de munca din Romania exista multe industrii care duc lipsa de personal, mai ales de specialisti. In aceasta situatie se afla si industria Relatiilor Publice. Astfel, au luat nastere fenomene de genul "zborul specialistilor din agentie in agentie". Unul dintre motivele aparitiei acestui fenomen, identificate de Bogdan Theodor Olteanu este numarul mic de specialisti seniori in raport cu marimea pietii si numarul agentiilor. "Vanati sunt seniorii. La nivelul entry si medium, raportul este rasturnat: mult mai putine locuri de munca decat candidati pentru ele. Pentru fiecare post liber, la acest nivel, primesti munti de CV-uri", sustine PR Directorul Millenium Communications. Iulia Tanase, Managing Partner Image Promotion, considera ca lipsa de personal specializat in PR a fost generata de dezvoltarea acestui domeniu, care s-a petrecut mult mai rapid comparativ cu ritmul in care se dezvolta relatiile publice din punctul de vedere al resurselor umane. Mai mult decat atat, s-a observat ca lipsa de specialisti poate fi considerata de unii PR-i o cale de trecere de la nivelul entry la cel de senior. "Lipsa de personal poate fi speculata de catre cei ambitiosi, care nu au rabdare sa creasca pe masura ce capata experienta si dobandesc cunostintele necesare pentru a-si putea indeplini toate sarcinile job description-ului corespunzator functiei pe care o vizeaza. In acest context, exista numeroase cazuri in care oameni cu experienta de sase luni pot fi azi juniori intr-o agentie si maine seniori in alta. Sau, si mai trist, oameni care in interval de doi ani, schimba cel putin doua - trei agentii, cu toate schimbarile salariale aferente", sustine Iulia Tanase.

Reactii in lant

Astfel, aceste miscari de personal starnesc in urma lor o reactie in lant. Prima reactie a acestui fenomen este modificarea pachetelor salariale, urmata de trasarea unei tendinte de crestere la nivelul domeniului. "Salariile au crescut, asa cum era normal, in acelasi ritm cu cifra de afaceri a industriei - undeva intre 10 si 20%. Scenariul cel mai plauzibil pentru anul 2008 prevede acelasi ritm de crestere ca si in anul precedent", sustine Bogdan Theodor Olteanu. Si Iulia Tanase este de parere ca aceasta migratie a specialistilor, de pe pozitii de junior pe pozitii de senior a determinat cresterea salariilor. Raportand insa salariile specialistilor in relatii publice la celelalte industrii din comunicare si daca aruncam o privire asupra topurilor comparative publicate la sfarsitul anului trecut, observam fara un efort prea mare ca cele din PR sunt mai mici. "Salariile din Romania sunt proportionale cu bugetele investite de catre companii in relatiile publice. Probabil ca mai avem timp pana ajungem la salariul mediu din SUA al oamenilor care lucreaza in aceasta industrie, situat undeva in jur de 3.945 de euro", marturiseste Iulia Tanase. Exista PR-isti care au strarnit valuri printre colegi sustinand ca salariile au luat-o cu mult inaintea performantei. Parerile sunt impartite, iar Bogdan Theodor Olteanu considera ca atata vreme cat un profesionist inregistreaza performante, acestea trebuie justificate si la nivel financiar, prin salariu. "Daca intram in ecuatia salariu vs. performanta o sa ajungem la inevitabila discutie despre fotbalisti: <

intr-o minge?>>. Cand ii oferim unui om un salariu ii cerem niste performante care, la nivel financiar, justifica acel salariu. Daca el ofera performantele si noi ii platim salariul, inseamna ca raportul acesta functioneaza", sustine Bogdan Theodor Olteanu, PR Director.

Relatia Agentie-Companie

Exista companii pe piata din Romania care se lasa pe mana specialistilor si, chiar daca au o persoana care ocupa pozitia de PR in companie, prefera sa opteze pentru serviciile unei firme de relatii de publice. Cat anume trebuie o companie sa pastreze intre cei patru pereti si cat sa externalizeze, care sunt motivele pentru care, din ce in ce mai multe companii opteaza pentru astfel de servicii si cat de profitabila sau constisitore este aceasta alegere? Sunt intrebari frecvent intalnite atat printre directorii generali ai unor mari companii, cat si printre specialistii in comunicare. Se pare ca cei mai importanti clienti ai agentiilor de PR sunt companiile mari, care gestioneaza mai multe branduri. Iar motivul pentru care companiile opteaza pentru agentii este simplu: ar avea nevoie de zeci de angajati intr-un departament de PR, iar acest lucru nu este rentabil.

Potrivit unui calcul...

In urma unui calcul financiar, Directorul de PR al Millenium Communications a tras urmatoarea concluzie: "La nivelul unei companii de nivel mediu, calculul ar avea urmatorii factori: o echipa buna de PR, formata din trei oameni are un fond salarial de aproximativ 5.000 de euro. Daca angajezi o echipa, trebuie sa o platesti in fiecare luna. Daca o contractezi de la o agentie, o platesti la un nivel care acopera o parte din timpul efectiv de munca, respectiv cel alocat tie. Astfel, vei avea pentru 3.500 de euro (de exemplu) aceleasi aport la afacerea ta ca si in cazul sumei de 5.000 euro. Aceasta inseamna o economie de 18.000 euro pe an", sustine Bogdan Theodor Olteanu. De asemenea, acesta sustine ca pe lista avantajelor de a avea un contract cu o agentie de relatii publice se regasesc: experienta tuturor seniorilor care fac planificarea initiala si urmaresc respectarea acesteia, multidisciplinaritatea si gama diversa de experiente de munca. Pe aceeasi lungime de unda este si Iulia Tanase, care considera relatiile publice o componenta de nelipsit in cadrul strategiei de comunicare a unei companii. In ceea ce priveste relatia companie-agentie de relatii publice, specialistul sustine ca agentiile au o perspectiva diferita asupra companiei pentru care lucreaza, fiind in masura sa identifice cea mai eficienta solutie, indiferent de situatie. Si nu in ultimul rand, agentiile au o anumita flexibilitate in realocarea resurselor umane, in situatii pe care un departament intern al unei companii nu le-ar putea rezolva decat angajand oameni noi.

Asadar, salariile in aceasta industrie sunt in crestere, piata serviciilor de PR se afla in plin proces de transformare, atat la nivelul imaginii, cat si al calitatii serviciilor, iar relatia dintre presa si comunicatorii profesionisti este din ce in ce mai naturala si relaxata. Doar vesti bune...