Ce a fost in 2007?

La inceputul lui 2007, anticipam cateva dintre tendintele pe cale sa se manifeste in anul care tocmai s-a incheiat. Ce s-a intamplat in realitate? Am discutat pe parcursul anului cu multi dintre cei ce conduc companii de training, mari sau mici, cu persoane din presa de specialitate si cu clientii serviciilor noastre. Iata cele mai semnificative evolutii ale industriei care s-au desprins din dialogurile purtate.

Consolidare

Doar companiile care in ultimii trei ani si-au consolidat reputatia si credibilitatea sunt capabile sa ofere clientului o valoare incomparabil mai mare.

Investitiile facute in brand, prin diverse forme, se dovedesc a fi profitabile. Pozitionarile devenind mai clare, companiile atrag proiecte corespunzator profilului lor cultural si strategiei lor (de supravietuire, de stabilizare sau de dezvoltare): unele pentru ca pun la dispozitie programe verificate, in volum mare, pentru proiecte strategice, de anvergura; altele deoarece concep programe potrivite acelora dintre clienti care fac din training o preocupare secundara si nu strategica. Cred ca cei care au ales sa fie atat in prima categorie, cat si in cea de-a doua, au fost perceputi ca oportunisti sau furnizori de conjunctura si nu ca autentici parteneri de dezvoltare pe termen lung.

Concentrare si transformare

Observam la inceputul lui 2007 doua categorii de companii de training: una care se va concentra pe livrarea de sesiuni independente, in volum mare, si o alta care transforma programele de training in consultanta si procese de dezvoltare.

Mai spuneam atunci ca, incepand din 2006, am observat o explozie a solicitarilor de programe care sa-i echipeze rapid cu abilitati manageriale autentice pe cei din pozitii de middle si front line management si ca tendinta se va accentua in 2007. In 2007, programele "vedeta" au fost cele de management multimodulare, desfasurate pe parcursul a sase-noua luni, care au implicat grupuri de 100 - 500 de manageri, livrate pentru companii cu planuri anuale clare de instruire, unde precizia, profesionalismul eforturilor logistice si de organizare si calitatea procesului de training au cantarit la succes la fel de mult.

Fidelizare

Pentru 2007, managementul companiilor de training trebuie sa faca eforturi mult mai mari ca sa-i retina pe cei mai buni consultanti si traineri, sa investeasca in a le dezvolta noi abilitati, dar sa le si mentina energia si satisfactia la cotele cele mai inalte.

Cele mai multe companii de training au ales ca modalitate principala de retentie a trainerilor un instrument financiar si de plata atractiv. Ma refer la trecerea de la un sistem cu angajati pe statul de plata, la unul cu colaboratori, cu un venit fix mic sau inexistent, dar cu unul variabil substantial. Este o forma de lucru frecvent folosita la nivel mondial in acest domeniu. Ea a aparut si la noi inca inainte de anul 2000, dar s-a consacrat ca model de business si a devenit foarte populara doar in ultimii patru-cinci ani. Despre investitii facute in instruirea propriilor traineri si despre eforturi de crestere a calitatii proceselor interne de management, anul trecut am auzit doar la companiile de top.

Cursuri deschise

Cateva companii si-au propus ca in 2007 sa faca din cursurile deschise o directie de dezvoltare importanta.

Asa cum s-a vazut, in 2007 a avut loc o explozie a ofertelor pentru sesiunile de cursuri deschise. Companii mari sau mici, cu reputatie sau total necunoscute, propunand teme dintre cele mai diverse au testat piata programelor publice. Unele au avut o strategie a pretului mic, altele s-au concentrat pe categorii specifice de consumatori, iar altele chiar au crescut tarifele. Am fost martorii unei invazii de oferte, multe dintre ele lansate si pentru a sprijini eforturile de crestere a vizibilitatii companiei. Cred ca acele companii care s-au tinut de promisiuni - au oferit calitatea promisa, nu au anulat sau amanat sesiuni, au avut o comunicare buna cu participantii sau au stiut cum sa si-i transforme in ambasadori - au castigat un mare capital de incredere in ochii decidentilor, iar cele carora nu le-a iesit decat "o aventura de o noapte", nu pot astepta prea multi participanti sa se reintoarca in 2008 la cursurile lor.

Care au fost tarifele practicate in 2007?

Anul 2007 este si anul in care s-au stabilizat noile tarife. Pentru sesiunile de sala care urmaresc antrenamentul unor abilitati, companiile de top au facturat (fara TVA), intre 150 si 350 euro/zi/participant, in functie de volum, brand, instrumentele folosite si gradul de senioritate a trainerilor implicati, iar companiile mai putin cunoscute au trecut rar de tariful de 120 euro/zi/participant. Cand s-a vorbit despre tariful pe zi/grupa, acestea au fost intre 1.800 si 3.000 de euro plus TVA (la fel, in functie de conditiile enumerate mai sus) la companiile de top si intre 800 de euro si, foarte rar, 1.500 de euro plus TVA, la companiile mai putin cunoscute. Trainerii independenti, care fac din training singura sau principala lor ocupatie, au facturat intre 500 si 800 euro/zi, plus TVA.

La evenimentele de teambuilding independente sau parte a altor evenimente corporatiste, care implicau de la 30 la 300 de persoane, tarifele au fost, in general, intre 60 euro/participant/zi plus TVA si 200 euro/participant/zi plus TVA sau chiar 30 euro/participant/zi plus TVA, in cazul in care un furnizor a dorit in mod special un anumit proiect.

Ce noutati a adus piata in 2007?

Au aparut putine noi companii internationale de training pe piata locala, iar ele mai au de lucrat pana isi vor castiga recunoasterea profesionistilor romani din domeniu: ma gandesc acum la Zig Ziglar Romania si Covey Romania, ca sa citez doar dintre cele mai cunoscute in strainatate. Alte companii internationale cunoscute, prezente de putin timp in Romania, dar care si-au consolidat portofoliul de proiecte locale in 2007 sunt Dale Carnegie, Wilson Learning, Tack Romania si Develor.

Human Invest a lansat cu succes, in varianta "Open", programul de doua zile Situational Leadership II, iar la final de noiembrie - Nextep, program multimodular de abilitati manageriale practice; Ascendis Experiential a semnat un parteneriat cu compania canadiana Experience-it, iar firma Trend Consult s-a reorganizat in patru companii, parti ale aceluiasi grup. TMI a organizat in vara congresul international al retelei din care face parte la Bucuresti, iar Achieve Global a introdus in Romania noi editii ale programelor de tehnici profesionale de vanzari. Au aparut si noi companii locale, antreprenoriale, (construite tot de oameni cu state mai vechi in acest domeniu, dar care lucrau ca angajati in trecut), iar altele au disparut, de cele mai multe ori, din cauza lipsei de experienta sau intuitie manageriala a antreprenorilor sau a inflexibilitatii in adaptarea la noul context de business.

In concluzie, anul 2007 a fost mai bun din punct de vedere financiar decat 2006 pentru majoritatea firmelor din domeniu. Unele au lucrat insa doar cu gandul la finalul anului, in timp ce altii si-au luat timp sa pregateasca din vreme 2008 si 2009. In functie de strategia fiecareia, urmatorii ani vor fi similari lui 2007 sau o trambulina in dezvoltarea companiei. Va voi impartasi viziunea mea asupra trainingului in 2008 in partea a II-a a acestui articol.

(Continuarea in numarul viitor)