Nu pot sa va contrazic. Capitalul initial chiar este important. Din nimic n-are ce sa iasa, poate doar un nimic mai mare. Se poate discuta mult despre asta si, mai ales, se pot pune intrebari. De unde au avut ei, antreprenorii de azi, banii aia? La unele ni se raspunde, la altele nu. In cele mai multe cazuri, suntem lasati sa ghicim, sa fabulam. Daca insa luam capitalul de pornire ca ipoteza de lucru, ca pe un dat, ne aflam in fata unui teritoriu mult mai savuros de discutie. Care este profilul general al intreprinzatorului? Curaj, initiativa, dispozitia pentru risc, creativitate, o puternica motivare, incredere in propriile forte, informatie, intuitie in afaceri. Poate nu neaparat in ordinea asta. Ce reiese clar din enumerarea mea? Ca a fi sau a nu fi antreprenor tine de pozitionarea noastra in fata vietii, in fata lumii de afaceri, dar nu numai. Daca ne ia cineva pe fiecare in parte si ne intreaba: ai curaj? esti creativ? esti motivat? ai incredere in tine?, facem un pas inainte si spunem DA. Inseamna ca, mental, suntem gata sa punem de-o afacere. Dar de un plan de afaceri ati auzit? Dar de alocarea si gestionarea resurselor? Cum stati cu informatia? Ce stiti despre piata pe care vreti sa va lansati? Vreau sa cred ca v-am pus pe ganduri. Ati auzit cu siguranta cate fonduri alocate Romaniei de catre organismele internationale au ramas nefolosite. De ce? Din lipsa de proiecte, din lipsa de viziune antreprenoriala. Nu ajunge asadar sa ai bani si idei. Doar aceste doua ingrediente au fost suficiente la inceput, prin anii '90. Acum, chiar si in Romania, lucrurile sunt mult mai complexe. Exista o piata, consumatorii de orice fel s-au rafinat si, mai ales, exista deja antreprenori cu niste ani buni de experienta in afaceri. Asa se face ca de-acum orice demers de intreprinzator trebuie facut ca la carte, profesionist. Nu mai ajunge entuziasmul, nu mai ajung banii, nu mai ajunge stralucirea unei idei. De-acum incolo, ne trebuie stiinta de a face business. Parerea mea!
Recomandările editorilor
-
Cristian Gulicska, Autoliv: Românii sunt dispuși să facă un pas lateral sau chiar înapoi pentru a urca în carieră
Dincolo de clișeul hărniciei, există un motor mult mai puternic care definește angajatul român: ambiția de a nu sta pe loc. Aceasta este concluzia lui Cristian Gulicska, director operațional la Autoliv România. -
Ramona Porca, Schaeffler România: Generația Z nu mai separă tehnologia de viața de zi cu zi
Cum convingi un nativ digital să îmbrățișeze o carieră în industrie? Răspunsul Schaeffler România este să le schimbi complet percepția asupra a ceea ce înseamnă o fabrică modernă. -
Testul de foc al HR-ilor: evaluarea posturilor | ANALIZĂ
Cât „valoreazǎ” un angajat pe piața muncii? Care sunt criteriile dupǎ care se stabilesc salariile şi beneficiile într-o companie? Cum se poate asigura un lider din departamentul de resurse umane cǎ existǎ echitate în salarizarea angajaților din companie. -
BEST EMPLOYER FEST 2025. Bianca Chera: Ne așteptăm la o evoluție legislativă în zona prevenirii sindromului de burnout
Pe 12 noiembrie 2025, la București, revista Cariere organizează BEST EMPLOYER FEST – Noi tendințe în companii, noi obiceiuri ale angajaților, un eveniment dedicat împărtășirii celor mai bune practici în îmbunătățirea experienței angajaților.
Leadership
-
Somfy anunță numirea unui nou Managing Director pentru Europa de Est
Compania specializată în soluții de automatizare pentru locuințe și clădiri Somfy anunță numirea Małgorzatei Jasińska în funcția de Managing Director pentru Europa de Est. -
Cum conduci un ONG când pornești de la zero și ajungi să sprijini anual peste 1.300 de copii
Leadership în doi, pandemie, apoi un switch de roluri. Cătălina Rață povestește cum a preluat frâiele UiPath Foundation în plin proces de creștere. -
Articol susținut de ASCENDISDin Oxford, pentru România. Ștefan Dascălu, cercetătorul care înfruntă virusurile, impostura și dezinformarea
În 2015, Ștefan Dascălu a absolvit liceul și a plecat spre unul dintre cele mai prestigioase locuri de pe harta lumii academice: Universitatea Oxford. Acolo avea să devină cercetător în imunologie și, ani mai târziu, o voce puternică în lupta cu un alt tip de virus: dezinformarea. -
Poveste de brand: De la ce vine numele Cris-Tim
În spatele fiecărui brand puternic există, de regulă, o poveste care transcende cifrele și bilanțurile. În cazul Cris-Tim, acea poveste începe cu două nume: Cristina și Radu Timiș.